ik heb een peugeot 405 met airco (origineel)
ik heb twijfels aan de werking van de koelventilator; als ik de airco aanzet dan draait in het bein maar 1 koelventilator, wanneer de temperatuur echt boven de 90 is draait de tweede; is dit normaal bij dit type auto of niet?
heb wel afgelopen zomer problemen gekregen met de werking van da airco bij hoge temperaturen koelde de airco niet goed bij lage temperaturen wel. De vloeistof is vervangen maar heeft niet het probleem kunnen helpen vandaar mijn vraag over de koelventilatoren.
Alvast bedankt voor eventuele advies,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alle 2 de ventilators draaien op lage snelheid als je de airco aanzet. Als de druk in het airco systeem dan nog te hoog oploopt of de motor temperatuur loopt nog op tot boven de 90? graden dan gaan beide koelventilators draaien op hoge snelheid. Dus bij u is de werking niet normaal. Als die ene ventilator draait en de de andere springt bij , gaan ze dan hard of zacht draaien ? De werking van de airco kan wel met de slecht werkende koelventilators te maken hebben.
als ik de airco aan zet gaat de eerste met hoge snelheid fdraaien waneer pas de temperatuur hoger wordt slaat de 2e aan ook met redelijk hoge snelheid
18 jaar
Op lage snelheid worden de ventilators in serie geschakeld. (1 stroomkring) Als die stroomkring ergens onderbroken wordt dan werken ze alle 2 niet. Ik denk dus dat iemand iets verandert heeft aan de schakeling van de ventilators .(of je airco is toch niet origineel) Er kan een slechte massa of slecht kontakt of een defekt relais in zitten. Het feit dat ze op een gegeven moment toch alle 2 draaien geeft aan dat de elektromotors van de ventilators niet stuk zijn.
nee het is echt een originele airco systeem van peugeot die werd geplaatst op laatste modellen van 405 (type airline) en aan de werking van koelvens of zo heeft niemand aangezeten de auto heb ik sedert 2003 en het probleem deed zich voor afgelopen zomer. Vanochtend heb ik de airco uitgeprobeerd en die werkte uitstekend, maar ik denk dat het komt door het feit dat het niet zo warm is.
18 jaar
Oke ,duidelijk. Wil je het probleem zelf oplossen of laat je het doen ? Zoals ik al aangegeven heb kan het probleem ook door een slecht kontakt of slechte massa komen.
bedankt voor je adviesen luteijn, als het een beetje mooi weer is probeer ik het eerst zelf ben best handig.
18 jaar
Heb zelf een 405 airline van 1995, en die heeft op het moment vergelijkbare problemen: bij uitgeschakelde airco slaat er geen fan in bij 90 graden, maar pas ergens voorbij de 100, dan allebei op hoge snelheid. Met airco aan slaat er één fan in bij 90 graden. Vakgarage heeft het (bitron-)relais getest, dat niet OK bleek. Ik wacht nu op een nieuwe (en de rekening...).
groeten!
Bas
18 jaar
hi Bas ja ik denk dat ik ongeveer dezelfde probleem heb als met jouw 405-Airline, bij airco aan gaat wel 1 koelven draaien voor en dat voor bereiken van 90 graden ik denk zelfs na enkele seconden. Wil je me nog op de hoogte houden van wat zo een bitron-relais kost en waar hij zich bevindty.
Alvast bedankt
Groejes,
Najim
18 jaar
Najim, kijk eens op de sloop voor een bitron volgens mij staan er 405'n zat op de sloop,bij een xantia zit hij onder de accubak maar een peu.monteur weet hem precies te zitten als hij dat vertellen wil natuurlijk want hij verkoopt natuurlijk liever een nieuwe.
ja bedankt Romijn maar probleem is dat de meeste Peugeot's en citroens die in de sloop zitten zonder airco zijn.
18 jaar
Mijn ervaring is datde bitron stuk is de ventilators dan helemaal niet meer draaien of ze blijven draaien.
de ventilators draaien wel, het probleem is dat wanneer ik de airco aanzet 1 koelventilator draait ipv 2.
18 jaar
Oke, zou inderdaat aan de bitron kunnen liggen, er zijn ook andere mogelijkhden, die heb ik al verteld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar