Peugeot 307: Foutcode EGR P0400 + P0402 Peugeot 2.0 HDI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI DW10TD

Heb hier een een Peugeot 307 2.0 HDI van 2004 met een storing in het EGR systeem.
Het storingslampje brand en komt na het wissen van de foutcodes al weer snel terug.
Foutcodes P0400 en P0402 zijn gewoon te wissen, maar zodra je de auto start komen ze gelijk terug.
Heb de EGR schoongemaakt, maar als diversen verhalen op dit forum lees, kan het ook een vacuümprobleem wezen of een lekke slang of carterontluchting, tot een vast klep en software update aan toe.
Ik ga niet zomaar een EGR vervangen als er nog zoveel mogelijkheden zijn, weet iemand wat het ook of wat het wel kan wezen.
Code P0400 staat voor : Uitlaatgasrecirculatiesysteem, onjuiste werking
en foutcode P0402 staat voor ; Uitlaatgasrecirculatiesysteem, te veel uitlaatgasdoorstroming vastgesteld

Bedankt alvast.
MVG Glen

Glen

Geplaatst door Glen (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je niet zomaar een EGR wilt vervangen zul je wat zaken moeten controleren. Aan de uitleescodes te zien blijft het egr open staan.

De eigenlijke egr klep zit op het uitlaat spruitstuk, deze is vacuumbedient. Controleer met een vacuum pomp of deze nog open en dicht gaat, luister goed of je hem hoort dicht slaan. bij twijfel demonteer de klep.

De mogelijkheid bestaat dat er vacuum op de egrklep blijft staan omdat de elektroklep bedient blijft of mechanisch blijft hangen zodat er ondanks dat de elektroklep niet bedient is er toch vacuum naar de egr klep gaat. Dit zul je moeten controleren/uitsluiten

Verder kan er een probleem met je luchtmassa meter zijn.

Glen (0) PRO, 13 jaar geleden

Top hier heb ik wat aan, luchtmassameter heb ik ook al aan gedacht, krijg volgende week deze auto, weet nu ongeveer wel waar ik zoeken moet.
Het gekke is dat ik dat deze foutcode niet kan wissen, dat betekent dus dat het een constante storing is.

Wou eraan toevoegen dat ik afgelopen week net zo'n storing had, bij zo'n zelfde auto, dus ook een 2.0 HDI en ook beide foutcode's.
Bij deze de EGR schoongemaakt en foutcodes gewist, deze kwamen naar 1 week terug + storingslampje, toen ging hij bij koud weer ook nog moeilijk starten, wij verstuivers (injectors) testen, allemaal slecht, ik denk klaar he, maar naar een paar dagen weer niet starten, gloeispiralen vervangen en brandstoffilter, maakte niets uit.
Eergisteren heb ik de temperatuurzender maar vervangen, en wat denk je...... storingslampje uit en auto start weer perfect.
Dan ga je toch flippe!!!!

In ieder geval "peugeottechnieker" hartstikke bedankt voor je reactie, als het gelukt is zal ik het melden.

jhl (0) PRO, 13 jaar geleden

LMM kan je bijna uitschakelen Glen, want ik heb identiek voorval voor met Expert en daar is de LMM al vervangen door andere garagist en probleem blijft.

Glen (0) PRO, 13 jaar geleden

Slaat deze auto ook moeilijk aan dan, of kan je de foutcode(s) niet wissen.

Moet eraan toevoegen, dat als ik op forums lees dat de LMM wel degelijk invloed kan uitoefenen op de EGR.

In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

jhl (0) PRO, 13 jaar geleden

De auto waar ik het over heb kan een paar weken perfect rijden en dan begint het terug.............

Glen (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat gebeurd er dan?? Moeilijk aanslaan of komt het storingslampje terug??

Glen

jhl (0) PRO, 13 jaar geleden

storingslampje begint te branden soms en soms niet. Maar houdt zich plots in.
Ik heb onlangs dan plankgas blijven rond gedurende een km in tweede en derde versnelling. Sindsdien is euvel verdwenen tot nu toe.

karst083 (0), 12 jaar geleden

Ik had het zelfde probleem. P0400 en de P0402. Iedere keer kwamen deze foutcodes terug. Op aanraden van een monteur in Duitsland heb ik elektro klep vervangen. Deze zit aan de voorzijde van het motorblok. Tussen de radiateur en het blok zeg maar. En het probleem is tot op heden weg.

jhl (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zal dat ook eens nakijken

Glen (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb de EGR er onlangs nu er helemaal afgehaald, veel werk hoor, je komt er moeilijk bij doordat dat voorraam 20 cm doorloopt tot het motorblok.
Hele EGR nu zeer goed schoongemaakt en tot nu toe blijft het goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.