Peugeot 309: Geen contact, startmotor.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Na omdraaien van de contactsleutel was alles normaal maar de motor draaide niet door. Daarna weer de contachtsleutel bedienen, de dashboardlampjes gingen branden en ik hoorde de bekende klik onder de motorkap maar de startmotor draaide niet rond. Denkend dat het mogelijk de accu was heb ik deze in de wagen opgeladen. Bij proberen te starten gebeurde er helemaal niets. De accu was nog helemaal goed want in een andere auto ging het starten uitstekend.
Er zijn dus minstens twee problemen. 1: de startmotor deed niets bij een tweede keer starten en 2: na opladen was blijkbaar een hoofdschakelaar/hoofdzekering/hoofdrelais buiten werking.
Bij punt 1 is misschien ook de specifieke zekering in het spel of iets met de solenoïde of zoiets, ik weet daar niet veel van. Ik heb het vaker gehad dat bij direct opnieuw starten de startmotor niets meer deed. Na een uur of wat had zich dat onverklaarbaar weer hersteld. Dat herstel was er nu dus niet.
Ik heb ook eens iets gehad met het benzinepompje onder de achterbank. Hier bleek een vuiltje er de oorzaak van een hapering waardoor de motor afsloeg. Vandaar dat soms twee of meer keren starten na elkaar nodig was. Mijn vraag is nu waar ik het probleem van de totale stroomuitval kan vinden. De zekeringen heb ik allemaal doorgemeten. Kan er een van de relais stuk zijn? Of zit het bij de startmotor.

Geert644

Geplaatst door Geert644 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Aansluitingen accu plus en min klem controleren, zowel op de accu als waar ze eindigen! Ik denk dat je, buitenom de aansluitingen op de accu, ook eens naar de grote plus-aansluiting achter op de startmotor moet kijken.

Geert644 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de aanwijzingen, je zat wel in de goede richting.
Ik zag later dat zelfs het klokje stil stond. Dat moet dus wel betekenen dat er iets is met een accuaansluiting. Maar het zag er allemaal zo goed uit. Heb toch vandaag eens wat metingen gedaan. Bleek dat de weerstand tussen min-pool en het plaatwerk erg groot was en dat er nul volt stond tussen accu-plus en massa-auto. Heb toen wat isolatie weggeknipt bij de aansluiting van massakabel naar poolklem en dat bleek helemaal gecorrodeerd, verbazend, omdat ik alles wat maar kan roesten heb ingevet, maar blijkbaar nog niet genoeg. Even de aansluiting vernieuwen en de auto loopt nu goed. Het is nu ook duidelijk waarom de startmotor soms maar net genoeg ronddraaide om de motor te starten. Ik ben er blij mee want het is toch wel een practische wagen. Iets dergelijks heb ik al eens eerder gehad. Hij is toen naar een garage in de buurt geschoven. Daar vonden ze niets maar hebben ze een nieuwe accu geplaatst voor 130 euro. Niet al te veel geld maar toch een overbodige en niet toereikende 'reparatie'.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Das dus een karweitje geweest met na afloop een voldaan gevoel? Altijd leuk!
Heb zelf ook lang een 309 uit 1993 gehad en mis em nog steeds......ideaal wagentje.
Bedankt voor je terugkoppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum