wie kan ons vertellen hoeveel olie er daadwerkelijk in de automaat moet van de 406 2.0 benzine? bj 1999
de automaterialenwinkel vertelde ons 4.5L maar dit bleek te weinig en hebben we er 5L in gedaan.
de lampjes van snow+stop blijven nu af en toe branden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
welke olie heb jer er in gedaan? er moet speciale olie in, Esso 4hp20. gewoon ATF voldoet niet.
ongeveer 4.5 liter, kan meer zijn bij een nieuwe bak (compleet leeg)
we hebben er inderdaad Esso 4hp20 in gedaan en eerst 4,5L. Er zat maar 2 liter in, dat is wat eruit liep in elk geval. dus hij was volledig leeg voor we er nieuwe in deden.
daarna nog een halve liter dus 5 in totaal.
is het dan verstandig nog wat erin te doen of verniel je hem dan juist???
15 jaar
je krijgt hem niet volledig leeg... er zit olie in het regelgedeelte, en in de bak zelf.
er is een procedure voor om hem te vullen, maar ken hem niet meer van buiten. in ieder geval bestaat je aftapplug uit 2 delen... in is de echte aftapplug (om de bak quasi volledig af te laten), en dan heb je de niveauplug. als je deze lost moet er +- 2 liter uit komen....
er is kans bij dat je teveel olie erin gedaan hebt. Dan ga je idd storingen krijgen
ok heel duidelijk dank je!
als je nu de aftapplug compleet hebt weg gehaalt dan, is de bak dan compleet leeg?
probleem was nl dat we de auto gekocht hebben van occasion dealer voor een kennis en bij ons in onderhoud hebben, zag er goed uit technisch.
proefrit goed getest, geen problemen.
soepel schakelen etc.
na 3 dagen gereden te hebben in de buurt begonnen s en * te branden, af en toe.
naar garage om te vragen om uitlezen daar we zelf nog geen laptop en software hebben maar die vertelden dat het de automaat olie was en die moesten we verversen.
gedaan dus. verder niets aan computer gedaan.
even goed.
binnen paar dagen begonnen lampjes weer en begon hij ook te stoten met schakelen.
bij file rijden wil auto niet meer optrekken.
naar andere peugeot garage en computer uit laten lezen.
gaf tijdelijke storing gasklep maar die is helemaal goed.
verder geen storingen.
monteur heeft rit gemaakt en auto goed.
op terug weg naar huis na 5 km weer s en * en erg stoten.
gisteren accu los gekoppeld, tijdje los gelaten en heb ik auto goed getest.
geen lampjes meer, trekt goed door en schakelt soepel................. ra ra ra.
15 jaar
zeker op tijd de vloeistof verversen bij deze automaten (80-100.000 km), maar als ie het nu doet zou ik eraf blijven....
wijzelf zijn daar ontzettend stipt in en onze volvo's (ook met en zonder automaat) hebben nog nooit problemen gegeven)
maar of iedereen en dus de vorige eigenaars van deze peugeot's dit ook zo stipt hebben gedaan.... blijft de vraag.
we vermoeden dat de vorige eigenaar ook veel problemen heeft gehad en dat de auto lang heeft stil gestaan.
van de olie blijven we dan af. wou zeker weten of ik het goed heb gedaan zoals ik het heb gedaan.
bedankt voor je duidelijke uitleg!
15 jaar
tja stipt.... zf zegt zelf dat hij gesmeerd is voor 4-500.000 km... de praktijk blijkt anders
yep ;) praktijk blijkt altijd anders.
daarom doen we het ook altijd eerder.
en onze eigen auto's altijd super!
15 jaar
heb hier onlangs de procedure beschreven:
motor goed warm laten draaien(olietemp vbak 60°), al draaiend in P op hefbrug zetten en kleine vuldop( die id grote zit) losdraaien, de olie moet er in een stroom uitlopen en dan beginnen druppelen. dan is het niveau goed, als het niet druppelt, halve liter bijvoegen en zelfde procedure herhalen enz...
totale inhoud ong 6 a 7 l, bij verversen ong 3 l
N.B. juiste olieniveau is van groot belang bij deze ivm storingen!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar