Waarde forummers,
Ik heb onlangs van een kennis een oude Peugeot 309 1.4 XR uit 1990 gekregen, waarvan de koppeling versleten was. Inmiddels heb ik de koppeling vervangen en rijdt de auto weer helemaal prima, alleen schakelt de versnellingsbak nogal hakerig. De 1 is heel vaak niet of nauwelijks in te schakelen.
Nu heb ik het idee opgevat om de versnellingsbak van een 1.9 diesel te monteren. Deze heeft namelijk langere versnellingen, wat op de snelweg nogal wat toeren scheelt. Ik realiseer me dat deze bak is afgestemd op het koppel van een diesel, maar sprintvermogen maakt me niet zo heel veel uit.
Past de versnellingsbak van een 1.9 diesel ook op het 1.4 blok dat in de auto ligt? Graag jullie advies!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat past voor geen meter!!!!!!
Ok, da's duidelijk. Volgende vraag: schakelt de versnellingsbak zo rot door een kapotte synchromeshring? De koppeling is goed afgesteld, want bij andere versnellingen (ook achteruit) is er geen probleem.
14 jaar
Is de versnellingsbak olie goed in orde?
14 jaar
Ja, ververst toen ik de koppeling heb vervangen. Kon overigens nergens vinden hoeveel olie er precies in moet?
14 jaar
[quote=Otto]Ja, ververst toen ik de koppeling heb vervangen. Kon overigens nergens vinden hoeveel olie er precies in moet?[/quote]
bij 406 was het 1,8 liter.
14 jaar
[quote=sel][quote=Otto]Ja, ververst toen ik de koppeling heb vervangen. Kon overigens nergens vinden hoeveel olie er precies in moet?[/quote]
bij 406 was het 1,8 liter.[/quote]
Een 406 heeft nooit een MA versnellingsbak, heeft dus geen relevantie.
Aan de hand van de reacties in dit topic heb ik niet geprobeerd om een andere versnellingsbak te plaatsen. Topic mag dicht.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar