close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Hoe koppelingkabel afstellen?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i, 8v, TU5JP

Gisteren nog langs de kant van de weg een dikke BMW met pech uitgelachen.

Achteraf niet moeten doen, brengt ongeluk, want vanochtend stond ik zelf met pech langs de kant van dezelfde weg omdat mijn koppelingskabel gebroken was.

Had Peugeot-garage gebeld voor een orginele kabel maar deze had hem helaas niet op voorraad liggen en de auto moest vandaag weer rijden dus heb ik toch maar een niet orginele koppelingskabel van het merk HITEC gekocht, zie afbeelding hieronder.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/707...][img]http://img707.imageshack.us/img707/248/v...[/img][/url]

Heb wel eens gehoord dat mensen problemen hebben met niet orginele koppelingskabels, kabels schijnen niet zo lang mee te gaan.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb zojuist de koppelingskabel vervangen en vraag me af hoe je deze het beste kunt afstellen.
Aan het uiteinde van de kabel, aan de kant van de versnellingsbak, zit o.a. een draadeind.

Heb op de vraagbaak gezien dat je de afstand moet meten tussen een vast punt (bijvoorbeeld je stuur) en het koppelingspedaal in ruststand en ingetrapte stand.
Afstand tussen die 2 standen moet volgens de vraagbaak tussen de 14,5 - 15,0 cm (Kluwer) of 13,1 - 14,1cm (Haynes) zijn.
Als ik de kabel binnen die 2 waardes afstel dan vind ik het koppelingspedaal wat zwaar gaan.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/10/...][img]http://img10.imageshack.us/img10/1548/iv...[/img][/url]

Kan best zijn dat het een kwestie van wennen is, oude koppelingskabel zit er al vanaf 1996 op en was naar mijn idee enigzins uitgerekt.
Koppelingpedaal ging toen redelijk licht, aangrijppunt was vrij laat en kon ook het pedaal vanuit ruststand nog een stuk optillen.

Heb de koppelingskabel op dit moment zodanig afgesteld dat er geen loze speling meer in zit dus als ik het koppelingspedaal langzaam intrap dan wordt de "gaffel" van de versnellingsbak meteen bediend.
Als het koppelingspedaal met de nieuwe kabel in ruststand staat dan staat deze gewoon helemaal omhoog.

Hoe zit het nou eigenlijk met het druklager, als je de koppeling niet intrapt, zit deze dan toch tegen de diaframaveer aan of moet deze vrijlopen?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Geplaatst door

Jeroen1978 (320)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Monteer uitsluitend een originele kabel. Niet alleen bedient deze kabel veel lichter je voorkomt er ook een hoop geneuzel en stress mee.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Ben voorstander van een zelfregelende, en bespaar je een hoop werk, en dat voor een paar euro's meer en staat juist.
Gr.

firedriver 335

10 jaar

Druklager hoort vrij te liggen. Gaffel mag een beetje speling houden, dan heb je een vrije slag op je pedaal van ca 2cm.

Ruud10657 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.