auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Peugeot 406: Hdi break, rokende remmen!

Bouwjaar: 1999

al enkele weken maakt mijn 406 een piepen/kreunend geluid als ik rem. Nou rij ik veel stads kilometers en hoef dus eigenlijk nooit hard te remmen. Meestal was het piepen/kreunen wel over als ik een paar keer hard doorremde. Vanochtend een paar keer flink hard geremd om dat de boel weer een hoop lawaai maakte als ik mijn voet licht op rem zette. Na drie keer hard remmen (tot aan de ABS) kwam er rook van de linker schijf! Het leek wel of er iets aan verbranden was. Nou kan dit gewoon aangekoekt materiaal zijn, maar lijkt mij dat dit niet zo hoort. Auto trekt ook iets naar rechts als ik het stuur los laat bij het remmen.

wat is wijsheid? Gewoon af en toe de boel een beetje gangbaar maken door stevig te remmen of toch even de boel op de brug zetten?

Geplaatst door

Mart76 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt erop dat er toch iets aan loopt linksvoor want na een half uurtje rijden is de linker schijf/ velg gloeiend heet Terwijl rechtsvoor geen warmte ontwikkeld wordt. Is een remklauw eenvoudig weer gangbaar te maken?

Mart76 0

18 jaar

Zet maar eens op de brug waarschijnlijk loopt er iets aan.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Mart, als je maar vaak en hard genoeg remt, gaan ALLE remmen roken en stinken! Kijk eerst even naar de staat van je remschijven. Zijn ze wat blauw van kleur? Zo ja, dan zijn ze veel te heet geweest. Zit er zo'n dikke roestrand aan de remschijven? Gewoon grofweg verwijderen. Voldoet de remschijf nog aan de minimale dikte? Hoe dik zijn je remblokken? Dit alles natuurlijk ook bij de achterremmen controleren.
Het is idd mogelijk dat er een remklauw blijft hangen. Gewoon auto opkrikken en aan het wiel draaien, dan voel je het wel. Het feit dat de auto naar rechts trekt kan komen door een niet goed lossende voorrem, achterrem OF gewoonweg een verkeerde uitlijning.

Santa 0

18 jaar

schijven en blokken zijn van voldoende dikte. Tenminste een maand geleden nog wel. ik denk dat er wat blijft hangen inderdaad. Ik zal de boel wel eens nader inspecteren. Ik hoop dat het bij gangbaar maken blijft want ander sweet ik wel weer wat het gaat kosten...(alhoewel goede remmen ook wat waard zijn..)

Mart76 0

18 jaar

Even met de krik om de auto heen en je kunt zo voelen of er een wiel beduidend zwaarder draait..

Santa 0

18 jaar

Op zich is het niet zo'n grote klus. E.e.a. hangt natuurlijk wel af van de mate van sleutelvaardigheid van de persoon die het gaat doen. Check ook even de dikte van het frictiemateriaal van de remblokken aan de voorzijde. Indien deze al redelijk ver heen zijn, is het wellicht handig om ze direct te vervangen. WAAROM? Omdat de remblokken verglaasd kunnen zijn door dat aanlopen. Ze remmen dan niet meer echt goed en je hebt kans dat de auto naar 1 kant gaat trekken bij het remmen.

Santa 0

18 jaar

Mart, ben je er al uit? Dit is vaak een probleem van vastzittende remklauw geleiders. Als je de boutjes van de klauw los maakt, kun je de geleider heen en weer schuiven. moet soepel gaan. Zo niet, geleider eruit trekken, gangbaar maken met schuurpapiertje, nieuw vet erin (niet te veel) en een nieuw harmonica rubbertje. De rubbertjes kun je inclusief het speciale vet als setje kopen.

Erwin2907 0

18 jaar

@ Erwin2907 Briljant!
Gistermiddag de remklauw lo sgehad. Probleem is veroorzaakt door een scheur in het harmonica rubbertje. Cylinder kwam in eerste instantie niet meer uit de bus. Boel schoongemaakt en beetje geschuurd. Paar keer goed in en uit bewogen. Setje is besteld.
wat mij betreft opgelost.

Mart76 0

18 jaar

Klasse gedaan, let op dat je niet al te veel vet gebruikt. Succes ermee!

Erwin2907 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.