Hallo
Ik heb hier een peugeot 405 benine 1,6 uit 1993 met het volgende probleem.
Als ik de auto op contact zet heb ik normale brandstofdruk en komt er spanning op de pomp.
Echter als ik start slaat de auto even aan en valt daarna weer stil.
Ik krijg dan geen spanning meer op de brandstofpomp.
Als ik rechtsstreeks spanning zet op de pomp loopt de auto wel goed.
Het brandstofpomp relais is niet stuk.
Waar kan dit aan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij komt de voeding van het brandstofpomprelais regelrecht van het contactslot en wordt deze massa aangestuurd vanuit de motorEBE.
dus het probleem kan ik zoeken in de regeleenheid en contactslot als ik je goed begrijp?
ik hoorde hier mensen zeggen dat de ontsteking zichzelf en de brandstofpomp kan uitschakelen door interne sluiting?
Nee hoor, verhalen.
Als het goed is heb je op je brandstofpomprelais=>dubbelrelais (links onder de koplamp) een constante voeding en een + over het kontakt.
Moet hier ook even over nadenken ,heb die schema's niet helder in het hoofd, daarbij komt nog dat het vanmiddag erg gezellig (nat) was.
Ik heb nog wat verder gerommeld en heb het volgende gedaan ik had het idee om toch tijdelijk ff te kunnen rijden even de brandstofpomp rechtstreeks aan de accu te leggen en met een schakelaartje op het dashboard te schakelen want eerder liep de auto wel op die manier.
Toen ik dat deed liep de auto ineens zeer hoog in toeren en nu is mijn probleem andersom contact uit en de brandstofpomp loopt contact op startstand en geen brandstofpomp hij loopt dus nog steeds maar eventjes.
Ik ben 18 jaar leerling en heb weinig ervaring. dit gaat mijn pet te boven.
wie kan mij helpen??
Ja, dan valt het nog niet mee. Misschien heb je een wat meer ervaren collega die je wat uit kan leggen en anders moet je eens zien of je wat schema's kunt krijgen zodat je kunt zien welke draad wat doet.
Is dit al een multypointinjectie of is het nog een monopopoint..??
Zo niet rustig aan de Oldtimer zal kijken of hij je kan helpen op afstand.
Het is een monopoint. en het frapante is dat als ik hem nu probeer ik van de brandstofpomp geen reactie meer krijg als ik hem op contact zet.Een ervaren collega heb ik niet want die logeert om niet nader te noemen redenen op staatskosten.(fijn)
Is ook geen auto van mijn werk maar die van mijn vader.
Maar goed ik hoorde wel van een voormalig peugeot monteur dat er een extra veiligheids relais achter het dashboard moest zitten. ik weet niet wat daarvan waar is???
Nee, niet waar.
Is dit er al een met het nieuwe dashboard?(nieuwe type)dus.
Dat is belangrijk voor als ik op de schema's ga kijken maandag.
Geef anders maar even het chassisnummer.
type:405 gxi 1.6 u9
kenteken:gv-bt-54
chassisnr:vf34bbdy271081283
is met nieuw dashboard en dergelijke
eigenlijk is alle info die ik nodig heb waar en hoe de pomp wordt geschakeld als ik dat weet kan ik vooruit.
bij voorbaat dank zou er erg mee geholpen zijn.
Eigenlijk staat alles wat je moet weten in mijn eerste 2 antwoorden.
wat is de volledige motor naam van de motortEBE?
komt dat gewoon neer op die computer onder de paravan?
want ik snapte er al niks van vandaag ik sluit de brandstofpomp aan op de accu en ding begint te draaien en als ik een schakeling wil maken op de plus draad bleef dat ding gewoon draaien.
wat ik dus eigenlijk heb gedaan is de massa geschakeld buiten die computer om.
dan moet die computer haast wel stuk zijn.
klinkt dit logisch?
Computer is inderdaad motorEBE.
kan wel wat hebben,niet teveel natuurlijk.
Er zit ook nog een DUBBEL relais tussen links onder de koplamp,tegen de zijkant aan, zoek die maar eens op.
en dat hele gebeuren is ook nog gezekert.
als je nou de motorEBE er eens uittrekt kun je dan misschien ook nog zien of ie met z'n kont in het water gezeten heeft.(komt ook nog wel eens voor).
Anders toch maar even een sloopEBE zoeken. is magneti marrelli MMBAG6
Dat dubbele relais bij de koplamp heb ik al gecheckt en vervangen voor een sloper.
Probleem bleef gehandhaafd.
EBE is niet nat geweest.
toch eens op de sloop gaan kijken.
maar die dingen gaan vaker stuk?
En de BDP sensor Maarten.
Eigenlijk niet ,stukgaan bedoel ik.
maar de BDP sensor als die stuk zou zijn loopt de auto toch uberhaupt niet?
Er ligt wel een hoop olie over de bak en dergelijke heen omdat hij dat eruit heeft gegooid via de peilstok opening omdat dat rubbertje van de peilstok stuk was.kan dat invloed hebben op de werking? Is toch een elektromagnetische sensor? Dus dan zou hij door olie heen moeten kunnen kijken?
of gaan die dingen wel echt stuk?
Bdp sensor gaat wel stuk.
Ik heb de bdp sensor gecontroleerd niks mis mee.
De computer heb ik uitgewisseld maar hij loopt inmiddels helemaal niet meer.
Ik zag onderaan de stekker van de bobine dat drie draden in een kabelboom verdwijnen en dat er 1 een apart stekkertje heeft.
Ik zie dit nu pas voor het eerst en kan niet achterhalen waar hij op moet.
weet jij dit misschien?
Is gewoon een loos stekkertje
Ok dan, weer wat nieuws ik heb nogmaals gecntroleerd of de auto vonkt en dat doet hij.
lopen doet hij echter helemaal niet meer.
Heb je misschien elektrische schema's van de auto zodat ik de kabelboom kan controleren?
dit lijkt mij het enigste waarin het nog fout kan zitten.
Heb het effe in de agenda gezet
Mail hem < als ik er aan denk morgen even toe.
Heb het gecopiieerd maar mijn scanner is niet van die kwaliteit dat je er wat aan hebt, sorry.
Als ik op het schema kijk,wordt de benzinepomp aangestuurd door het dubbelrelais en zit hij op dezelfde voedingen als de bobine en de injector ,aansluitingen 4-6-5-13. voeding pootje 8-15. voeding van het relaisspoeltje pootje14.+=> over kontakt, pootje 7 massasturing vanuit de ECU.
Alleen is de benzinepomp apart gezekerd ergens voorin, de massa van de benzinepomp zit op een geel blok ergens onder-naast het linker achterlicht
Ik heb vandaag nog eens gekeken (ik had de rest van de week geen tijd daarom duurde het wat langer) en blijkt dat als ik 7 aan massa leg het relais word bekrachtigd.(ik hoor hem tikken) alleen als ik hem start gebeurt er nog niks!
Dus zou het in de gestuurde draad moeten zitten.(correct me if i'm wrong) maar welke is dit precies?
kun je dit zien op dat schema? want als ik die dan doorverbind moet hij het doen toch?
we komen dichterbij heb ik het idee!!
Pootje 13 draadnummer 120 is de draad naar de pomp en is onderweg ook nog gezekerd.
Volgens mij onder de motorkap in het kastje waar de uitleesstekker in ligt.
Wordt na de zekering draadnummer 121.
De oplossing!!!
Het draadje was uit de zekeringhouder in dat diagnosekastje komen zetten op 1 of andere sneaky way.
zoek je je dan helemaal gek naar.
Maar goed hartstikke bedankt zonder jouw hulp was het nooit gelukt.
Weer een probleem uit de wereld.
Wat ben ik blij zeg
Fijn dat het is opgelost. Niet opgeven dan komt het foutje eigenlijk altijd wel boven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar