Vanmiddag stond na het nemen van een stoeprandje, ineens mn rechter wiel scheef!
de fusee op de spoorstang is kapot, nu wil ik deze morgen gaan vervangen, iemand nog tips???
gewoon los v spoorstang en nw dr op toch?
het viel mij op dat met de hand de naaf in de stuurichtingen bewegen een schokkerige weerstand op leverde. kan er nog meer kapot zijn of misschien krom zijn door de klap??
of is dit normaal en voel je het gewoon niet op de stuur inrichting??
alvast bedankt.
grt.w
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
stuurhuis zal ook wel ook stevige duw gekregen hebben vandaar dat schokkerig gevoel
sterkte ermee
jan
wat is het stuurhuis jan?
deze kan toch niet beschadigd zijn omdat daar juist geen kracht op ge komen is ...
heb net ff wat technische documentatie op gezocht en volgens mij heet het ding geen fusee maar n spoorstang kop??
waar zitten de stuur kogels?
heeft n auto maar een fusee? aan de draagarm?
18 jaar
stuurhuis is het mecaniek waar je de wielien mee stuurt dus waar de spoorstangen aan vast zitten
Dat kan weldegelijk zijn beschadigd door de kracht tegen de stoeprand
suurkogels zitten aan het eind van de spoorstangen meestal op schroefdraad aan de wielzijde
de auto heeft inderdaad maar één fusee kogel deze zit aan de onderste draagarm deze kan ook krom zijn
Dus controle van draagarm en spoorstang en stuurhuis
succes ermee
jan
De spoorstangkop/stuurkogel zit aan het uiteinde van het stuurhuis en is verbonden met de wielophanging. Dit zorgt ervoor dat de stuurbeweging overgebracht wordt naar de voorwielen. De draagarm verbindt het fusee met de carrosserie.
De fusee zie je links boven en nr. 1 op plaatje is draagarm.
http://img486.imageshack.us/img486/3164/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
En nu het stuurhuis:
http://img464.imageshack.us/img464/5546/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
Rechts onderaan zie je de stuurkogel.
OK mensen bedankt voor de info, ga het morgen proberen te fixen, en daarna rij ik wel naar een specialist om stuurhuis na te laten kijken!
Jan, ik ben misschien met 20 km/h gewoon een lage stoeprand opgereden omdat er iemand in de weg stond, en dr staat al 2 jaar op het apk rap. als advies punt binnenste stuur kogel rechts, neem aan dat het deze kogel is.
en hoop dat er verder geen schade is
neem aan dat ik hem moet laten uitlijnen na plaatsing nw stuurkogel???
grt w
18 jaar
van middag in de kou geprobeerd, maar ik krijg de stuur kogel niet van de spoorstang, omdat ik de borg moer met geen mogelijkheid los krijg, door dat de kogel uit zn gewricht is heb ik geen goede houvast.
ga mrgn ff warm stoken en kijken of vhij dan wil wanneer ik het gewricht met een lijmklem op zn plaats vast zet
grt w
18 jaar
Met binnenste stuurkogel bedoelen ze waarschijnlijk dus speling in het stuurhuis. Dat los je niet op door een nieuwe stuurkogel. Laat iemand maar eens lichtjes het stuur heen en weer bewegen, en leg je hand maar ten eerste op de stuurkogel verbinding en daarna op de spoorstang die het stuurhuis in gaat. Waarschijnlijk voel je daar meer speling.
Let op.. voor de APK mag er aan de stuurinrichting niets worden heetgestookt...
Nee, want dan brandt de steekproefcontroleur z'n fikken.:)
Waarom niet Oldtimer?
Omdat je dan de materiaaleigenschappen veranderd, al de onderdelen zijn op sterkte berekend. Vandaar. Probeer maar eens een oude koperen afdichtring (bv van carterstop) die uit is gehard, blauw te stoken (gasfornuis) en af te koelen in een bakje water. Dan is de ring zo slap als wat. Hetzelfde soort veranderingen kun je ook met andere materialen krijgen.
18 jaar
nou ik krijg hem niet los, sta ook op een rotplek langs de weg en kan gewoon niet genoeg moment creeren. Is het ook mogelijk om bv een nw spoorstang aan de andere kant te plaatsen hoe gaat dit?
is dit zonder brug te doen?
alvast heel erg bedankt voor jullie reacties
grt w
18 jaar
Sytse,Erwin heeft het helemaal bij het rechte eind.
Ward, heb je de contramoer wel al los?
Als je dan een grote hamer aan de onderkant houd en je slaat met een iets kleinere aan de bovenkant op het gedeelte waar de schroefdraad in zit ruim je als het ware de buis waar de spoorstankogel in zit wat op als je hem daarna goed inspuit met kruipolie en je laat hem een tijdje staan moet hij wel los komen.
Succes.....
Het probleem is juist de borgmoer, is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen!
zaterdag komt mn broertje en hij denkt hem wel los te krijgen, volgens hem is n nw spoorstang veel meer werk.
oldtimer je noemde het een contra moer, welke kant op moet hij dan los???
grt w
18 jaar
Linkse draad misschien
Moer moet rechtsom. Goed met de staalborstel schoonmaken en inspuiten met wd40. Sleutel erop en dan een felle tik, zodat het losschrikt.
ok was ff bang dat ik hem de verkeerde kant op probeerde los te krijgen, hoop dat het morgen gaat lukken, want heb mn autotje soms gewoon nodig!
bedankt vd info mensen
grt w
18 jaar
hoi, het is gelukt!
auto op blokken gezet zodat we meer ruimte hadden voor een lange arm.
er is geen speling op stuurhuis of fuseekogels!
gelukkig!, moet hem alleen even laten uitlijnen.
thnx mensen!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar