we rijden sinds kort in een 406 HDI met 112.000 km op de teller. Auto bevalt prima, hiervoor 4 jaar in 136 PK 2.0 16V op gas gereden, daarvoor 7 jaar 1.9 zuigdiesel.
Waar we even weer aan moeten wennen is het diesel rijden op zich en vooral met de HDI. Hoe lang moet je rustig rijden, vooral met dit koudere weer?
In deze auto zit olie temp meter en een watertemp meter. Ik hou zelf aan dat ik rustiger rijdt, niet boven de 2000 toeren als de watertemp nog geen 90 graden is. Maar het duurt wel veel langer voor dat de olietmp meter ook op 90 graden staat. Hoe behandel je deHDI goed als je bv een rit van max.15 km maak. Ik bedoel met dit weer en -2 graden wordt de motor op zo'n korte rit eigenlijk niet echt warm. Wat voor tips om hem geod de berijden dan ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor eigenlijk alle auto geldt dat je bij het koude weer rustig aan moet doen.
Mijn ervaring is ook dat de 2.0 Hdi amper warm wordt de eerste 15 km als je niet boven de 2000 toeren komt en het terrein vlak is.
Ik zou op hele korte ritten het touren zo rond de 1800/ 2000 toeren houden. En gewoon rustig gas geven. Helemaal opschakelen zodat de motor praktisch stationair draait is ook geen optie. (je fietst per slot van rekening ook niet in de hoogste versnelling tegen de wind in..)
Beste tip die ik je kan geven is, rustig schakelen! Dus niet als een wilde aan die pook trekken en rustig de techniek zijn werk laten doen. Een keertje tussengas geven als hij niet lekker in de twee valt doet wonderen. Ik heb in een aantal 406-en gereden en de meeste hadden een behoorlijk hakerige bak. (niet stuk te krijgen overigens) en slechts die auto;s waar met beleid in is geschakeld blijven lekker soepel schakelen bij hogere km standen. Mijn eigen 406 schakelt na 3 ton nog steeds als een warm mes door de boter!
Weet je wat het is Klaas.
Ik rij de auto relatief netjes warm als ik niet teveel haast heb.
Mijn vrouw heeft de auto bij de kerk al warm, dat is hier 3 straten vandaan.
Af en toe staat ze aan de pook (versnellingspook) te trekken gelijk een fruit automaat.
Hij houd dit al 210.00km vol op lpg, daarvoor was het een lease auto.
In die periode word er in de regel ook niet al te netjes mee om gesprongen.
Ik zou er in de regel gewoon normaal mee wegrijden, zoals hier al geopperd word ook niet te laag in de toeren want dan word tie domweg niet warm, en dat is in de regel slechter voor een auto.
En wat word een auto in nederland nou belast, geen bergen, geen extreem lage of hoge temperaturen, in de regel geen zware karren, het is niet voor niks dat hoge km standen geen uitzonderingen zijn.
Daarom zijn de nederlandse exemplaren zo gewild in het buitenland.
16 jaar
Gewoon niet te hoog in de toeren jagen zolang hij koud is (slecht voor koppakkingen)
Je word dat bij de meeste auto's ook wel gewaar, zolang ze nukkig zijn rustig rijden, eens ze warm zijn is het zelfs goed als je eens goed doorrijd en af en toe een lange rit maakt.
16 jaar
Ben het eens met bovenstaande verhalen, maar wil er nog wel wat aan toevoegen.
Wanneer de meter van de koelvloeistoftemperatuur op zijn middenstand staat, wil dit GEENSZINS zeggen dat het motorBLOK ook op zijn bedrijfstemperatuur is!!!!!
De HDI heeft dezelfde manco's als een TDI: slecht opwarmen bij koude. Eigenlijk is dat een goed teken, maar wij mensen willen altijd ALLES.....
Ik heb het zelf nooit nagemeten, maar ik heb verhalen gehoord dat het motorblok pas na een ritje van zo'n 30 minuten door en door warm is.
Houd de toerenteller gewoon tussen de 1500 en max 2500 toeren bij de eerste koude kilometers.
Wanneer je te snel opschakelt, "meldt" de motor zich wel....... Maar dan moet je natuurlijk WEL weten hoe dat klinkt!
16 jaar
Ik rijd al een jaar of vijf een 406 HDI 80KW van '99. Ik heb hier altijd rustig mee gereden, vooral met koude motor. Inmiddels staat de teller op 271.000 km en moet zeggen dat de auto nog zo fris als een hoentje is. Na 20.000 km staat het oliepeil onveranderd op max en dat zonder bijvullen...
Het verbruik bedraagt gemiddeld 1:18.5, op vakantieritten in Scandinavië is dat nog wat gunstiger.
Al met loont een rustige rijstijl zich met warme of koude motor altijd! Maak gewoon weinig toeren, 60 a 70 kpu is goed mogelijk in de 5e versnelling: weinig slijtage, laag verbruik en weinig geluid
16 jaar
60 a 70 In de vijf?.
Dit kan nooit goed voor je versnellingsbak zijn of je moet met een fluwelen voet versnellen.
Maar goed, hij doet het al 271.000km dus zal het geen kwaad kunnen.
Maar jongens, autorijden moet ook leuk blijven, als ik er zo op moet letten word ik neurotisch denk ik als er een ander in rijd.
Het is maar een auto, het kan wel ergens tegen.
16 jaar
Dan gewoon niemand anders in je auto laten rijden, Primera......!! ;)
En die laatste opmerking van jou, tja, daar zie ik dagelijks voorbeelden van voorbij scheuren.
Veelal pet-dragende en super (altijd naar rechts!!) naast de (altijd in de allerlaagste hoogtestand gezette) bestuurdersstoel hangende persoontjes die er hierdoor altijd zo komisch uitzien omdat ze met hun neusje (petje) NET boven het stuur uikomen......
Maar ja, je komt deze Pet-mans niet veel tegen in een 406.
En 60-70 in de vijf....... Ja, dan rijd je wel ERRUG laag in de toeren, zeker als je aan het versnellen bent.
Probeer maar eens weg te fietsen op een fiets met versnellingen die in zijn 5 staat.......
16 jaar
[quote=Santa]Dan gewoon niemand anders in je auto laten rijden, Primera......!! ;)
En die laatste opmerking van jou, tja, daar zie ik dagelijks voorbeelden van voorbij scheuren.
Veelal pet-dragende en super (altijd naar rechts!!) naast de (altijd in de allerlaagste hoogtestand gezette) bestuurdersstoel hangende persoontjes die er hierdoor altijd zo komisch uitzien omdat ze met hun neusje (petje) NET boven het stuur uikomen......
Maar ja, je komt deze Pet-mans niet veel tegen in een 406.
En 60-70 in de vijf....... Ja, dan rijd je wel ERRUG laag in de toeren, zeker als je aan het versnellen bent.
Probeer maar eens weg te fietsen op een fiets met versnellingen die in zijn 5 staat.......[/quote]
Ik loop inderdaad nooit rond met petjes, en zit ook nooit met een petje achter het stuur. Mocht ik willen accelereren vanuit 60 à 70 kpu, dan schakel ik uiteraard terug naar de 3e of de 4e versnelling.
Mijn Peug schiet dan vooruit, an dat allemaal zonder een scheef petje.
Bij een constante snelheid kan je gewoon makkelijk 1200 tpm draaien, prettig voor je oren en je portemonnee! Voor sommigen het "Nieuwe Rijden", voor mij het "Oude Rijden".
16 jaar
bij 60 -70 in de 5, gaat nie echt samen met de 2.0 hdi...terug naar zijn 3 is dan wat overdreven...de 4 kan ie makkelijk aan qua toeren.
de hdi is niet een motor die erg geschikt is voor het nieuwe rijden....deze motor laat redelijk gauw merken dat je in een te hoge versnelling zit..
zoals primera zegt...autorijden moet leuk blijven...gewoon normaal rijden...en niet al te hoge toerentallen met koude motor...dan kan er weinig misgaan..
1200 touren is vrij weinig voor deze motor. Zeker in combinatie met een niet al te frisse koppeling( 2-massa vliegwiel e.d.) leidt dit al gauw tot het nodige gebrom en evt. resonantie.
Maar zo te zien zjin we het door de bank genomen wel eens over hoe we om moeten gaan met onze diesel.
De kilometerstand is het bewijs!
gr.
Mart.
16 jaar
Ik hou hem zelf toch ook liever iets hoger in de toeren, ik houd als uitgangspunt aan dat hij nog goed op moet pakken in de versnelling waarin je rijdt.( het is ook wel zo veilig om snel te kunnen reageren )
Te laag in de toeren is niet goed voor de motor en wat je dan op brandstof bespaart (als het al zo is) kost het je aan onnodige extra slijtage.
16 jaar
Maar goed, de auto houd het al 271.000km vol.
Dus het blijft gewoon heel.
Ik vind als je er zo erg mee bezig bent om de boel heel te houden, is het dan nog wel leuk.
Daarom zei ik al, ik rij nog weleens netjes warm, mijn ega denkt gewoon, knorren met die handel.
Wat ik denk te besparen haalt zij dubbel en dwars weer terug.
Ik bedoel maar, ik rij er niet alleen mee.
Als ik er naast ga zitten en zeg dat ze moet schakelen bij 60 a 70, dan vraagt ze waar ik me mee bemoei.
En gelijk heeft ze.
Je moet er ook niet teveel mee trutten, het is uiteindelijk een gebruiks voorwerp.
En als je op eieren moet gaan rijden omdat je bang bent dat de boel kapot gaat, kun je beter geen auto rijden.
16 jaar
Ik heb mijn auto's ook voor het gebruik. Rij wel op het gevoel, maar zit na 2 km al op de snelweg en wil dan ook 140 rijden. De 110 pk HDI klinkt in het begin dan wel rauw, maar gaat vanzelf lekkerder lopen. Verder ook veel koude kilometers op binnenweggetjes gereden. Na 200.000 km op deze manier rijden was het olieverbruik nog steeds nul. Behalve lekkende verstuivers heb ik met de motor zelf verder nooit problemen gehad.
Conclusie: gewoon rijden, en dan komt alles goed.
16 jaar
[quote=AntonenJolien]Ik heb mijn auto's ook voor het gebruik. Rij wel op het gevoel, maar zit na 2 km al op de snelweg en wil dan ook 140 rijden. De 110 pk HDI klinkt in het begin dan wel rauw, maar gaat vanzelf lekkerder lopen. Verder ook veel koude kilometers op binnenweggetjes gereden. Na 200.000 km op deze manier rijden was het olieverbruik nog steeds nul. Behalve lekkende verstuivers heb ik met de motor zelf verder nooit problemen gehad.
Conclusie: gewoon rijden, en dan komt alles goed.[/quote]
Het kan zijn dat het met jouw rijstijl nooit problemen heb gehad. Over het algemeen dat door jouw genoemde rijstijl (2 km na start vervolgens 140 km/u rijden ) niet goed is voor auto (HDI of niet).
16 jaar
Tja, Primera, vrouwen roepen altijd dat ze zo goed kunnen autorijden, maar kunnen ze de auto ook goed BErijden......?
De meesten namelijk niet, missen het gevoel voor bediening van het mechaniek en verkeersinzicht is een woord wat ze kennen uit de Libelle........ Hahahahaha!
Gelukkig zijn ze WEL erg voorspelbaar op de weg! Hahahahahaha!
Een aap een kunstje leren, een papegaai leren "praten", 't is allemaal mogelijk........ Hihihihihiii!
16 jaar
2 km en dan al 140 beginnen te rijden das eigenlijk niet zo goed, je zegt zelf dat de motor in het begin rauw klinkt das eigenlijk het moment dat de motor de hoogste sleet heeft.
Das ook het gevoeligste moment voor koppakkingen.
Eens de motor wat warmte heeft (bijna op temperatuur) kan je gerust goed doorgaan, dat is zelfs niet slecht.
Ik heb met mijn auto's nooit den treuzelaar uitgehangen, ik wil voorruit, en heb eigenlijk nooit een motor om zeep geholpen. Wat ik nooit gedaan heb is de motor zodanig hoog gejaagd dat het wel kapot moet.
Een warme motor kan wel wat hebben hoor, een koude das wat anders.
Beste groeten nog.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar