Hoi allemaal,
Vijf maanden geleden heb ik een 406 coupé uit Feb 2000 aangeschaft. Deze auto is voorzien van een beperkt multiplex comfort VAN netwerkje. Al zolang ik de wagen rijd, blijven twee tijdelijke storingen zo nu en dan opduiken. Tijdens het rijden, of achteruit parkeren hoor je een korte bleep onder het dashboard uit komen, en dan weet ik dat er een storing in het geheugen is opgeslagen.
Steevast komt er een tijdelijke storing in de navigatie: Achteruit kortsluiting met plus. Navigatie werkt verder prima. Heb zelf de beschikking over diag 2000 diagnosecomputer van Peugeot, en kan dus in eigen beheer de wagen uitlezen.
In de BSI staat soms een probleem met het inschakelen van de aircocompressor, iets van uitgang compressor niet vrijgegeven en ook weer de beroemde kortsluiting met plus. Ook hier betreft het tijdelijke storingen. Airco werkt verder prima.
Beide storingen zijn dus niet permanent en laten zich dan ook wissen. Om een tijdje later toch weer sporadisch op te duiken.
Wanneer ik de test meting gegevens in de BSI doe, komt er nog wat vreemds naar boven. Het inschakelen van de achteruit wordt niet gezien, het balkje blijft op niet gestuurd staan wanneer je de achteruit inschakeld. Zowel met lopende als stilstaande motor niet. Achteruitrijlichten werken goed, en ook gaat het ledje R op het dashboard van de automatische transmissie keurig branden. Echter wanneer ik de achteruitverwarming inschakel, gaat zowel de signalering van de achteruitverwarming, als de signalering van de achteruitrijlichten op gestuurd. En de achteruitrijlampen branden gelukkig volgens mij niet.
Ik heb de hele configuratie van de BSI stap voor stap doorlopen, het lijkt erop dat alles klopt. Toch zou ik graag van die tijdelijke storingen afkomen, ook al lijkt alles op het eerste gezicht prima te werken. Wie weet of deze vreemde tegenstrijdigheden misschien ergens toe te herleiden zijn, of misschien wel meer voorkomen? De BSI is 20.000km geleden vervangen ivm met andere problemen met de automaat en airco. Die storingen zijn opgelost.
Groet,
Nico den Haak.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ingang compressor niet vrijgegeven kan natuurlijk meer oorzaken hebben bv een te lage druk in het aircosysteem of één van de parameters van de motor staat het niet toe.
Ik weet uit ervaring dat een slecht werkende bobine(één van de 6) vreemde storingen in de BSI op kan wekken.
Misschien heb je er wat aan.
Sterkte Oldtimer.
Hoi Oldtimer,
Bedankt voor het meedenken. De bobines zijn 2,5 jaar en 35.000km terug alle zes vervangen, ook is de airco toen schoongemaakt, en is er koudemiddel bijgevuld. Toch kan het na zo'n tijd best wel weer zin hebben om de airco na te laten lopen. Ze doet haar werk verder mooi stil, hoor geen rare geluiden in het interieur of onder de kap. Alleen met starten hoor ik soms even een zacht zagend enigzinds kreunend geluidje uit de kachel komen, lijkt wel of de bediening van de kleppen wat geluid maakt. Het geluid hoor je drie keer kort na elkaar, daarna is het stil.
Motor loopt als een zonnetje, geeft verder geen storingen in de injectiecomputer op. Viergastest heeft de auto vorige week met de apk gehad, alle waarden perfect. Alle vier de lambdasonde's werken tevens perfect volgens de diag 2000.
Groet,
Nico.
16 jaar
Zit er niet ergens een kortsluiting achter in de auto? Vocht in de stekker van de trekhaak (als je die hebt), weet de BSI ook nog wel eens te verwarren.
16 jaar
Nu Anton het er over heeft, de cd speler en de lezer van de navigatie hebben ook nog wel eens mogelijkheden tot storingen van wege vocht in de stekkers.
Hoi allemaal,
Ik heb een aantal maanden geleden zowel de cd wisselaar als de navigatiecomputer uitgebouwd. Dit om preventief de lens van de laser te reinigen. Bij die gelegenheid heb ik alle connectoren van beide apparaten geinspecteerd, en geen corrosie of i.d. kunnen vaststellen. Ook heb ik toen de massastrips binnenin de Clarionradio vastgesoldeerd, dit ivm spontaan knallen over de luidsprekers. Dat probleem is toen goed opgelost.
De radio heeft nog steeds het probleem dat ze soms geen geluid geeft. Het lijkt wel of er een muteknop is ingedrukt. Ik kan het volume harder zetten, je ziet de balk in het display wel groter worden. Toch hoor ik geen kik. Ook geen ruis van de losse eindversterker. Ik krijg de indruk dat soms de eindversterker dus niet inschakeld. Dit is een losse JBL unit, welke in het linker achterscherm zit. Ik heb die versterker uitgebouwd, en binnenin alle massacontacten en doormetaliseringen van de print nagelopen/ hersteld. Een aantal zag er niet goed uit. Het heeft helaas niet mogen baten.
Een heel enkele keer gaat de radio spontaan uit, alsof je haar uitzet. Je kan ze dan gewoon weer inschakelen en alles werkt weer. Wanneer het geluid weg is, is een keer contact aan en uit voldoende om de boel weer tot leven te wekken. Eén keer was ik zomaar alle zenders kwijt, terwijl ik volgens mij de accu niet recent los had gehad. Ik begin dus te denken aan een combinatiestoring ééntje in de permanente plus van de radio, en eentje tussen de radio en eindversterker, of de bedrading van de eindversterker. Ze krijgt haar voeding via een zekeringkast. Weet iemand of er in die zekeringkasten van deze 406 coupé ook soldeerverbindingen zitten?
Anders denk ik dat het slim is om die zekeringkast eens op slechte contacten te gaan controleren. Wie weet rommelt de voeding van de BSI ook wel, en komen daar die rare storingen vandaan. Er zit een klein zekringkastje onder de motorkap, en een grote in het interieur. Weet iemand van jullie of daar wel vaker slechte kontakten inzitten?
Groet,
Nico den Haak.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar