Tot vorige week zaterdag heb ik in mijn 405 1.6 benzine bj. '93 gereden. Geen enkel probleem met de koeling, alles werkte zoals het hoort. Zaterdagavond de auto na een lange rit in de garage geparkeerd. Donderdag reed ik de auto weer uit de garage (was nog op de oprit), maar na het starten bleef het lampje van het koelvloeistofniveau branden. Auto direct weer naar binnen gereden en peil gecontroleerd.
Inderdaad was er een flinke hoeveelheid koelvloeistof weg. Ik zag de 2 metalen pinnetjes van de niveausensor op gelijke hoogte staan met het vloeistofpeil. Er ging 1 liter koelvloeistof bij tijdens het bijvullen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het peil de laatste tijd (3-4 maanden) niet gecontroleerd heb. De laatste 2 jaar moet ik wel zo nu en dan wat vloeistof bijvullen (100-150- ml in de 2 maanden). Ik denk dat de vloeistof door poreuze slangen ontsnapt. Er hangt ook vaak een zoetige lucht rond de motorkap als de motor warm is geweest.
Olie ziet er normaal uit en de koelvloeistof is ook nog mooi helder.
Ik heb de slangen en koppelingen grotendeels nagelopen op scheurtjes en defecten en 1 slangkoppeling op de radiateur leek wat vochtig te zijn (kan ook van bijvullen zijn geweest). Zie foto hieronder. De koppeling kan ik ook vrij naar boven en beneden draaien. Hoort dit zo? Ziet er uit als een soort koppeling die je vast draait naar 1 kant en los draait naar de andere kant (baillonet-sluiting??).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zelf een gelijke auto gehad,en ik wil je niet heel bang praten,maar bij die van mij bleek er uiteindelijk een scheur aan de achterkant van het motorblok te zitten,in het onderblok in het midden ongeveer.dit scheen vaker voor te komen.
ik heb ook tijden moeten zoeken naar het lek.
Toendertijd kon ik een zelfde blok kopen voor 150 euro,dus ik heb niet eens geprobeerd om het te repareren,maar als het me nu zou gebeuren,probeerde ik het met een koelwaterbestendige kit.
Dat is bij mij niet het geval. Denk dat het onder `zweten` valt.
12 jaar
Vul hem eens af en ga een stukje rijden. Als hij goed warm is, de motor laten lopen met de moterkap open. Wellicht zie je dan waar, en hoeveel hij lekt? Als je dan niets ziet kun je er kranten onder leggen en de auto af laten koelen. mocht hij dan toch ergens lekken zie je dat aan de kranten
12 jaar
De hoeveelheid die weglekt is niet dusdanig groot dat je dit kan zien als je de motor laat draaien. Ik heb meer het idee dat het een slang is die wat poreus is. Het is maar een scheutje koelvloeistof (100 -150 ml) per 1.000 - 1.500 km. En na 425.000 km. is dat best mogelijk dat de slangen vervangen moeten worden.
12 jaar
Bert, een koelwaterslang die poreus is, moet je zowieso vervangen. Als je hier niet mee begint kun je niets uitsluiiten.
Inderdaad. Laat ik bij de volgende beurt doen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar