Peugeot 309: Peugeot 309 start niet meer

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

De auto heeft ongeveer een half jaar raar gedaan. Soms ging het lampje van de motor op het dasbord aan en begon hij een beetje te schokken. Soms viel hij zelfs uit. Starten ging altijd goed.

Een week geleden viel hij uit en startte hij ook niet direct meer. Thuis startte hij direct, liep ongeveer 2 minuten en viel uit zonder stotteren. Direct weer starten gaat niet. 20 seconden later wel, maar daarna slaat hij wel weer sneller af. Nu start hij helemaal niet meer. Ik heb geen vonk

Ik heb al de bobine, verdeelkap en rotor vervangen. Zonder succes. Ik dacht zelf aan de dbp sensor, maar die schijnt niet van invloed te zijn op het lopen van de motor in deze auto.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Tentakel

Geplaatst door Tentakel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

ik zou gaan denken aan het versterker moduul op de onsteking als dze stuk is heb je ook geen vonk meer.
deze is los vervangbaar.
of de halvoeler in de onsteking mar ik zou met de versterker moduul beginnen.
controleer eerst de stekker op de verdeler als je dat nog niet gedaan hebt.


groetjes jan.

Tentakel (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik was eigenlijk van plan om eerst de halvoeler te vervangen. Welke stekker bedoel je? Die van de bobine of alle stekkers? Hoe moet ik die controleren?

Wat ik trouwens nog vergeten ben is dat de auto naar mijn idee slechter is gaan lopen na het starten met startkabels. Dit is een aantal keer gebeurd, en na 1 keer waren er zelf een aantal zekeringen kapot.

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

dat starten zal dus niet goed gegaan zijn dus de kans dat daar door hetr versterker moduul de geest gegeven heeft is niet denk beeldig.
ik bedoel de stekker die op de verdeler zit.

groetjes jan.

Tentakel (0), 14 jaar geleden

Zou je aan kunnen geven wat de versterker moduul is? Is daar een ander woord voor? Volgens mijn schoonvader (die wel een beetje verstand van auto's heeft) zit er waarschijnlijk niet zoiets op deze auto.

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nou zou uit mijn hooft zit dat moduul bij jou wagen al op de verdeler geschroefd met 2 schroefjes .
dar op komt de stekker.
of hij moet als hij nog niet op de verdeler zit ergens links aan de stuurkant zitten.
kun je geen foto van onder de kap hier op zetten en dan van de onsteking misschien dat het dan duidelijker is.

groetjes jan.

Tentakel (0), 14 jaar geleden

Is dat de rotor?die zit inderdaad onder de verdeelkap. Ik zal proberen om morgen met daglicht een foto te maken.

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nee dat is niet de rotor die zit onder de verdeelkap de versterker is een plaat dingentje van zo n 8 cm .
ik wacht wel af of een foto lukt.

groetjes jan.

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

wat op deze foto zichtbaar is is de bobine.
daar onder zit de stroomverdeler en daar zit dan de versterker moduul op.
zit hij niet op die verdeler dan zit hij aan de zijkant links vanaf het stuur gezien.

groetjes jan.

benne (0), 14 jaar geleden

Tentakel, is het probleem bij jou al opgelost? En zo ja, wat was de oorzaak?
Ik zit sinds kort met een soortgelijk probleem. Ik heb de auto nu een jaar of 3 (afgelopen jaar niet zelf in gereden) en startte altijd zonder problemen. Een anderhalve week geleden heb ik hem voor de herkeuring weggebracht en kreeg toen een telefoontje van de garage dat de auto niet meer startte. Tot en met die ochtend startte de auto zonder problemen en in een keer.

De garage heeft er naar gekeken, maar kon niets vinden. Er is geen vonk, maar vervangen van de bobine, ontstekings unit en weerstand (?) hielp niet. Uiteindelijk heb ik hem maar weer naar huis gesleept...

Wat denk ik ook goed is om te vermelden, is dat de auto sinds kort soms spontaan afsloeg, vooral als ik aan het inhalen was op de snelweg (en tegen de 130 reed ofzo). De oplossing was dan om een minuutje op de vluchtstrook te staan, en dan kon ik weer starten en doorrijden...

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

dat is meestal een voorteken dat de onstekingsmoduul de geest geeft.
dat was een veel voorkoment probleem.

groetjes jan.

benne (0), 14 jaar geleden

Allereerst bedankt voor je reactie, Jan!

Het is even geleden, maar vandaag eindelijk er aan toegekomen om er eens een nieuwe onstekingsmodule er op te zetten. Maar helaas, dat heeft niet geholpen... De startmotor komt gewoon netjes rond enzo, maar de motor slaat gewoon niet aan.

Verder nog niet meer echt langer mee bezig geweest nu, maar eerder al eens alle stekkers en connectors gecheckt en schoongemaakt enzo.

Hierboven wordt ook de hal voeler in de ontsteking genoemd. Wat is dat en waar zit dat? En zou dat ook in mijn geval het probleem kunnen zijn?

In ieder geval bedankt!

groeten,
Benne

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nou je zou eerst eens de stekker een keer los moeten maken van de hall voeler al eens gebeurt dat de stekker de oorzaak was effe inspuiten en kijken of je vonk hebt.

groetjes jan.

benne (0), 14 jaar geleden

En waar zit de stekker van de hall voeler precies (of ongeveer)? Zit op dit moment op mijn werk, dus kan niet even kijken en zoeken, vandaar.

Dank je!
Benne

jan T (25) PRO, 14 jaar geleden

nou gewoon het draadje van de onsteking volgen dan kom je er van zelf durf het zo niet uit mijn hoofd tezeggen.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.