auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 0: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=536285#p536285

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

Probleem met deze Suzuki Grand Vitara is in dit topic beschreven. Aangezien er in deze auto een peugeot diesel ligt weet 1 vd peugeot mensen misschien wat hier aan te doen is???


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Geplaatst door

Siem Bijman (690)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je het brandstof filter alvervangen met een nieuwe (origineel goedkoop is duur koop, imitatie is irritatie)? vraag de klant eens als hij toevallig goedkoop heeft willen tanken, andere woorden zonnebloem olie (echt ze zijn er), en dat soort rommel. fout codes wat kwam er uit ?

Bij de dealer uit gelezen gaf hij 2 foutkodes die in het geheugen stonden (sporadisch opgetreden)

- P0340 nokkenassensor en P0191 brandstofdruk te laag.

Zonder de stekker op de nokkenassensor slaat hij direkt af, dus dat lijkt een beetje een storingskode te zijn die er misschien per ongeluk in is gekomen. Brandstofdruk soms te laag is wat lastiger, want we hebben een brandstofdrukmeter na het filter aangesloten, laten afkoelen en een paar maal getest wat de druk doet als hij niet op het gaspedaal reageert en dan blijft de druk mooi 3 bar. Gaspedaalsensorsignaal aan de sensor is ook goed op het moment van niet reageren, dus of dat signaal komt niet in de computer aan of er wordt niets mee gedaan of er wordt door een of andere oorzaak niet op gereageerd.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Er vanuit gaande dat de P0340 een "oude"code is.

Een slechte verstuiver misschien?
Lektest?

Oiram

siem,

sluit de duk meter eens VOOR het filter aan. en meet dan nog eens

Zou je de opvoerdruk kunnen verhogen met bv een extra "los" opvoerpompje? Eigenlijk niet, je praat over een juiste druk.
Ik krijg het gevoel dat het toch een soort drukprobleem is, tenzij de brandstofdrukinformatie niet juist naar de ecu gaat door bv een overgangsweerstand.

marcel7031 0
badge

16 jaar

[quote=marcel7031]Zou je de opvoerdruk kunnen verhogen met bv een extra "los" opvoerpompje? Eigenlijk niet, je praat over een juiste druk.
Ik krijg het gevoel dat het toch een soort drukprobleem is, tenzij de brandstofdrukinformatie niet juist naar de ecu gaat door bv een overgangsweerstand.[/quote]
Daar zit ik ook aan te denken marcel, maar hoopte eigenlijk dat het een probleem was dat wel eens is voorgekomen bij iemand. De klant rijdt er weer mee en dat gaat goed, tot hij weer een noodloop krijgt en dan komt ie weer langs en gaan we weer verder meten.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

moet wel zeggen zo als ik het lees is de klant wel erg geduldig.

[quote=citroënmonteurtje]moet wel zeggen zo als ik het lees is de klant wel erg geduldig.[/quote]
Och, als we een nieuwe HD-Pomp ten onrechte vervangen heb je meer uit te leggen. Als het probleem - van de noodloop - niet direkt optreedt, maar eens in de 6 weken en er geen duidelijke oorzaak is, wat moet je dan als klant? Harder schreeuwen lost het probleem ook niet op en de dealer heeft zijn visie ook al gegeven en komt er ook niet 123 uit....

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

[quote=Siem Bijman][quote=citroënmonteurtje]moet wel zeggen zo als ik het lees is de klant wel erg geduldig.[/quote]
Och, als we een nieuwe HD-Pomp ten onrechte vervangen heb je meer uit te leggen.[/quote]
dat hebben wij dus mogen doen.

wat je wel kunt vragen aan de bevriende Peugot dealer als ze contat willen op nemen met de PSA TD platform (heet sinds kort zo). (Citroën en Peugot was eerst gescheiden maar nu niet meer), maar hier zitten wat haken en ogen aan.

De TSer (technisch Specialist (heeft alle cursussen gevolgd sinds hij be peugot is gaan werken) moet eerst de storing bevestigen. 45 min zoeken, meet raporten bij de mail voegen. conclusie toevoegen. wat hij denkt wat het is. (een paar van de zoveel regels ken ze niet alleemaal uit mn hoofd).

dan kan hij een E-mail versturen en als alles correct is ingevuld meestal met een half uur bericht anders de volgende dag...

Ja, maar het gaat hier dus over een Suzuki Grand Vitara met een peugeot diesel en daarom heb ik het onderwerp ook hier bij peugeot even neergelegd. Lijkt me sterk dat de TD van peugeot zich hierin gaat verdiepen.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

ja das waar, het blijft lastig ander merk met een neit eigen merk motor. probeer anders eens uit te lezen bij de Suzuki dealer ? of heb je dat gedaan ?

Hoy Siem,

P0191 wijst op een "synchronisatiefout" tss nokkenas en krukas, niet direct de nokkenassensor. Is de krukas poulie niet vervangen geweest ? Indien dit een "jonge" uivoering is , dan is de kal van de krukas minder breed dan de kalgang van het krukasdistributietandwiel en heb je een "vast" nokkenastandwiel. Maw indien je de poulie van de krukas vervangt bij dit type MOET je ook de krukas blokkeren, ander verloopt je timing, wat hier denkelijk gebeurt is, vermits ze steeds terugkomt.

Wat de foutcode P0191 betreft (=onaannemelijk signaal brandstofdruk), deze heeft betrekking op de "hoge" druk. De lage druk kan hier ook verantwoordelijk voor zijn. De aanvoerdruk van de lagedrukpomp is 3 bar, dat is OK, maar de retourdruk na het filter moet 0,7 ± 0,4 bar bedragen. Heb je die niet, dan kan het zijn dat je lagedrukpomp nipt genoeg debiet levert om de toevoerdruk van 3 bar juist te behalen, maar niet op vollast. De retourdruk is dus een maatstaaf wat de conditie van de lagedrukpomp is. De drukregelaar (3bar) zit in het deksel van de brandstoffilter.
Eerst de lage druk meten . Als deze correct is, moet je de verstuiverretouropbrengst tss de verstuivers onderling meten.
Zijn er variabelen bij deze storingscode ? Komt de storing frequenter voor, volgen ze elkaar sneller op, of zit er helemaal geen regelmaat in.

GOVA 0
badge

16 jaar

had in een fiat doblo ook deze foutcode
kwam er zomaar ineens in auto meteen in de noodloop
auto trok meteen niet meer max 2500toeren
auto opnieuw starten en er was weer vermogen
uitlezen fout p0191 fout brandstofdruk

hier was nadat ik vele malen had gereden en een uitdraai tijdens fout had gemaakt een dip in de hoge drukgedeelte (werkelijke druk kwam niet mee met de gevraagde druk) je zag ook dat ie echt 150 bar achter bleef
na de fouten te hebben gewist was de werkelijke druk en gevraagde druk weer synchroon tot ie weer in de fout sprong
druk bleef weer achter
was dus een defecte hoge druk pomp

misschien kun je hier iets mee

grtn richard

teczwolle 0
badge

16 jaar

trouwens Siem,

hoeveel spanning geeft de rail druksensor af? is deze nog wel goed? als deze de zaak loopt te verdraaien kan het mis gaan.

suc6

Genoeg aanwijzingen jongens, dank daar voor.

Rick spreekt van synchronisatiefout en richard van brandstofdruk. dat is beide aannemelijk, er is vorig jaar een nieuwe distr.riem opgekomen, maar het probleem doet zich sinds een paar maanden voor. En meestal om de 3 a 4 weken, maar meestal bij het optrekken op de snelweg.

Is uitgelezen bij Suzuki dealer en ik zal even wachten tot de noodloop weer optreedt en opnieuw de kodes uit laten lezen, zodat we weten welke er wanneer in komt.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Maar door de synchronisatiefout gaat hij niet afslaan, maar door P0191 wel.

GOVA 0
badge

16 jaar

[quote=GOVA]Maar door de synchronisatiefout gaat hij niet afslaan, maar door P0191 wel.[/quote]
Hij slaat ook niet af GOVA.

Klant vandaag weer terug gehad na een noodloop gisteren en een brandend MIL Lampje. Hij trok op om op een snelweg in te voegen toen het gebeurde. Even later ging hij tanken en na het tanken had hij weer vermogen, maar bleef heyt lampje nog aan. Later weer gestopt en toen hij hem daarna weer startte, gibng het lampje weer uit en was alles weer zoals het moet zijn.

Net uitgelezen en alleen kode P0230 (EN GEEN 320 ZOALS IK HIER EERST HAD GEZET) , "Primair Circuit Brandstofpomp" zat er nu in.

Komt volgende week woensdag terug en dan gaan we verder met de suggesties die hier genoemd zijn.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

P0320 , "Primair Circuit Brandstofpomp" zat er nu in.?????????


Mijn lijstje zegt:
P0320 Sensor motortoerental geen juist signaal

Oiram

Ik keek ook even bij de codes die laatst bij Algemeen zijn genoemd en ook daar staat dezelfde omschrijving bij zoals ik krijg te zien op mijn Snap-on scanner oiram:

P0230 Fuel Pump Primary Circuit Malfunction

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Siem, dit lijkt verdacht veel een defekte lagedrukpomp. P0230 zij je toch en niet P0320 ? P0320 komt n.l.niet voor bij een dit bosch edc15 systeem.
Volgens mij moet je gewoon de lagedrukpomp vervangen.

PT nieker

Inderdaad P0230 jongens, en het komt nu al steeds vaker voor. Gaan maar eens beginnen met de lagedrukpomp vervangen denk ik.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Om het allemaal nog even ingewikkelder te maken.
Je kunt deze auto op 2 manieren uitlezen EOBD en SUZUKI

Als je de auto EOBD uitleest en je krijgt P0230 dan kan die code verschillende oorzaken hebben.
Je zou hem dan ook nog Fabrikantspecifiek uit kunnen lezen, krijg je vaak andere codes en meer.

Die P0230(EOBD) betekent of P0191 of P1112 of P1138(SUZUKI)
Aangezien bij de dealer P0191 druk te laag werd uitgelezen zou ik het in die richting zoeken.

P0191 railpressure sensor signaal niet logisch (te hoog of laag)
Helaas kan die P0191 verschillende oorzaken hebben.

Lage lijkt wel goed.
Is het brandstof filter al vervangen?(slijpsel?)
Lektest verstuivers?
Stekker (contacten) van de druksensor goed?(geven bij PEU soms problemen)

Oiram

Bij een Bosch EDC15C2 is P0230 is eigenlijk voeding brandstofpomp in de tank. Ik zou eerst de retourdruk na de filter meten, zoals ik eerst gezegd heb. Je voeding kan ook nog wegvallen aan de pomp.

GOVA 0
badge

16 jaar

Siem,in navolging van wat Gova zegt over de voeding van de pomp. In zulke gevallen sluit ik wel eens een lamp aan op de voeding en de massa van de lagedrukpomp. Ten tijde van de storing kan je dan mooi zien of de voeding wegvalt (elektr.probleem) of dat de voeding er op blijft (pomp vastgelopen of elders een verkeerde meting) Een brandstofdrukmeter op de lage drukleiding zetten wil ook nog wel wat helderheid brengen,zeker in combinatie met bovengenoemde.

PT nieker

Is inderdaad een heel goed idee PT. Maar brandstoffilter vervangen (zit er 30.000 km op) is natuurlijk ook een optie. Stom dat ik daar niet mee ben begonnen, maar hopelijk zoek ik het te diep en is het met het vervangen van het filter al opgelost.

Daarna de optie van het checken van de opvoerpomp (bedrading).

krijg hem hier as woensdag en aangezien het nu vaker voor begint te komen, komen we ook dichter bij de oplossing denk ik.

Ik kreeg nog een mailtje van GOVA over de foutkodes, maar bij mijn foutkode zou er geen MIL gaan branden? volgens de foutkodelijst en dat doet hij dus wel...

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Vandaag weer met deze auto bezig geweest. Brandstoffilter vervangen (zat inderdaad redelijk wat slijpsel in (Oiram) en dat kan duiden denk ik op een probleem met de HD-Pomp?

Na dien een goede proefrit gemaakt en plotseling ging het MIL weer branden en kreeg ik weer de bekende P0230 brandstofpomp circuit te zien. Gereset en toen bleek ook de kode P0340 van de nokkenasbedrading weer terug, maar die was niet te wissen. Ook bij de dealer was deze niet te wissen.

Verder de druk gemeten NA het brandstoffilter en die was 1,5 bar. VOOR het filter gemeten was die 4 bar. En de retourdruk was zo'n 1 bar. Ik weet nu alleen niet of die 1,5 bar gemeten NA het filter te laag is.

Ik heb wat info van de suzuki gekregen en ga daar verder mee aan de slag.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Scope beeld referentiesor met Fluke.
Heb je de timing nu al gecontroleerd ?


[url=http://imageshack.us][img]http://img46.imageshack.us/img46/514/psa...[/img][/url]

GOVA 0
badge

16 jaar

De lagedrukken zijn OK. Je mag er vanuitgaan dat de opvoerpomp en de lagedrukregelaar in orde is , op voorwaarde dat de voeding van de LD-pomp in de bak niet uitvalt. Indien de motor afslaat, kan je hem dan dadelijk terug starten, of moet je eerst even het contact uit zetten, alvorens te starten ?
Heb je een schema van deze wagen ?

GOVA 0
badge

16 jaar

GOVA : de lexia is te traag om een correct scope signaal te geven.... maar mij lijkt het singaal NIET goed van de aparte scope meter, signaal is constant afwijkend. wil je het scope singaal een keer van punt a tot punt a posten ?

Signaal is wel degelijk juist, bekijk de "kam" maar eens van de nokkenas.
Een SIEMENS injectie is een steeds terugkomend signaal. Bosch niet.

GOVA 0
badge

16 jaar

[quote=GOVA]De lagedrukken zijn OK. Je mag er vanuitgaan dat de opvoerpomp en de lagedrukregelaar in orde is , op voorwaarde dat de voeding van de LD-pomp in de bak niet uitvalt. Indien de motor afslaat, kan je hem dan dadelijk terug starten, of moet je eerst even het contact uit zetten, alvorens te starten ?
Heb je een schema van deze wagen ?[/quote]
Gova, de auto slaat niet af, maar gaat alleen in noodloop als het MIL lampje gaat branden. Na het stilzetten (contact dus helemaal uit), blijft het lampje branden, maar is de noodloop weg. Timing controleren is niet zo heel eenvoudig bij deze auto, want de motor zit helemaal weggebouwd en ligt in lengte richting. De foutkode P0340 vd nokkenassensor is niet te wissen, dus dat is op zich al vreemd, want na het wissen controleer ik op foutkodes en staat hij er nog in. Zou toch niet s met timing van doen hebben, want hij heeft dan nog niet gelopen. Maar als de bedrading en sensor is gecontroleerd , zal de foutkode van de nokkenas toch opgelost moeten kunnen worden lijkt mij en dan maar eens verder speuren naar bv de HD-Pomp middels het , ook slecht bereikbare, druksensor te meten.

Bedankt eerst voor je reaktie en ik hou jullie op de hgoogte.

Siem

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Ik geef nog geen oordeel of het de HD pomp is of de pomp in de tank. (soms beide)
De ene maakt vaak de andere stuk.

Ik heb 3 vragen
1 Ik heb gelezen dat de pomp in de tank koperkleurig slijpsel zou geven?

2 Siem zegt:
"Verder de druk gemeten NA het brandstoffilter en die was 1,5 bar"
Hoort die niet minimaal 3 te zijn VOOR de HD pomp?

3 Slijpsel in het fiter zie je wel vaker zonder problemen? (liever niet natuurlijk)
Van andere monteurs hoor ik dat ze altijd wel wat schilfers in het filter vinden zonder problemen.

Misschien een peu specialist die dat met zekerheid kan zeggen.




P0191 (bij de dealer uitgelezen vertrouw ik het meest)
De drukregelaar staat in een bepaalde stand (aangestuurd door de ECU) en die ECU verwacht
dan een bepaalde druk in de commonrail(Gemeten door de druksensor).En die druk is te laag
Als de LAGEdruk echt goed is (en blijft)(ook tijdens het rijden) dan moet het in de hoge druk zitten.

Hoge druk niet goed??
Verstuiver defect(evt lektest)
HD pomp versleten
Drukregelaar blijft hangen of defect(desnoods eerst eens schoonmaken)
Druksensor defect (of verkeerde meting door contacten stekker)


Die P0340 moet eerst opgelost worden.(zat er de vorige keer toch ook al in)
Lijkt nu hij meteen terug komt wel een defecte sensor of contact en niet een timing prob.

Je zou de nokkenas sensor en contacten eerst nog nog kunnen contr.
Sensor 3 polig, buitenste pinnen voedingspanning? 12- 14 v
Middelste moet blokspanning geven.(0 - 5volt)?
Misschien een slecht contact? je bent tenslotte in de motorruimte bezig geweest met het filter.

Oiram

Oiram, mee eens. Ik heb exact dezelfde redenatie. Nokkenassensor moet eerst opgelost worden. Signalen en verbindingen zijn in orde. Dus eerst een nieuwe sensor besteld. Maar daar zit het probleem van de noodloop en het brandend MILlampje naar mijn idee niet in. (Misschien het traag reageren op gasgeven bij een koude start wel)

Hogedruksensor hebben we de weerstand gemeten aan de tussenstekker en is veel te hoog. Nl. 14 kOhm en moet volgens het instructieboek van Suzuki 970 Ohm zijn bij 20 graden. Maar als er iemand ooit zo'n sensor heeft vervangen, weet ie dat je er onmogelijk bij kunt komen. De hele rail moet gedemonteerd worden en dan nog is het een hele toer. Maar ik put nu hoop uit het verhaal van PT dat er bij peugeot wel eens een slechte stekkerverbinding is op deze sensor. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want om de stekker eraf te halen is misschien nog te doen, maar dan op de sensor meten is niet te doen, en de stekker er weer op zetten ook niet.

Dus als de nokkenassensor binnen is gaan we die monteren en is hopelijk deze foutkode eruit en dan weten we tegen die tijd ook hoe het met de raildruksensor is.

Het blijkt trouwens ook nog dat er 2 serviceboeken bij deze auto horen (zitten verschillende ECM's in deze auto's) en dat wij de verkeerde hadden. Net vanavond heeft mijn collega van Suzuki het andere boek gebracht waar de juiste ECM in staat met de juiste draadnummers. Maar gelukkig staan er exact dezelfde meetgegevens in, dus de conclusie dat de weerstand van de raildruksensor tehoog is, is juist en kan dus of in de stekkerverbinding zitten of in de sensor zelf. Ik gok op de stekkerverbinding aangezien de storing steeds frequenter voorkwam,maar dat horen jullie nog.

Wat slijpsel betreft, ook wij zien wel vaker slijpsel in zo'n filterbehuizing, dus dat hoeft nog geen probleem op te leveren op dit moment.

Wat je 2e vraag betreft, 1,5 bar na het filter is goed, aangezien er dan een retouraansluiting open komt te staan, die er voor het filter natuurlijk niet is.

En de opvoerpomp zit hier (gelukkig) buiten de tank en de aansluitingen daarvan zijn perfect schoon.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

De opvoerpomp zit hier (gelukkig) buiten de tank en de aansluitingen daarvan zijn perfect schoon.

Maar de aansturing van de pomp? Daar moet je eerst 100 % zeker van zijn. Door wie of wat wordt deze aangegestuurd ? Ik zou er toch voor de zekerheid een LED op aansluiten (reageert sneller dan een lamp).
Bij een Bosch EDC15C2 is P0230 voeding brandstofpomp, zoals ik al eerder vertelde.

Indien je toch de brandstofdruksensor demonteerd, kan je het BOCH nr lezen? Ik heb er eentje op voorraad en kan je dan een referentiewaarde geven van de weerstand.

Wat de stekkerverbinding betreft, bij PSA is er een gele tussenstekker naast de oliefilter, die wel eens problemen kan geven, maar ik denk dat die bij Suzuki niet opzit.

@oiram , de voedingsspanning van de nokkenassensor is 5V (bij alle sensoren het geval)

GOVA 0
badge

16 jaar

Beste GOVA, dat zou heel mooi zijn, want we hebben hem er nu afgehaald en het is inderdaad een Bosch raildruksensor.

Nr. 0 281 002 283

Voor ik hem bestel, zou dat mooi zijn om te weten dat hij inderdaad stuk is. De weerstand is 133 kilo Ohm, dus dat is heel wat anders dan 970 Ohm volgens het serviceboek Suzuki.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

0 281 002 283 is vervangen door 0 281 002 592 (welke ik op voorraad heb)
tss pen 1 en 3 is 22,94 kiloohm
Ik heb deze al vervangen, maar dan kan je visueel zien dat hij stuk is. De zwarte behuizing staat niet meer in lijn met de voet.
Toch ben ik bijna zeker dat de jouwe OK is.

GOVA 0
badge

16 jaar

Deze sensor is ook niks aan te zien en ik vrees nu jij ook een grote weerstand meet dat het inderdaad niet in de sensor zit en dat is het een dure gok natuurlijk.

Bedankt GOVA, ik zal eens een led op de pompaansluiting zetten en als de nokkenas storing is opgelost de zaak weer in elkaar zetten. Ik weet uit het schema dat dit aangestuurd wordt dor een relay en misschien dat daar een storing in zit.

Pfff. valt niet mee als je met verkeerde info moet storingzoeken he.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Is het een RHZ of RHW ?
Ik heb hier gegevens maar er zijn 2 types.

Waardes en draad kleuren lijken wel gelijk, alleen pinbezettingen op ECU lijken anders.
Suzukiboek zegt.
Nokkenassensor tussen oranje-blauw en grijs-rood meet 10-14 volt (pin1 en 3?denk ik)
Mijn bosch programma zegt dit ook.

Druksensor meten op signaaldraad (oranje-wit) stationair 1.3 volt(suzukiboek)
verder geen info.

Bosch programma zegt:
Op contact motor stil 0.5 volt
Stationair 1 volt (lijkt wel op suzuki dus)
Hoog toeren 4.5 volt

Over codes zegt Suzukiboek:
P0230 met suzuki diag = opvoerpomp of relais ed.
P0230 met universeel(EOBD ofzo)DENK EROM dan betekend P0230 (P0191 0f P1112 of P1138)
P0191 dus vlg dealer app.

Een ding zag ik ook, luchtspleet nokassensor/Poeli op 1.2mm anders mogelijk ook P0340

Oiram

Het is een RHZ Oiram.

Nokkenassensor aansturing is zoals jij ook aangeeft en is correct. Nokkenas sensor hebben we ook iets dichter bij de nokkenas gezet, maar ook zonder resultaat. En daar komt bij dat de foutkode niet is te wissen, terwijl de motor niet eens heeft gelopen, dus afstand is dan, lijkt mij, niet van belang in dit specifieke geval. Dus hebben we wel een nokkenas sensor besteld.

Om het even makkelijk te maken: Als de dealer P0230 uitleest, dan duidt dat op lagedruk deel. Als de dealer P0191 uitleest duidt dat op de raildruksensor "FUEL RAIL PRESSURE / PRESSURE REGULATOR CONSISTENCY FUNCTION" zoals er letterlijk staat beschreven. Uiteraard kan dit veroorzaakt worden door de lagedrukzijde als die even wegvalt. Dus vandaar toch nu maar even met een led of lampje op de lagedrukpomp gaan rijden.

Dealer leest bij de storing als het MIL heeft gebrand P0191 (en geen P0230) Wij met onze Snap-on P0230 (en geen P0191). Dus in dat geval niet direkt een link naar het lagedruk gedeelte, in tegenstelling tot de P0230 als de dealer apparatuur die zou krijgen.

Suzuki geeft aan dat de weerstand van de raildruksensor tussen de buitenste aansluitingen 970 Ohm moet zijn en inderdaad bij stationair draaien 1,3 Volt. Dat laatste hebben we nog niet kunnen controleren, maar gaan we wel doen volgende week.

Bedankt jongens weer voor het meedenken, ik hou jullie weer op de hoogte van de vorderingen.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Neen, de voeding van de nokkenassensor is 5V, geen 12V.

Functie van de aansluitingen van de stekkers :
• Aansluiting 1 : 5 -volts voeding
• Aansluiting 2 : Signaal
• Aansluiting 3 : Massa
De spanning varieert van 0 tot 5 V .
Verzonden signaal :
• Sensor aan een metalen massa : 0 volt
• Sensor niet aan een metalen massa : 5 volt

GOVA 0
badge

16 jaar

Zal het nog even nazien GOVA, maar bij "mijn " Suzuki boek staat weldegelijk 10-14 Volt tussen de aansluiting 1 en 3 gemeten en 5 Volt uit de computer op het signaal aansluiting. En die krijg ik ook. En dat is ook hetgeen Oiram heeft in zijn serviceboek.

Maar nogmaals, ik zal het nog even checken!

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Als je gaat rijden met de Led hang dan ook je drukmeter er nog eens aan
en hou die lage druk rijdend in de gaten.

Oiram

[quote=GOVA]Signaal is wel degelijk juist, bekijk de "kam" maar eens van de nokkenas.
Een SIEMENS injectie is een steeds terugkomend signaal. Bosch niet.[/quote]
ik heb het even nagekeken je hebt inderdaad gelijk sorry voor mijn simpele fout

[quote=Siem Bijman]Zal het nog even nazien GOVA, maar bij "mijn " Suzuki boek staat weldegelijk 10-14 Volt tussen de aansluiting 1 en 3 gemeten en 5 Volt uit de computer op het signaal aansluiting. En die krijg ik ook. En dat is ook hetgeen Oiram heeft in zijn serviceboek.

Maar nogmaals, ik zal het nog even checken![/quote]
Er staat 5 Volt op de aansluiting tussen 1 en 3 en er staat 12 Volt tussen aansluiting 2 en 3 met stekker los en contact aan volgens het Suzuki service boek en dat is ook hetgeen we meten. Dus mijn opmerkiung was niet helemaal terecht.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Update: we hebben na het laatste bericht de auto laten rijden met een lamp tussen de massa en voeding aansluiting van de lagedrukpomp. We hebben de nokkenassensor vervangen en getracht de kode te wissen, maar dat lukte niet.

Klant rijdt nu al bijna een maand zonder noodloop en ook het lampje dat wij aangesloten hebben blijft keurig aan. Wachten nu eerst nog even wat langer af voordat we gaan juichen.....!

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.