👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik ben ondertussen al een week of 4 in gevecht met een 307 met een ET3 motor.
Springt in storing en geeft dan storing onregelmatige ontsteking en storing cilinder 1.
Eerst maar eens even wat er allemaal al is gebeurd.
Bobine vervangen ,bougie's vervangen.bedrading van bobine en injectoren doorgemeten en isolatie gecontroleerd, olie gewisseld,cilinderkop gewisseld,compressie gemeten, injectoren vervangen,motor EBE vervangen, cilinderlektest gedaan, geen verschil.BSM vervangen.
Op het moment dat hij in storing spring zet hij de injector van de 1e cilinder uit.
Zet je de motor uit en start je opnieuw loopt hij weer gewoon goed maar blijft de storing er in.
Als je hem wist blijft hij 1 dag goed maar de volgende dag na een kilometer of 6 zit hij er weer in.
Zelfs ik begin nu toch een beetje aan mezelf te twijfelen en denk er sterk over om maar een spoorwegovergang te zoeken voor deze auto.
Is er misschien nog iemand met een idee ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen valse lucht en te arm mengsel?
Wat zijn de fueltrims?
gegevens op het moment van storing geven geen aanwijzing voor arm mengsel
klopsensor??? scopebeeld van de krukassensor geen afwijkingingen te zien????
mvg Diko
daar ga ik naar kijken
Klopsensor is het zeker niet. Wat is/zijn de P-code's.
Hoi Oldtimer,controleer dan ook gelijk even het scoopbeeld van de cilinder sensor. Succes morgen,ben benieuwt hoe dit afloopt.
Groeten,
PT nieker
"de cilinder sensor" ?
bdp of nokkenaspositie sensor denk ik ?
cilinder(positie) sensor bedoel ik mee nokkenassensor.
Vandaag geen tijd gehad en mijn mede TS is ziek thuis, morgen ook geen tijd, moet naar Breukelen voor die elektrische auto cursus.
vandaag receptie werkplaats en magazijn alleen.Pffff.
tot morgen oldtimer
Denken jullie dan om je veiligheids-schoenen!
Ook al eens zo'n storing gehad, wel bij ander merk.
Na lang zoeken kwamen we er achter dat de brandstof erg vervuild was(dik).
Dit kwam allemaal bij een cilinder terecht die het toen niet meer deed.
Kijk eens naar de benzine.
gr peter
We hebben er ondertussen met alle proefritten al een dikke tank benzine door
kabelboom bij distrubutie deksel half door gesleten? zodra de motor een bepaalde kanteling heeft er een breuk ontstaat, en de injector onderbroken blijft, tot de motor uit is geweest en de draden weer contact maken ?
bedrading enkel op weerstand gecontroleerd of ook belast 21W lamp er op en een V4 meting?
Je zou toch denken dat als de kop er af geweest was dat er dan wat verandert zou moeten zijn als dat de oorzaak zou zijn, maar dat is niet gebeurt.
tja, als de kabel half door gesleten is, kunnen er gekke dingen gebeuren. maar had je enkel een weerstand meting uitgevoerdt of ook een V4 met een 21W lamp ?
kun je trouwens ook de shrtfltrim en lngfltrtim uitlezen?
editje dan maar,
Controleer eens HEEEL goed de stekker van de injector v/d des betrefende cinlinder, het zal toch niet dat de contactjes uitgebaggert zijn en daardoor regelmatig een slecht of geen contact maken met alle gevolgen van dien...
injectoren zijn vervangen, stekkers gecontroleerd
Hoi Oldtimer, wat waren de P codes ook al weer ?
Nu zeg ik misschien iets heel stoms maar kan de bobine of injektor bedrading last hebben van andere magnetische velden draden waar een behoorlijke stroom doorloopt ?
Zo druk, kom nergens aan toe
Hé Niek, hoe is het om weer in functie te zijn ?
Oldtimer, het is net een warm bedje om weer terug te zijn.
Feultrimwaardes al bekeken en een 4 gas test uitgevoerd?
inlaatspruitstukpakking toch niet ingescheurd waardoor er veel valse lucht komt en de cilinder zo arm loopt dat hij niet wil ontbranden?
Had eindelijk weer eens een beetje tijd.
Motorbundel bedrading eerste bobine en injector 1e cilinder buiten de bundel om getrokken, er was al heel wat aan de bedrading geknoeid,daarna bedrading van de cilindersensor buiten de bundel om getrokken regelrecht op de EBE en sensor verwisseld met een andere.
Alles nog geen verbetering.
Als je hem een tijdje 2500 toeren laat lopen gaat het ontstekingstijdstip naar 30 graden voorontsteking en komt de storing er in,P1337 hij begint dan ook te brommen in het inlaatspruitstuk, wat ik er trouwens ook nog maar weer eens af gehad heb om alles nog maar weer eens te contoleren.
CO+ lamda allemaal goed, injectietijd lijkt ook goed.
Afijn morgen verder.
Ben benieuwt, hopelijk ga je dit gevecht winnen Oldtimer. (ik denk het wel)
aaah, je komt ergens, je weet nu dat je voor ontsteking naar 30 graden sprint, uitteraad veel te vroeg. Wat doet je nokkenaspositie sensor en BDP sensor op DAT moment, loopt er 1 te kloten zodat er een extreme vervroeging komt
Ik heb wel eens een vliegwiel in mijn handen gehad waar de tandkrans voor het BDP signaal los zat. Deze viel er pas af nadat ik het vliegwiel liet stuiteren op de werkbank. Het was echter van een 106 met TU motor en ik heb geen idee of dat bij een ET3 op dezelfde manier op het vliegwiel zit gekrompen. Deze motor sloeg niet aan. (dat was ook zo'n zoek-plaatje)
Tsja, ......succes
He Oldtimer had je al naar het scoopbeeld van de bdp en de cilinder(nokkenas) sensor gekeken ?
Scoop-beelden van de nokkenas en de bdp sensor bekeken (voor zover ik dat kan beoordelen) geen afwijkingen.
We laten nu ook tech-support maar eens meedenken.
Dat van Patrick zat ik ook aan te denken, heb n.l. al 2 keer meegemaakt dat bij een 307 tu5jp4 bij een motorwissel er een verkeerd vliegwiel werd gemonteerd, en dan krijg je bijna hetzelfde beeld.
Alleen voor de ET3 is er maar 1 soort vliegwiel.
Vandaag weer erg druk, morgen ook misschien volgende week verder.
Compressie meten warm en koud en cilinderlektest doen. zodat we 100 procent zeker zijn dat het niet mechanisch is.
Defecte ECU, probleem hier ook gehad en na 3 week "martelen" ECU vernieuwd en probleem was verholpen, althans bij deze auto.
Cheers, Hans
Hans, Oldtimer heeft PCM al vervangen zoals hij in de OP vermeldt
O, sorry, lees het ook net, zal verder mee gaan denken.
Dit is als ik het goed heb al een Euro 5 motor?
Draai het temperatuurcontact van de motor eens stillekes los.
Als je hier dan psssst hoort van lucht die ontsnapt zit het probleem bij het thermostatenhuis.
Als je nu een proefrit maakt en het probleem doet zich niet meer voor weet je het zeker.
Er moet dan een ander thermostatenhuis gestoken worden deze is nieuw ontwikkeld voor deze euro 5 motoren
nee is geen EURO 5, EURO 5 is miv Sep '09. Dit betreft een euro 4 motor
compressie en lektest geen probleem.
oliedruk warm koud geen probleem.
wat nu verder ?toch pingelsensor ? dat brommen in het spruitstuk en die 30 graden voorontsteking intrigeren mij enorm. 'kwou dat ik er zo'n ding naast had, dan kon je dingen uitwisselen, en tijd om er rustig aan te werken.
mmmmm, je brengt me op een idee.
Hebben deze motoren geen klep in het inlaatspruitstuk zitten, zou deze door het brommen niet een bepaalde trilling veroorzaken die door de PCM erkent wordt als zijnde pingelen en hier door naar 30° vooronsteking gaat.
Oeps enkel gelezen dat het om een ET3j4 ging en niet gelezen dat het om een 307 van 2006 ging
[quote=Renaultmonteurtje]mmmmm, je brengt me op een idee.
Hebben deze motoren geen klep in het inlaatspruitstuk zitten, zou deze door het brommen niet een bepaalde trilling veroorzaken die door de PCM erkent wordt als zijnde pingelen en hier door naar 30° vooronsteking gaat.[/quote]
hier nog iets mee geprobeert?
Als er iets met de pingelsensor zou zijn of hij zou onterecht pingelen detecteren dan zou het ontstekings tijdstip mijns insziens verlaten. Maar goed dat is mijn stoffig geheugen wat dat denkt.
PT nieker
verdomt ja, hoe vroeger de ontsteking hoe meer kans op pingelen (dom dom dom, denkt foutje....), pcm zou dus gaan verlaten
kan dus ook niet
we zijn bezig met techsupport en frankrijk, mijn gedachtengang bij een storing in de pingelsensor is, stel dat de pingelsensor niets detecteerd dan zal hij de ontsteking steeds vroeger zetten, met alle gevolgen van dien alleen dan zou de storing onregelmatige ontsteking moeten zijn (Random) en niet consequent eerste cilinder.
Ja, je zou dan inderdaad P0300 verwachten niet P1337,
beschik je over een 4 kanaals scoop?
Zo, zet hem eens op de nokkenaspositie, pingelsenor, en de BDP sensor, en kijk wat er op dat moment gebeurt
trouwens, de oliedruk, op het ATM heeft eens ook een soort gelijke storing gestaat, daar bleek de oorzaak in de klepstoters te zitten, door een olie druk van 5 bar (moest dacht ik 6 zijn ? !) hier door ging ook na ca 20 min de motor op een pootje minder lopen, hun hebben toen het spul geflusht en schoon gemaakt, toen was het over
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de complete cilinderkop vervangen was. Zaten daar ook klepstoters in Oldtimer of heb je die overgebouwd ?
eerste post Niek, daar staat de kop bij, lees idd niks over de klepstoters
cilinderkop compleet vervangen met een kop van een sloper van een bijna nieuwe motor.
de suggestie's uit Frankrijk nog geen tijd voor gehad, ging in hoofdzaak over slechte benzine en verstopte brandstof galerij en inderdaad de bdp sensor en het vliegwiel
zit weinig schot in na allerlei metingen is nu weer het wachten op Frankrijk,
Als ik maandag nog niets gehoord heb zijn er nog 2 dingen,de koppeling eruit voor het vliegwiel, of een motordraadbundel.
Wat zouden die weten wat wij hier met mekaar niet weten ??
Niks, maar hun doen niks anders dan zulke storingen oplossen bel anders eens, en vraag eens als ze dit al voor hebben gehad. En je meschien een zetje willen geven
nog even terug te komen op de pingel sensor, lijkt me sterk dat hier de oorzaak in zit, gezien het feit de storing telkens op cil. 1 terug komt
mededeling van citroen geweest in 2006:
Klacht: gebrek aan vermogen, inhouden, etc
TU1/ TU3/ ET3 -vliegwiel
tussen orgnummer 10444 en 10448
Een boutje van de drukgroep gaat los en valt precies op de plaats van de ontbrekende tand op de tandkrans.
jouw damnummer is hoger maar je weet maar nooit.
Misschien ver gezocht maar is een kromme drijfstang geen optie (vloeistofslag o.i.d. water via luchtfilterkast)
controleer de zuigerhoogte eens door te meten door het bougiegat, verschil tussen 1 en 4 (dit is eenvoudig en snel te doen zelfs zonder veiligheids-schoenen en of aanwijsbrief)
Heb weer geen tijd, en Peter mijn TS ook niet
dan laat ik hem nog even liggen :)
Het is te hopen dat dit geen auto van een klant is?
Als ik het zo lees denk ik van wel Hans .... (eigenaar is wel bereid zo te zien om er geld in te steken)
Deze auto is ingekocht(goedkoop)door onze salesmanager,verkocht,klaargemaakt (zonder problemen) afgeleverd en de week daarop teruggekomen met de storing.Klant rijdt nu met een auto uit ons verhuurpark.De 2e al want de eerste werd in de eerste week aangereden.(MURPHY)
HaHA, das wel erg
Lullig
Mogen we 'de laatste 8' ook?
Hallo
laatst exact hetzelfde probleem gehad 4 weken mee bezig geweest maar eindelijk gevonden, lees en huiver: alles uitgewisseld onder de mortorkap van mm computer tot complete draadboom uiteindelijk bleek kort kort geleden de versnellingsbak defect is geweest en uit kosten besparing door een @#()%#%^*& beunhaas een andere versnellingsbak is gemonteerd van de sloop. echter de bdp sensor paste niet in de nieuwe bak dus hebben die@&%^%$#@ beunhazen de bdp sensor ongeveer 30 graden terug gemonteerd waar hij wel paste in de bak. er worden nl 2 verschillende soorten bakken gemonteerd op deze motoren. ik heb dus een stukje uit het koppelingshuis geslepen en een orginele op chassisnr uitgezochte steun van de bdp sensor gemonteerd en meteen liep de auto als een speer. probleem niet meer terug gehad.
Huubmia, ik denk dat het inderdaad die kant op gaat.Alleen is hier de bak niet vervangen maar schijnt het mogelijk te zijn dat er verschillende vliegwielen door elkaar zijn gemonteerd en dat er na een herprogrammering iets fout gaat met het bdp signaal wat gaat reageren op een boutje of een klinknagel ven de koppeling .
we wachten af.
Trouwens wk, laatste acht heb ik hier effe niet voor handen(thuis)
oxo8320 bovenaan deze pagina heeft het denk ik over hetzelfde.
Dit geeft de burger (in dit geval oldtimer) weer moed. Zo iets moet het haast wel zijn ....signaal in orde, maar op het verkeerde moment.
wel vreemd dat enkel cil#1 uitgeschakeld wordt
das idd vreemd maar je weet nooit wat een mm computer in zijn kenvelden doet, hij kan namelijk echt zelf denken in de kenvelden. kijk anders een wat voor houder op je bak zit gemonteerd en kijk eens in je onderdelen programma wat voor onderdeel er af staat afgebeeld dit verschil kon je bij mijn auto dus wel zien. 2 vliegwielen dat klopt maar dan heb je dus ook een ander merk mm systeem, hier kun je dus ook aan herleiden wat bij wat hoort.
succes
aansteker maar in de envelop doen?
Let's burn ?
[img]http://media.nu.nl/m/m1cznnla4cuj.jpg[/img]
Ik vind dit _over_ het randje...
13 jaar
Bas, dit is niet de 307 maar een 205je ;)
geintje moet kunnen
gaan nu de drijfstanglagers en de motorbedradingbundel vervangen (advies hdtechn)we gaan door tot het gaatje.
kabelboom snap ik, maar drijfstang lagers?
afwijkend signaal van pingelsensor
maar dan begrijp ik nog niet waarom er 2 mogelijke oplossingen tegelijk uitgevoerd gaan worden, in #1 staat dat de storing zich na 6km al voordoet. Is het dan niet handig om eerst 1 van de 2 uit te voeren, en dan een testrit te maken?
@renaultmonteurtje: ja, dat had ik al gezien. Ik heb zelf een 307 (XSI 2.0L op LPG) gehad, ook met de nodige problemen. Was gelukkig leasehok.
13 jaar
We kunnen nu de storing al stilstaand opwekken WK .Lagers zitten er in,zat wel behoorlijk veel slijpsel (grijze drab) in het carter, draadboom komt hopelijk morgen, wordt vervolgt.
Wat doe je om die storing op te wekken? Ik ben niet nieuwsgierig hoor <:)
ongeveer een halve minuut op 2200-2300 toeren doet het lampje aanspringen op dat toerental vliegt het ontstekingstijdstip naar heel vroeg en begint hij in het inlaatspruitstuk te brullen
Er is een compleet andere (2de hands) cil.kop gemonteerd. 'k Neem aan dat dit incl. verstelbaar inlaat-nokkenas tandwiel is? Of is deze toevallig overgezet?
Misschien nog een puntje ook weer i.v.m. de nokkenasverstelling: is de oliedruk gemeten?
alles wat we tot nog toe gedaan hebben is voor niets geweest.
[quote=oldtimer]alles wat we tot nog toe gedaan hebben is voor niets geweest.[/quote]
Niet helemaal voor niets, je weet nu wat je al gedaan hebt , en dus niet meer hoeft te doen.
♪ Always look on the bright side of life ♫ :p
De kabelboom zit die er in nu?
Ja,en nieuwe lagers en een ander nokkenas tandwiel, dan het oorspronkelijke, we gaan er in het weekend nog maar weer eens over slapen, maandag examens in N.G. en dinsdag verder denken,der blijft eigenlijk weinig meer over, maar weggooien is ook geen optie.
TIP: Neem betreffende auto mee naar N.G. en stel em daar op en maak er een examenopdracht van. Wie weet zit er een toppertje tussen de kandidaten.
NG? Noord Gelderland??
Na vandaag is het vertrouwen dat het wel goed komt met ons vak weer een beetje afgenomen
vertel [img]http://images.fok.nl/s/biggrin.gif[/img]
ben ik echt zon uitzonderlijk geval dan ?
edit mailen mag ook ;)
binnenkort komt er een update, we komen verder, als alles klopt is dit probleem al 3 jaar oud.
haha
@ Hans u heeft meel ;)
was de nokkenas positie sensor al vervangen? zo nee, loop deze niet te kutten ?
was al vervangen, het is nog veel erger, maar bedwing je nieuwsgierigheid nog even.
kan ik niet,
nu wil ik het tot detail weten,
werken deze verstellers op olie druk of worden ze aangestuurt door een stel motor? meen olie druk maar tis ff geleden voor mij
er zit toch niet een verkeerde PCM in?
Denk denk denk, brommen 1 cilinder missen. Egr alles schoon etc? Ja hebt nu mn intresse
Je BRAND zeker net als ik van nieuwsgierigheid?
Yep Harry
Autootje gaat straks weer als de brandweer en legt dan elke andere auto het vuur aan de schenen. Misschien handiger om deze ellende maar in de doofpot te stoppen?
neeee, nu willen we het weten ook :D
[quote=oldtimer]Na vandaag is het vertrouwen dat het wel goed komt met ons vak weer een beetje afgenomen[/quote]
Ben inmiddels ook benieuwd naar de oplossing van deze probleemauto, maar ook van deze uitspraak.
en de problemen met de et3 duren voort, andere motor erin elektronisch probleem opgelost, nu de rest nog.
veel sterkte..
wat zijn er nog voor problemen dan ?
na het vervangen van de kabelboom werkt de limiter niet meer de cruisecontrole nog wel.
controleer de instellingen in de BSI eens, staat hij niet tevallig op enkel cruis controle?
@ hierboven
vandaag een wagen gehad waar cruisecontrole niet van deed
stond niet goed getelecodeerd
maar instelling is
snelheidsbegrenzer/snelheidsregelaar: aanwezig of afwezig
is dus 1 instelling in bsi voor beide zaken direct (maar het kan inderdaad wel zo het geval zijn, geloof ik niet omdat altijd beide functies er op zitten)
als ze op de display de iccoon wel komt is de bsi goed getelecodeerd en zou het moeten werken
kan me niet indenken dat een wel werkt en andere niet
dit omdat het zelfde is
als een werkt zou eigenlijk de andere ook moeten werken
com geeft schakelaars door aan bsi (die krijgt het ook goed aan ivm cruisecontrole werkt)
bsi geeft het dan via communicatie draden door aan motor ebe
motor ebe werkt ook goed omdat cruisecontrole werkt
Toch ontbrak er in de nieuwe kabelboom een lusje, alles werkt nu. Schema op servicebox klopte niet.
Schoonmaken en weg met dat ding.Eindelijk.
haha, mooi zo dat het opgelost is. De aansteker gaat de la weer in.
Mooi dat het uiteindelijk toch is opgelost, maar wat is nu dan de werkelijke oorzaak geweest? Het probleem is al 3 jaar oud bleek uit eerder bericht, hoe zit dat dan?
Vr grt hbr
3 jaar terug is er door een andere dealer ook al 3 maanden gezocht naar deze storing en heeft de toenmalige HD techniek geadviseerd de motor te vervangen dat is niet gebeurd maar deze auto is in het handelscircuit terecht gekomen,met het gevolg dat hij nu (3 maanden terug) door ons verkocht is met garantie, tijdens het klaarmaken van de auto en de proefrit daarna kwam er geen storing in maar toen de nieuwe eigenaar er mee de snelweg op ging kwam de storing er in , met alle gevolgen van dien.
Uiteindelijk blijkt dus, na demontage, dat de hoofdlagers bij de 1e en 2e cilinder ernstige slijtageverschijnselen vertonen,wat overigens aan de oliedruk(gemeten)niet te zien was.
Zo blijkt maar weer dat, als je denkt dat er een elektrische "elektronische"storing in een auto zit je het mechanische deel nooit uit het oog mag verliezen.
Daarom kan ik de gedachten gang van sommige opleiders ,dat er straks alleen nog maar ict ers en fitters in de branche werkzaam zullen zijn ook niet volgen.
Mooi dat het opgelost is.
Bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
Hallo Oldtimer bedankt voor u antwoordt, het blijft inderdaad altijd een mix tussen het mechanische en elektrische deel, dit maakt ook dat het vak zo boeiend blijft.
Vr grt Hbr
dan denk ik dat ik het weet hoe het zo ver is gekomen
laatst zelfde motor ook maar even olie bijgevult ivm olielampje ging branden
bleek 3.25liter in te gaan
terwijl 3.75liter in hoort te zitten
dus die heeft toen een keer met te wenig olie rond gereden waarschijnlijk
[quote=Hans4040]Mooi dat het opgelost is.
Bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.[/quote]
Nu maar gesloten, anders wordt het een vervolgverhaal...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar