Ik ben een vriend aan het helpen door z'n koppeling te vervangen, maar ik krijg de bak er niet af en vermoed dat het welicht aan het verlengde aandrijfasje ligt dat aan een kant in de bak zit en aan de andere kant in de motorsteun. Ik heb ook het wormwiel er uit gehaald vd kmteller, en het tandwiel dat je dan in het gat ziet zitten is groter dan de aandrijfas, dus hoe zit dat?
Moet ik nou ook de andere kant de aandrijfas los maken en dan dat verlengde stuk aandrijf as met bak en al los maken, of moet die gewoon zo eruit kunnen? Waar ik ook mee geholpen zou zijn is een link naar een werkplaatshandboek, dus als iemand mij kan helpen, dan graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rechtstandig de bak weghalen. of eerst de aandrijfas rechtse kant verwijderen. Dit doe je door het tussenlager los te maken, dmv 2 moeren verwijderen.
Heb je de olie al afgetapt.
Zowel de linker(korte) aandrijfas als de rechter(lange) aandrijfas moeten er compleet uit.
hoi ralf en hans,
begrijp ik het goed dat dus dat rechte stuk as gewoon in de bak blijft zitten, ( ik noem het maar even het verlengstuk vd rechter aandrijfas) en ik dus die 2 moeren los moet draaien, daar waar dat asje in de motorsteun zit en hij dan mee los komt?
11 jaar
afbeelding
[url=http://postimage.org/image/k3efmnegt/][img]http://s14.postimage.org/k3efmnegt/peuge...[/img][/url]
11 jaar
Om de bak naar je toe te halen moet bijna altijd de achterkant van de bak omhoog om ruimte te krijgen .
Met die lange as in de bak gaat dat niet .
De twee moertjes los ...bijna aan het eind ... Dan die bouten naar achter en een halve slag draaien.
Nu tegen de binnenring tikken met een zachtmetaal om niets te beschadigen ! Rechter vorkpoot met een stuk hout in een brede stand houden. tussen veer en binnenscherm.
Montage in omgekeerde volgorde. En vergeet de olie niet .Weet je niet welke olie er in zit vervang dan alles . Mengen kan rare effecten geven.
Succes.
Hoi Punt,
Dus de rechter aandrijfas moet ook los zodat die 2 bouten die jij bedoeld naar achteren kunnen?
En moet de bak dus van boven eruit ipv onder de auto?
Wat een gedoe zeg, dan zaten mijn ouwe golfjes van vroeger toch makkelijker in elkaar.
Aandrijfassen losschroeven vd flenzen die in de bak bleven zitten, dus geen oliegeknoei, motorsteuntje er af, plop, klaar.
11 jaar
Zoals al aangegeven.....de hele as moet eruit en dat is dus incl het rechte stuk tussen steunlager en versnellingsbak. Niks hoezen los, gewoon het steunlager los uit de steun en de complete as uit de versnellingsbak trekken. Let wel even op dat je niet te hard aan de wielkant van de as gaat trekken om het steunlager uit de motorsteun te krijgen, maar tik met bijv. een lange stevige schroevendraaier vanaf versnellingsbak-zijde tegen de binnenring van het steunlager. Trek je namelijk te hard aan de wielkant van de as, dan bestaat de kans dat de drukveer binnenin de binnenste homokineet uit z'n positie valt. Dit zie je niet, maar merk je na montage wel. Hoe je het steunlager verder los moet halen heeft Punt al verteld. De bak moet er langs onderzijde uit. Tis helemaal geen gedoe, tis een kwestie van even weten hoe, en daar helpen we je gewoon even bij ;-))
Ik schreef .......De achterkant van de bak omhoog draaien om ruimte te krijgen .
Volgens mij ligt de bak nu al op de grond of tafel.
Groeten.
ok bedankt voor de hulp allemaal. Ik laat vanavond wel even weten of het allemaal gelukt is.
11 jaar
Nou het is gelukt. en ik maar denken dat de rechter aandrijfas uit 2 losse delen zou bestaan, niet dus. En ik kon ook niet bedenken dat die 2 boutjes 2 haakjes zou hebben die het steunlager op z'n plek houd. Maar goed, probleem opgelost, dus nogmaals bedankt voor de hulp allemaal.
Problem solved.
11 jaar
Als je goed mijn stukje #6 gelezen had , daar staat het !!!!!!!
Groet.
Wat ik doe als de rechter-aandrijfas er niet uit wil is deze lekker laten zitten, alle bouten waarmee de versnellingsbak op de motor vastzit losdraaien en de motor aan de versnellingsbak kant iets naar beneden kantelen.
Dan proberen de bak met enig draai- en trekwerk eraf te trekken en als dat niet lukt de bak vanaf de bijrijderskant voorzichtig met een stootijzer los proberen te tikken.
Als de bak vervolgens los zit dan kan je hem precies tussen het subframe en de rest uit kantelen.
Vervolgens de boutjes die het hulplager van de rechter-aandrijfas vasthouden losdraaien, verwijderen en met de kant van de kogel van het stootijzer de rechter steekas lostikken.
Uiteraard wel voordat je het zo doet de linker wielkuip verwijderen, de rechter-steekas uit de naaf halen en zo neerleggen dat deze niet met zijn stofhoes langs iets scherps gaat tijdens het lostikken ervan.
Je hebt je klusje al klaar dus je zult niet zoveel meer aan bovenstaande informatie hebben maar misschien heeft iemand anders er in de toekomst nog baat bij.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar