Peugeot 505 gti 2000cc: hoe nokkenas afregelen tegeover pistongs?

Bouwjaar: 1985

hallo

mijn moterblok was geblokeerd dus heb ik een andere moterblok gekocht zonder de culase (boven gedeelte van moter)

hoe moet ik nu de nokkenas juist zetten tegenover die nieuwe moterblok

dank bij voorbaat

jimmy5443

Geplaatst door jimmy5443 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 505? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

John5711 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik ga even uit van een 1900 motor van peugeot. Bij deze motor zit in de onderste poelie van de krukas een gat van 8 of 10 mm , wat door middel van een staafje of bout van gelijke diameter verbonden wordt met een boring in het onderblok.Je steekt dan de bout of staaf gewoon los in de corresponderende gaten.( gat op ongeveer 11 uur )Op die manier fixeer je dus de krukas.In de poelie van de nokkenas zit eenzelfde systeem , waarmee je de nokkenas fixeerd.(gat op ongeveer 10 uur)Als je deze punten vast hebt staan kan er niets meer fout gaan.

Als je deze punten niet kan vinden , ga je als volgt te werk.Je zet de eerste zuiger bovenin , dat wil zeggen dat de zuiger aan de kant van je versnellingsbak boven in de cilinder staat(precies op het bovenst dode punt( BDP ),hij staat dan zoals men zegt "op kantelen".Hij gaat niet meer naar boven maar ook nog net niet naar beneden.) Hetzelfde doe je met je nokkenas , je draait totdat de kleppen van de eerste cilinder op "tuimelen" staan.(de inlaatklep is voledig gesloten en de uitlaatklep staat op het punt te openen.Precies het "dode"stuk tussen het openen van de ene klep en het sluiten van de andere is het tuimelpunt.)Als je deze bijde punten gevonden hebt , en geblokkeerd hebt kan je de cilinderkop veilig monteren.Pas overigens op bij het verdraaien van je krukas , want de cilinderbussen liggen los in het onderblok en mogen absoluut niet mee naar boven komen.Daarom fixeer je deze het beste even met een paar grote carrosserieringen aan de boutgaten van de cilinderkopbouten,zodat ze niet mee naar boven kunnen komen.Succes

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Volgens mij is dit een motor die ook door Renault wordt gebruikt, het is een door Renault ontwikkelde motor,typecode ZDJL,met een BOSCH Le2 jetronic injectie systeem, op de beplating aan de voorzijde zitten gaten met puntjes welke overeen moeten komen met streepjes op de poulie's van de nokkenas en de krukas en van de tussenas van de ontsteking,alleen is er ook nog iets met de stand van de rotor, maar dat heb ik even niet paraat. als je hier genoeg aan hebt hoor ik het wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 505 of stel zelf een nieuwe vraag.