Peugeot 406: Zelfdiagnose blijft branden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Ik heb een peugeot 406 1.8 uit 2000 waarvan het zelfdiagnose lampje continue blijft branden. De lambdasonde is al vervangen maar dit heeft maar een kleine week geholpen. Het starten verloopt goed maar na een paar minuten rijden gaat het lampje branden en dit gaat tijdens het rijden ook niet meer uit. Merk ook geen verschil met rijden.
Weet iemand wat die zou kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt,

Kees

jonkiek

Geplaatst door jonkiek (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het diagnose-lampje blijft branden zal er ook een storing aanwezig zijn.........Laten uitlezen om welke storing of storingen het gaat lijkt me de beste methode.
Je geeft aan dat de lambda sonde al is vervangen, dus vermoedelijk weet je toch al een beetje de richting van de storing????? Misschien eens kijken of het massa-stripje uitlaat naar carrosserie (bodem) t.h.v. de eerste demper na de kat er wel aanzit of gebroken is.

jonkiek (0), 16 jaar geleden

De storing is al een keer uitgelezen. De melding kwam toen van de lambdasonde. Deze is de eerste keer vervangen door een niet originele. Deze gaf direct na plaatsing dezelfde storing maw de storing was niet te verwijderen. Er is toen een originele peugeot lambdasonde besteld, daarna geplaastst en de storing was te verwijderen. Dit heeft zegge en schrijven een week geduurd en nu is de storing weer terug.

Mvg Kees

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is dit een type met een of tweede sondes ?

jonkiek (0), 16 jaar geleden

Ik heb geen flauw idee of het een type is met een of twee sondes. Hoe kan ik dit uitzoeken?

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je het motornummer post dan vertellen we het je hier wel.
Motornummer staat in het chassinummer op positie 6, 7 en 8.
Kan zijn dat dit 6FZ is, of een LFW of een LFX, of een LFY of een LFZ.

jonkiek (0), 16 jaar geleden

Het type is een LFY

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

LFY motor is geleverd met diverse motor stuurapparaten.
Iniden een Motronic MP5.2 of een Sagem SL96 is gemonteerd dan heb je slechts 1 lambdasonde.
Indien echter een Motronic MP7.3 is gemonteerd dan heb je 2 lambdasondes, 1 voor de kat en 1 na de kat.
Helaas heeft Peugeot geen onderscheid gemaakt in de motorcode hier, dus is de vraag nog niet beantwoordt.
Misschien dat een Peugeot specialist hier nog wat over kan zeggen. Best mogelijk dat de Motronic MP7.3 alleen in Duitsland is geleverd en niet in Nederland.

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vermoedelijk door je enthousiasme heb je over m'n tip heen gelezen.......de massastrip! Effe checke kan geen kwaad.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

En als je dan toch onder de auto gaat kijken, kijk dan meteen of je daar na de kat een lambdasonde ziet zitten. De sonde voor de kat kun je van onder de motorkap zit, die zit in de uitlaat voor de bocht onder de auto door.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

En de bedrading tussen de lambdasonde en de EBE goed controleren op breuk en kortsluiting naar + of massa. en de massa van de ebe controleren en van de motor zelf.

jonkiek (0), 16 jaar geleden

Tip van hans4074 gecontroleerd maar de massastrip zit goed vast aan het chassis en de strip vertoond ook geen breuk. Er is ook maar 1 lambdasonda aanwezig.
Merk trouwens nog wat vreemds: tijdens het rijden valt af en toe ook de kilometerteller weg (ook dagteller doet niet). Duurt maar een paar kilometers, daarna doet hij het weer. Je zou toch zeggen dat het niets met elkaar te maken heeft (de sensor zit heel ergens anders) maar ik weet het niet meer. Er gebeuren steeds meer vreemde dingen.
Heb ook het idee dat het benzine verbruik aardig is toe genomen.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zou toch mogelijk verband met elkaar kunnen hebben. Je zegt dat de kilometerteller weg valt, ik vermoed dat je bedoelt dat de snelheidsmeter weg is. Loopt dan de eigenlijke kilometerteller ook niet door ? Als dat het geval is is het waarschijnlijk de sensor op de versnellingsbak die slecht is. Volgens mij kan het bij deze motoren voor komen dat er wat koelvloeistof lekt en dat dit precies op de connector van de sensor terecht komt. Deze zit aan de achterkant op de versnellingsbak. Check het maar eens, het beste is het dan om de connector schoon te maken en de sensor te vervangen.

jonkiek (0), 16 jaar geleden

Ik heb inderdaad een koelvloeistof lekkage tussen blok en termstaathuis gehad. Er is toen een nieuwe pakking geplaatst. Kan dit ook van invloed zijn op de zelfdiagnose melding?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja dat kan, vaker komt er door de vloeistof kortsluiting in de sensor, die sluiting heeft dan ook weer effect op de motorregeling die de zelfdiagnose regelt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.