Peugeot 407: emmisie storing

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V RFN

Hey,

heb hier een peugeot met emisie storing. Foutcodes uitgelezen krijg deze 2:

P0172 System too Rich (Bank 1)
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

Aan de hand hier van een 4 gas meting gedaan

Stationair

Co 0.09
Hc 34
02 0.10
Co2 15.3
lambda 1.002

verhoogt toerental

Co 0.02
Hc 15
02 6
Co2 15.2
Lambda 1.001

Gasdruk laten controleren en afstellen, en 2 nieuwe injectoren. gezien de waardes bij de 4 gas test lijkt het mij toch sterk dat de kat defect is. heb de foutcodes gewist, en de auto weer meegeven. Klant gaat nu eerst een 1000 km op benzine rijden, zijn er geen problemen dan weer verder op LPG. Moet er ook bijvermelden, toen ik de auto pakte het MIL lampje alweer uit was. heb ik nu gewoon een keer pech (of geluk), dat het een tijdelijke storing was?

Lambda voor kat wisselde netjes tussen 0.2 en 0.8, na kat was rond de 0.5v

Renaultmonteurtje

Geplaatst door Renaultmonteurtje (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ha grote vriend.

In het uitlaatspruitstuk zit nog een voorkat. Grote kans dat hier een gat dwars doorheen gebrand is, ook vanwege de LPG. k'heb dit 2 keer meegemaakt.
Met een beetje geluk en kromme nek, kun je dit zien als je de voorste lambda verwijderd en door het ontstane lambda-gaatje op de kat kijkt.
Mocht er een gat in gebrand zitten, dan uiteraard vernieuwen incl. voorste lambda!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of de 4-gas tester is kapot, of er is een tikfout gemaakt. 10% O2 bij stationair is een beetje te veel van het goede.

Lambda waarde na de kat is op het randje (of net er onder).
Ga eens rijden en kijk dan naar het lambda signaal na de kat. Waarschijnlijk pendelt deze dan en is de kat dus overleden.
Klant zal wel een beetje te lang door gereden hebben met het te rijke mengsel.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

hier ook al 2 x meegemaakt dat de voorste kat is 'opgelost', waren ook LPG auto's. Kat vervangen is trouwens een stevige klus

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ha Hans :) Ik ga eens kijken mocht de auto weer terug komen.

@ olford, het was een type, deze aangepast. Mocht de auto weer komen dan zal ik dat zeker doen,.
@WH, bedankt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

auto weer terug, klant is bij gasboer geweest, deze heeft het gas syteem doorlopen en gelijk de kat vervangen. Ondertussen zit :P0172 System too Rich er weer in.


Gingen bij deze motoren de EVAP kleppen niet vaak kapot?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Welke kat? De voorste of de achterste?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

de gewone hoofdkat. (achterste)

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

En nu? Nu is het weer jouw probleem, of lees ik het verkeerd en heb jij die kat vervangen?
k'Zie ook net dat er bij motor type RFN staat en die heeft volgens mij weer geen voorkat. Dat is alleen bij de RFR.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, het is mijn feest weer :), gas boer wil niks aan het benzine systeem doen.

Alleen de foutcode P0172 System too Rich (bank 1) blijft er in. Dus ik zat te denken aan een slechtere EVAP klep. Injectoren heb ik ook laten testen deze zijn goed bevonden :)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Krijg je de foutcode ook op benzine? En wat is de Long Term Fuel trim op gas en benzine?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb de code gewist, en de klant laat ik nu een maand of 1000 km op benzine rijden. ff afwachten

long feultrim -15%

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Is al aardig aan de rijke kant. Te veel zelfs.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Mocht toch voor dat het EOBD systeem het echt fout vindt -10% zijn of +25% ?

Zover ik kan ontdekken zijn er geen lekken in de uitlaat/

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Fout komt waarschijnlijk pas bij -25. Maar -15 is gewoon te veel. Tot + of -5 is normaal.
Tot + of -10 een onderzoekje waard. Daarboven is er gewoon een probleem.

Benzinedruk aan de hoge kant misschien?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ga meten als de auto weer komt. ik meen wel dat de EVAP kleppen op de motoren problemen gaven. Hans weet jij dit toevallig nog>?

even voor later brandstof druk volgens fabrikant moet ca 3,5 bar zijn

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan moet je eerst de peugeot benaming voor EVAP kleppen geven, want k'zou niet weten wat je er mee bedoeld. Elektroklep absorbtievat??

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

EVAP klep = tankdampklep
Hoe heet die bij PSA dan?
Oiram

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Elektroklep absorbtievat. Dus goed gegokt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Yup, jullie gaan door voor de koelkast (gevult met gekoeld bier? )

Dus Hans, gaan die krengen vaker kapot? heb ze bij de Citroën C4 aardig wat vervangen.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ohw ja...door je vreemde, niet peugeot ge-orienteerde taalgebruik helemaal vergeten te antwoorden: nee.....ik kom het bij peugeot bijna niet tegen dat de EVAP kleppen (lol) defect raken.
Kun je de laatste 8 van VIN plaatsen?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de auto terug is zal ik dat doen

Als je wilt Hans kan ik wel op BSi PSF1 EBE's BSR's BVA's of BVM's praten ? ALs je dat wilt :D

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee hoor, hoeft niet persé.
Heb meer "problemen" met de kleur van de site op het moment, want op het werk effe op problem-car spieken valt nu veel te veel op......de hele werkplaats is dan bijna oranje verlicht! LOL

Maar als je die laatste 8 t.z.t. eens plaatst, dan kijk ik even of ik iets kan vinden.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

[img]http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/S...[/img] daar gaat je status als alles weter in de werkplaats :D

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Of: Ik zou toch nog eens een keer via de C001 proberen of je niet meer data kan analyseren.
Moet toch meer data uit zo'n 1320 te halen zijn waar je misschien iets aan hebt.
Ik noem het altijd PSA taal:)

Krijg hier vlg week een nieuwe klant met een C5, weet iemand waar het RP nummer staat?

Oiram

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Oiram, ik heb helaas nietde beschikking over een PPS voor de C001 om verder te kunnen graven in de 1320. Ik ben gebonden aan de EOBD informatie. hier kun je wel je LFTRM en SHRTFLTRM bekijken en lambda maar dan heb je ook gouw alles gehad, en even naar de dealer zit er niet in. is een 45 min rijden voor dat ik bij een P dealer ben,

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Klant is bij een andere gasboer geweest (waar hij was geweest heb ik slechte ervaringen mee). gasdruk bleek te laag. Dit is dus ook de oorzaak geweest van de P0172 en de P0420 code.


helemaal gemist van je vraag oiram van je RP nummer Astijl moet je zoeken :P

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.