Peugeot 406: Hoge toeren stationair, hickups tijdens optrekken ed. klepstand

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Ik heb een heerlijke vakantie gehad in het buitenland en heerlijk gereden in Italie en Oostenrijk. Nu heb ik een klein probleempje met mijn motor. Als ik rijd en mijn gaspedaal stabiel houdt lijkt het alsof mijn autoaf onregelmatig zijn vermogen afgeeft, zeg maar af en toe kleine duwtjes in de rug. Nu heb ik in mijn auto ook Cruise control ingebouwd en na een lange tijd rijden voor een stoplicht stil te staan zakt mijn toerental niet onder de 1000 toeren. Alleen na een keer gas geven zakt deze weer. Ook heeft mijn auto bij tijd en wijlen moeite met het oppakken van de aircopomp(schakeld in, toeren onder de 500 trn, auto reageert met uitschakelen airco en dit weer opnieuw totdat ik gas geef. Mijn auto heeft dit af en toe. Ook bij het rijden in de bergen lijkt het alsof mijn auto nét iets "te kort" heeft.
Bij het dalen dus remmen op de motor bleef de motor injecteren(verbruik 3,2 ltr 100km) Nu had mijn auto dit eerst niet op lpg maar lpg is moeilijk te krijgen in het salzburgerland dus ik moest op benzine rijden. Daarna had de motor dit vaker, zowel op benzine als op LPG. Gelukkig was dit op het einde van mijn vakantie dus had er niet veel last van. Het is heel vervelend als je een pas rijdt dalend en je motor geeft gas bij! Vorig jaar had ik dit probleem ook en moest ik stoppen omdat mijn remmen oververhit raakten. Hier heb ik dus in Nederland geen last van.
Ook hoorde ik wat vreemde geluiden onde de motorkap en heb de aansluiting van mijn gasklep verwijderd en gekeken waar dit vandaan kwam, het lijkt erop of mijn motor enorm aan mijn gasklep"trekt"' een slurpend geluid als ik mijn gasklep open. Nu weet ik niet of dit normaal is. Het lijkt er ook op dat als ik de kabel van de gasklepstand potmeter loshaal dit weinig tot geen verschil maakt met gasgeven. Motor reageerd dus op mijn lambdasondes?
Ik heb hierop de stekker ingespoten met contact spray en het leek alsof het even was opgelost maar op de terugreis (op benzine) en daarna ook op lpg bleef de motor bij tijd en wijlen gas geven bij remmen op de motor.
Ik heb bij mijn garage(geen peugeot dealer) ook al eens aangegeven dat ik voelde dat mijn auto inhield bij accelereren en heeft mijn codes nagekeken maar er kwam niets uit en hierna mijn bougies vervangen. Geen oplossing! Nu ben ik heel lang met mijn LPG instalatie bezig geweest en heb mezelf beleerd met het AG systeem(GSI) en zelf mijn gasinstalatie nagekeken met de checklist en aan mijn computer gehangen. Mijn garage wil/kan niets doen aan mijn gasinstalatie dus dan maar zelf. Alles is oke, gechekt op lekkages, injectoren oke, druk goed.
Mijn vraag:
Kan het aan de klepstandmeter van mijn gashuis liggen? en hoe meet ik dit. Is dit gemakkelijk te vervangen of moet het complete gashuis vernieuwd? Is dit een kostbare vervanging?
Alvorens ik naar peugeot dealer ga!
Het betreft de motor met dubbele lambda sondes(voor en na kat)
Zijn er misschien nog andere dingen wat ik kan controleren.
Alvast bedankt

aristo0078

Geplaatst door aristo0078 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

aristo0078 (0), 11 jaar geleden

Oja, ik kan met de software eventueel de injectortijden bekijken

edit>
Ik ga morgen even met de multimeter de potmeter doormeten, ik heb op dit forum wat meer gevonden. Weet iemand misschien of de potmeter los is te vervangen of moet ik op de sloop wat regelen

Nagemeten; tps sensor geeft keurige waarden aan en gaat geleidelijk in spanning

Ik heb ook de MAP sensor nagemeten en deze reageert ook zoals deze moet reageren, nu rest nog de Stappenmotor.

Hoe controleer ik deze??????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum