Vandaag voor de APK geweest en te horen gekregen dat mijn remblokken aan vervanging toe zijn. Ik heb gisteren zelf nog even de wielen er af gehad om te controleren of alles nog in orde was en de remblokken zagen er naar mijn idee nog prima uit. Er zat nog een millimeter of 3 a 4 remvoering op de blokken aan beide zijden van de schijf, zowel voor als achter. De schijven zelf zijn wel bijna op het punt waar peugeot adviseert om ze te vervangen (24.5 mm voor, 8.5 mm achter, peugeot adviseert vervanging bij 24.0 en 8.0), gek genoeg zei de garage dat de schijven nog wel even meekonden. Had ik niet verwacht.
Nou is mijn vraag wanneer remblokken vervangen moeten worden ? Hoe kan ik dit zien, waar moet ik op letten ? Hoeveel remvoering moet er nog opzitten ? Wie weet raad ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt met remblokken doorrijden tot je ijzer op ijzer hoort schrapen zonder dat dat eigenlijk de werking nadelig beinvloed, alleen als je dat doet weet je zeker dat je alles moet vervangen, en zulks gebeurt altijd op zondag als je onderweg bent naar je schoonmoeder die toch al geen vertrouwen heeft in je oordeel, en die nog steeds boos op je is omdat je haar dochter hebt gestolen(haar hart).
Dus misschien is het toch wel verstandig om tijdig de blokken te vervangen. (bij een mm of 2-3 dikte voering.)
Als je gelijk met de APK onderhoud hebt laten doen denk ik dat de garage een goed advies gegeven heeft om de blokken te vervangen ,omdat je normaal gesproken pas over 30000 km terug zou komen voor onderhoud, en dan was bovenstaande zeker gebeurt.
In dit geval zou ik nog even verder rijden en dan remschijven en blokken tegelijk vervangen. Je kunt namelijk beter geen gebruikte blokken op nieuwe schijven gebruiken.
16 jaar
Bedankt voor de tips mensen. Bij m'n schoonmoeder heb ik het toch al verprutst toen ik de auto van m'n vriendin onder handen had genomen en wat verkeerd gedaan had waardoor zij gestrand was, daar valt dus weinig meer te verliezen ;))
Aangezien de schijven ook aan het opraken zijn denk ik dat ik nog maar even doorrij met de huidige remmen. Als de blokken (of schijven) echt op zijn dan vernieuw ik de hele boel in één keer samen met de remolie.
De schijven zijn nu nog dikker dan de minimumdikte die peugeot voorschrijft, maar wat kan ik verwachten als de schijven te dun worden ? Gaat de boel dan langzaam kromtrekken en heb ik de tijd om alles netjes te vervangen of breekt de hele boel aan stukken en sta ik meteen stil aan de kant van de weg ?
Waar kan ik het best een paar nieuwe schijven + blokken halen ? Zit er veel verschil in of ik die bij de peugeotdealer haal of ergens anders ?
16 jaar
[quote=TrafficBandit]Bedankt voor de tips mensen. .................
Waar kan ik het best een paar nieuwe schijven + blokken halen ? Zit er veel verschil in of ik die bij de peugeotdealer haal of ergens anders ?[/quote]
Ik weet niet welke remschijven/blokken peugeot gebruikt, maar op Problemcar is genoeg te lezen over kromgetrokken schijven bij Peugeot...... Heb een keer van mijn vorige 406 de remschijven+blokken laten vervangen, merk was Brembo geloof ik; waren gewoon goed.
16 jaar
Remmen hebben nogal wat te maken met veiligheid... Niet op bezuinigen maar gewoon vervangen die hap. Als je schijven te dun worden trekt 't zaakje krom of - erger nog - ze breken bij een noodstop. En 't hoeft niet perse Peugeot materiaal te zijn, er zijn zat goede blokken en schijven van andere merken te krijgen. Kijk gewoon eens op Havam of masterbase ofzo, kun je gelijk zien wat ze kosten.
suc6
Peter
16 jaar
Op zich waar, maar je hoeft het niet te overdrijven. Het is niet kritisch, dus je kunt best wachten totdat schijven en blokken op de minimale dikte zijn.
16 jaar
ATE; goed spul schijven en blokken rond de 100 euro, kan je een adres mailen
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar