Waarde klussers,
Ik heb een probleempje met mijn Peugeot 309 1.4 van ruim 20 jaar oud.
Als ik de auto start blijft het motorlampje een seconde of 5 branden en gaat dan uit. Bij een koude motor lijkt het alsof de choke blijft hangen: de motor stottert en houdt in, maar zodra de motor op temperatuur is, is het probleem weg. De choke lijkt echter goed te werken. Verder rijdt de auto helemaal prima, de motor trekt goed door vanaf ieder toerental.
Wat kan dit probleem zijn en waar moet ik zoeken?
Graag jullie hulp op deze wat vage vraag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
omdat hij het probleem vooral koud heeft zou ik beginnen met de verdeelkap na tezien of daar geen scheuren in zitten en of de centrale koolborstel nog goed is.
is dit in orde dan zou ik de temperatuursensor eerst vervangen en zien of het dan beter is.
groetjes jan.
Verdelerkap is in orde, koolborstel volgens mij ook.
Ik vergat te melden dat de auto bij een koude start een fikse blauwe rookwolk uitblaast. Zo 't kunnen zijn dat de choke blijft hangen?
14 jaar
zit er bij jou nog een carburateur op dan zou dat zeker kunnen dan zul je dat moeten nakijken.
groetjes jan.
Na enige tijd rijden en proberen een oorzaak te vinden, blijft het probleem zich nog steeds voordoen.
Opvallend is dat het motorlampje al gaat branden als de motor nog niet draait, maar al bij het contact aanzetten. Het lijkt me dat dit dan niet in de carburateur/vacuümsysteem/etc. zit, maar meer in de ontsteking.
Kan het geen massaprobleem zijn of iets dergelijks? Iemand een suggestie waar ik kan zoeken?
14 jaar
Een motorlampje hoort te gaan branden bij het aanzetten van het contact. Het hoort ook uit te gaan na enkele seconden.
Daar kun je dus niets uit afleiden.
Als je een motorlampje hebt, zul je ook wel een (monopoint) inspuiting hebben.
Mogelijk de koelwater temperatuur sensor die niet goed werkt, zoals Jan ook al een maand geleden op merkte.
Met motorlampje bedoel ik storingslampje, in mijn woorden: een symbooltje van een motorblok met een 'K' erin (excuses voor de gebrekkige aanduiding)
Waar vind ik de koelwatertemp. sensor? Misschien domme vraag, maar heb geen werkplaatshandleiding/vraagbaak, vandaar.
14 jaar
Zelfde uitleg voor de storingslamp. Hoort aan te gaan bij contact aan, anders kun je niet zien dat lamp werkt. Net zoals bij de oliedruk lamp.
Temperatuur sensor is 2-polig en is meestal blauw, soms zwart. Zie: http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/t...
Probleem is inmiddels geruime tijd opgelost. Eén van de aansluitingen van het vacuümsysteem was afgebroken. Stukje tuinslang en wat montagekit en het hele probleem is weg.
Ik weet niet of dit type auto een computer heeft die storingen onthoudt, misschien dat dit verklaard waarom het motorlampje al ging branden voordat de motor draaide (#5 28 juni 2010 13:46)
Bedankt voor de andere tips!
13 jaar
@ Mod: dit topic mag dicht
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar