Peugeot 405: hoog brandstofverbruik

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9td

goedenavond
mijn peugeot 405td gaat steeds meer brandstof verbruiken , heb vorig jaar alles laten vervangen , filterhuis ed brandstofpomp asafdichtingen etc dus is zeker geen lekkage
heb de opbrengs van de pomp al terug gedraait , is wel even iets beter geweest , maar trek ook niet echt lekker meer door
zet ik de opbrengt terug dan is er op hogere toerentallen niet achter de auto te zien , zo,n kwalm
luchtfilter etc uitaard al vernieuwd en is goed open
turbo lijkt me normaal te functioneren , vermogen is er wel
het is ook zo , dat boven de 120 km/h de koelwatertemperatuur naar de 100 graden loopt , bij 140 km/h gaat ie naar de 110 , daarna gelijk terug naar 100km/h en is de temperatuur in no time weer op 80 graden
bij het rijden met caravan oid gaat de temperatuur ook hoog oplopen , caravan weegt rond de 750 kg en auto rijdt er mee , als ie er niet achter zit
koelvloeistof ed netjes op peil en blijft het ook , olieverbruik is nihil
waar moet ik het zoeken ? verstuivers auto start koud goed , bij warme motor heb je 15sec nodig voordat ie aanslaat , maar doet ie altijd al
weet niet wat de motor heeft gelopen is motor v/d sloop enige jaren terug
mvg anne

suzuki 1.3

Geplaatst door suzuki 1.3 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

heb je de klepspeling al eens gecontroleerd of afgesteld wordt nogal eens vergeten omdat het zoveel werk is.

groetjes jan.

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

nee , de klepspeling is zeker nog niet gecontroleerd , maar kan het zelf controleren , afslellen etc is ander verhaal , maar kan wel constanteren of er nog de juiste speling is / wat voor speling er nog over is maar heeft dat ook invoeld op verbruik ? de auto is in sept nog voor de apk geweest
okay rookte toen ook al flink maar heeft de apk wel gehaald
op dit moment ongeveer 1 op 8 op de snelweg a6/a4 , dus lange tijd 120km/h achter elkaar aan

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Klepspeling controleren is een belangrijke. Verder kun je ook nog eens de remmen nalopen en controleren of hier niets aan loopt of sleept. Dan heb je ook zo een 1 liter / 100km extra te pakken.

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

hoi , bedankt voor de reactie,s , wat is de klepspeling in en uit ., en koud te meten/ af te stellen , moet met vulplaatjes toch ?

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

dacht 0.20 en 0.40 maar de kans dat je geen speling meet is ook aan wezig hoor.
controleren kun je zelf interkoeler eraf.
klepdeksel eraf en je kunt controleren.
voor het stellen is het veel lastiger want de vul plaatjes zitten onder de stoters.
dus eers moet je een lijst maken met de gemeten speling per klep.
dan de distrubutie los en de nokkenas demonteren.
stooter bussen eruit halen.
dan het vulplaatje eruit en op meten en uitrekenen welke dikte er tussen moet.
doe je het niet goed kun je opnieuw beginnen.

groetjes jan.

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

jan t bedankt voor de reactie , heb de peu dit weekeinde nog nodig voor ritje naar den haag , maar maandag avond ga ik er mee aan de slag , en dan hoor je wel wat ik tegen kom en ook waar ik geen speling tegen kom

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

hoi , sorry voor de late reactie , klepspelling was in orde , er nog even me door gereden , begon ineens te blazen achter het dashboard , maar , ik moest nog wel naar huis vanuit valkenswaard , dat heeft ie niet meer overleeft , begon steeds meer te roken , en blauw te kwalmen , zuipt nu olie en lekt ook erg , weet niet wat optie is ? al weer andere motor erin ??

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

ja dan zul je eerst moeten vast stellen wat er aan de hand is.

groetjes jan.

wenkey (0), 12 jaar geleden

katalysator kan ook verstopt zitten,gaat je gebruik ook van omhoog,
maar meestal merk je dan ook wat vermogenverlies.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

deze 405 van 1996 zal nog wel geen kat hebben (het is een diesel)

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

hoi , heb de auto eerst maar aan de kant gezet , heb in twee jaar tijd niet zo duur gereden als in een peugeot , rij eerst wel even in mijn opel rekord uit 1986 , op lpg en geen belasting meer
wacht dus voorlopig even met de peu
bedankt voor alle reactie,s

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

Hallo, Ik deel je mening niet. Ik had 20 jaar 405 GRD 14 jaar met caravan. In 't begin werd ie te warm net over de 100 gr. Weet je waar 't aan lag? Aan de kentekenplaat die net het extra koelwindgat afsluit. Kenteken hoger. Met caravan helling op max 95 graden. 450.000 km mee gereden. Solo 1: 20 a 21 met caravan 1: 13.5 a 14. Olieverbruik 1l op 7000km. Geweldige aut die Peugeot en zeer comfortabel. Mechanisch mankeerde hij nooit iets. 1e startmotor, dynamo, en waterslangen. Vervangen: banden ,remmen en dieselafsluiter en 1 x koppeling bij 300000.
km Hij rijdt nu in Mauretanie als taxi en zonder 1 spoortje roest. Dat moest ik toch even kwijt. succes!
Jetta Diesel/ Jo.

suzuki 1.3 (0), 12 jaar geleden

hoi , heb een andere turbo erop gezet , plus nieuwe slang van turbo naar intercooler , de rest , + de intercooler groning schoon gemaakt inwendig , en rijd als een trein , veel zuiniger , en denk thermostaat stuk , hij haalt de 80 graden niet eens meer ,maar veel beter , en bij min 19 hoeft de startmotor maar 2 keer rond en het loopt al , perfect dus

Jetta diesel (50), 12 jaar geleden

je ziet het hè? Fantastisch goede auto en daar blijf ik na 1.500.000 km/s bij. Jammer dat ze niet belastingvrij worden. Daarom Jetta diesel uit 1985. Ook goed maar geen 405.
Maar turbo's kunnen wel 'ns problemen geven.
Succes met de Franse Mercedes!
Jo.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.