Peugeot 206: electrode afstand op lpg ag instalatie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

kan iemand mij vertellen wat de electrodeafstand van de bougies van een 206 1.6 8-klepper bouwjaar 2000 moet zijn, alvast bedankt

jeroenwd40

Geplaatst door jeroenwd40 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

Elektrodeafstand 0.9 (mm)
weet niet waarvoor je het nodig hebt maar als je probleem hebt met lopen kan het ook in de bobine zitten

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Of in een gas-installatie die te arm staat.

jeroenwd40 (0), 14 jaar geleden

ik heb geen probleem met de auto, bougies worden vervangen als preventief onderhoud omdat deze er al heel lang inzitten. maar je hoort wel eens dat als de auto op lpg loopt de electrodeafstand kleiner moet zijn. daarom wil ik weten wat de afstand moet zijn.

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

bij ons in het bedrijf worden dezelfde bougies gebruikt en geen speciale

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Ik gebruik gewone standaard bougies en stel ze af op 0,7 mm.

Vraag: In het artikel over bougie-ontwikkelingen in AMT nr 12 1998 (zie Autotechnisch archief; Onderdelen; Bougies: Bougie-ontwikkelingen nij NGK) schrijft u dat de elektrode-afstand van bougies van motoren die op gas draaien kleiner moet zijn om een hogere ontsteekspanning te verkrijgen. Hoe verklaart u het een en ander, als de elektrode-afstand wordt verkleind, neemt de ontsteekspanning toch juist af? Op een motorscope zijn de ionisatiepiek en de vonkspanningslijn toch lager als de elektrode-afstand van een bougie wordt verkleind? Berust het schrijven op een vergissing of ligt er een andere uitleg ten grondslag?

Antwoord: Eerst even vertellen welk effect het draaien op LPG heeft op de bougie en de ontsteekspanning. Bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting wordt de neus van de bougie, dus ook de centrale elektrode, heter wanneer er op LPG wordt gedraaid dan op benzine. Dat geldt als de verdamping van de LPG in de verdamper en niet, zoals bij benzine, in het inlaatsysteem en/of in de cilinder plaatsvindt. Volgens metingen van NGK en Champion wordt de centrale elektrode ongeveer 50 IC heter dan op benzine. De benodigde ontsteekspanning op LPG is ongeveer 4 kV hoger dan op benzine, hoewel de centrale elektrode heter is en er dus een lagere ontsteekspanning nodig is. Dat komt doordat de chemische samenstelling van LPG en benzine verschillend is, het kost meer moeite om het LPG te ioniseren. Hetzelfde verhaal geldt ook voor aardgas dat als gas wordt toegevoerd. Het verkleinen van de elektrodeafstand geschiedt om de benodigde ontsteekspanning op ongeveer hetzelfde niveau te houden als die van de motor op benzine. Dan is de levensduur van de hele ontstekingsinstallatie gelijk. Vermoedelijk hebben we dit aspect in het genoemde artikel niet duidelijk genoeg uiteen gezet.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.