close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Hikken/stotteren alleen met warme motor?!?

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9GTI(XU9JA)Z-KAT

Hallo,

Je ziet het al in de titel als de auto warm is, dus de water temperatuur staat op 90 graden dan wilt hij wel eens hikken/stotteren tussen de 1000 en 2000 toeren.
Soms boven de 2000 toeren. Dit gebeurt vooral in de 2de en 3de versnelling.Als het in de 1ste versnelling gebeurt valt de auto meestal ook uit.

Het is net of de onsteking overslaat.
Als de auto koud is en wil hem starten moet ik zelf de toeren even opvangen anders valt de motor weer direct uit. Hij loopt op het begin ook even beroerd. Alsof de motor op 3 zuigers loopt. Dit is minder dan 30sec.

Ik heb al eens alles schoon gemaakt. Nieuwe verdelerkap + rotor en bougie-kabels en andere bougies .Dit allemaal zonder resultaat.

Ik ben op keuring geweest en daar vertelde ze mij dat de motor een slechte verbranding had. Zou eventueel te maken kunnen hebben met het vacuum systeem vertelden ze mij. Er branden geen storingslampjes en de motor loopt zo goed?

Maar ik weet niet meer zo goed waar ik moet beginnnen. Kan iemand me misschien hier meer helpen.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Gene (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

versneld stationair koud wordt bij deze motoren volgens mij verzorgt door een klep die onder het thermostaathuis gemonteerd zit met 2 slangen er op.
Als er luchtlekken zitten in het inlaat gedeelte zou je die op kunnen sporen door op de verdachte plaatsen,bv bij de injectoren ééns met draaiende motor wat remmen reiniger of kruipolie te spuiten(spuitbus), gaat de motor dan anders lopen,zit daar het lek.
En zo zijn er nog wel een aantal trukjes om te kijken of je de verbranding kunt verbeteren.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Deze wagen heeft nog geen diagnose lamp. Het inlaatsysteem wil inderdaad wel eens een lekje hebben zoals ook Dhr. Oldtimer al aangeeft. Verder kan natuurlijk ook de klepspeling zo langzamerhand wel eens "op " zijn. Hoeveel heeft de wagen gelopen? En heb je de onderhoudshistorie toevallig ook? Zelf vind ik het niet echt een prettige motor om aan te werken, zeker niet in de 205.

Natuurlijk kan ook kan de inductie spoel in de verdeler storing geven. Ik zou eerst uitzoeken welke cilinder niet meedoet bij de koude start. Daarna kijken wat daar mis mee is (bv compressie meten/klepspeling contr./werking en afdichting van de injector contr./bedrading nalopen enz.)

Zelf heb ik ook een 205 1.9 gti 130 '88 (voor op circuit) Super! Wees er zuinig op! (en nog even dan is die wegenbelasting vrij!!)

wkhoek 0
badge

16 jaar

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb al wat dingen geprobeerd.

Heb eens gekeken naar de stationair klep wat op het waterhuis zit. Die schoongemaakt en gekeken of die werkt en die doet het. Ik heb ook met kruipolie een lek proberen te vinden bij het inlaat spruitstuk / injectoren maar tevergeefs. Heb wat stekkers schoongemaakt de onsteking eens gecontroleerd en schoongemaakt en volgens mij is het stotteren weg. Maar dat is nog afwachten.

Nu het starten nog. Hij valt gewoon direct uit. Zodra ik de toeren boven de 2000 laat komen loopt de motor helemaal goed. Maar laat ik het gas los dan valt hij uit.

Houdt ik hem nou op 2000 toeren en wacht 10 tot 20 sec en laat dan het gas los dan loopt de motor gewoon 1500 toeren stationair en kan wegrijden en even later loop hij goed op 1000 toeren of net eronder.

Ik kan ook direct wegrijden dit gaat ook maar dan moet ik een beetje met de koppeling en het gas blijven spelen in de eerste bocht anders valt hij uit. Geef ik meer gas wat niet goed is met een koude motor ik weet het :) dan lijkt het probleem zich sneller op te lossen.

Zet ik de auto na een 5 minuutjes rijden weer uit en start hem dan dan loopt hij weer goed.Wacht ik een half uur tot een uur dan merk je dat de motor heel slecht start. Hij wil dan helemaal niet of je moet met gas starten. Als hij dan gaat kruipt het toerental naar 1000. Start je mis de eerste keer dan lijkt het wel of hij dan helemaal geen zin meer heeft. Vol gas starten dus.

Gene 0

16 jaar

Het lijkt wel of de benzinedruk langzaam wegzakt als hij stil staat, normaal is toch wel dat de restdruk in de brandstofgallerij enkele uren aanwezig blijft.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Ik zal eens kijken of ik dat kan controleren. Ik vraag me af wat ze met de auto hebben uitgespookt. Ik heb namelijk een ander groot probleempje. De stuurstang komt los uit het stuurhuis?!?!?!??! jaaa... iets voor uit de bocht te vliegen. Het lijkt wel of een borging ergens weg is. Ik heb al eens voorzichtig getrokken aan het stuur getrokken om te kijken of er beweging in zit maar die is minimaal. Je kunt de stuurstang wel terug in het stuurhuis krijgen dan stuurt de auto gewoon weer maar ik vertrouw het.Nieuw stuurhuis en stuurkolom?

Alvast bedankt

Gene 0

16 jaar

Zou ook nog kunnen dat er 1 of meerdere injectoren lekken/nadruppelen... Maar ehh is het niet verstandig om hem eens bij een peugeot dealer te laten controleren?? ook met het oog op jouw stuurinrichting!

wkhoek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.