Peugeot 309: Motorlampje brand bij starten en motor stottert soms

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Waarde klussers,

Ik heb een probleempje met mijn Peugeot 309 1.4 van ruim 20 jaar oud.

Als ik de auto start blijft het motorlampje een seconde of 5 branden en gaat dan uit. Bij een koude motor lijkt het alsof de choke blijft hangen: de motor stottert en houdt in, maar zodra de motor op temperatuur is, is het probleem weg. De choke lijkt echter goed te werken. Verder rijdt de auto helemaal prima, de motor trekt goed door vanaf ieder toerental.

Wat kan dit probleem zijn en waar moet ik zoeken?

Graag jullie hulp op deze wat vage vraag!

Otto

Geplaatst door Otto (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

omdat hij het probleem vooral koud heeft zou ik beginnen met de verdeelkap na tezien of daar geen scheuren in zitten en of de centrale koolborstel nog goed is.
is dit in orde dan zou ik de temperatuursensor eerst vervangen en zien of het dan beter is.

groetjes jan.

Otto (0), 13 jaar geleden

Verdelerkap is in orde, koolborstel volgens mij ook.

Ik vergat te melden dat de auto bij een koude start een fikse blauwe rookwolk uitblaast. Zo 't kunnen zijn dat de choke blijft hangen?

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

zit er bij jou nog een carburateur op dan zou dat zeker kunnen dan zul je dat moeten nakijken.

groetjes jan.

Otto (0), 13 jaar geleden

Na enige tijd rijden en proberen een oorzaak te vinden, blijft het probleem zich nog steeds voordoen.

Opvallend is dat het motorlampje al gaat branden als de motor nog niet draait, maar al bij het contact aanzetten. Het lijkt me dat dit dan niet in de carburateur/vacuümsysteem/etc. zit, maar meer in de ontsteking.

Kan het geen massaprobleem zijn of iets dergelijks? Iemand een suggestie waar ik kan zoeken?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Een motorlampje hoort te gaan branden bij het aanzetten van het contact. Het hoort ook uit te gaan na enkele seconden.
Daar kun je dus niets uit afleiden.

Als je een motorlampje hebt, zul je ook wel een (monopoint) inspuiting hebben.
Mogelijk de koelwater temperatuur sensor die niet goed werkt, zoals Jan ook al een maand geleden op merkte.

Otto (0), 13 jaar geleden

Met motorlampje bedoel ik storingslampje, in mijn woorden: een symbooltje van een motorblok met een 'K' erin (excuses voor de gebrekkige aanduiding)

Waar vind ik de koelwatertemp. sensor? Misschien domme vraag, maar heb geen werkplaatshandleiding/vraagbaak, vandaar.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zelfde uitleg voor de storingslamp. Hoort aan te gaan bij contact aan, anders kun je niet zien dat lamp werkt. Net zoals bij de oliedruk lamp.

Temperatuur sensor is 2-polig en is meestal blauw, soms zwart. Zie: http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/t...

Otto (0), 13 jaar geleden

Probleem is inmiddels geruime tijd opgelost. Eén van de aansluitingen van het vacuümsysteem was afgebroken. Stukje tuinslang en wat montagekit en het hele probleem is weg.

Ik weet niet of dit type auto een computer heeft die storingen onthoudt, misschien dat dit verklaard waarom het motorlampje al ging branden voordat de motor draaide (#5 28 juni 2010 13:46)

Bedankt voor de andere tips!

Otto (0), 11 jaar geleden

@ Mod: dit topic mag dicht

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.