close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Informatie gevraagd m.b.t. het vervangen van de klepseals/koppak

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6i, 8v, TU5JP

Mijn motor begint nu toch wel aardig wat olie te verbruiken, ongeveer 1 liter op 800km.
Oorzaak zijn hoogstwaarschijnlijk lekkende klepseals en dat schijnt (behalve die ellendige lekkende koppakking) ook een kwaal bij een TU5JP-motor te zijn.

Heb eerst nog rondgekeken of er een mogelijkheid was om de klepseals te vervangen zonder de kop de lichten maar dat blijkt bij deze motor onmogelijk te zijn.
Ik denk dat ik er binnenkort toch maar aan moet geloven, de kop lichten en de klepseals vervangen.

Nu zit ik in dubio of ik dat zelf zou gaan doen of dat ik het door een monteur zou laten doen die € 50,00 per uur rekend en daar 6 uur mee bezig is (totaal 300,00 EURO).
De auto word in November 15 jaar oud dus ik wil er eigenlijk niet al te hoge kosten aan besteden.

Nu ben ik best wel handig, heb er ook wel wat kijk op en mijn handen jeuken om deze klus te klaren.
Alleen zijn er 2 dingen wat mij een beetje afschrikt en dat is het spannen van de distributieriem en het afstellen van de klepspeling.

Maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik het makkelijk kan en dat het allemaal wel meevalt.
Je hoeft volgens mij echt geen raketgeleerde te zijn om klepseals en een koppakking te kunnen vervangen.
En ik ben ook in het bezit van een vraagbaak en er is op internet verschrikkelijk veel informatie te vinden.

Voor ik besluit wat ik zou gaan doen heb ik even een paar vragen:

1:
Wat raden jullie mij aan, deze reparatie uit handen geven of gewoon zelf doen?

2:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de distibutieriem op de juiste spanning kan zetten?
Heb op internet gezien dat er mensen zijn die dat met een hefboom en een met water gevuld melkpak doen.
En er zijn ook mensen die zeggen dat als je de riem aan de lange zijde na het spannen een kwartslag kunt draaien dat de riem dan op de goede spanning staat.

3:
Ik heb ook vernomen dat als je een distributieriem loshaald dat je dan altijd een nieuwe moet monteren.
Nou is mijn distributieriem al een keer vervangen en heeft maar 46000km gedraait.
Is het echt nodig om een nieuwe riem te monteren of kan ik met een gerust hart de oude weer terugplaatsen?

4:
Voor het afstellen van de klepspeling zijn 2 methoden voor.
De ene is door een bepaalde zuiger op het BDP te zetten en dan bepaalde kleppen afstellen.
Of een bepaalde klep op "tuímelen" zetten en dan andere kleppen afstellen.
Welke methode is voor mij het makkelijkste toe te passen en werkt het beste?

5:
De TU5JP-motor heeft als kwaal dat de koppakking op de hoek gaat lekken.
Nou is mijn koppakking al een keer vervangen door een papieren/metalen maar er schijnen ook verbeterde pakkingen te zijn die helemaal van metaal zijn, klopt dat?

6:
Als je de klepseals gaat vervangen en je alles toch los hebt, heeft het dan nog nut om de kleppen te slijpen?

7:
Er schijnt bij een TU5JP-motor genoeg ruimte boven de zuiger te zitten waardoor de kleppen de zuiger niet raken indien de distributieriem breekt, klopt dat?

8:
Moet ik nog rekening houden met bepaalde bouten (die van het uitlaatspruitstuk zien er verroest uit) die vaak moeilijk los gaan?
Alles is 46000km geleden nog losgeweest.

Ik hoop spoedig wat antwoorden op mijn vele vragen te krijgen.

Gr. Jeroen

Geplaatst door

Jeroen1978 (235)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kunt ook de optie overwegen (en overleggen met monteur) om zelf de kop te demonteren, de monteur de kleppen en seals te laten doen, en daarna de kop weer zelf te monteren.

hans4074 0
badge

13 jaar

1: dat kunnen wij niet bepalen
2: hier zit een spanner met een meetwijzer op.
3: nieuwe monteren!
4: cil 1 op tuimelen cil 4 stellen, maar volgens mij zitten hier hydraulische klep stoters in.
5: vraag voor de peugeot mensen
6: hoeft niet als je ze niet wisseld
7: raken wel de zuigers
8: uitlaatspruitstuk

Heb nog even een paar vragen m.b.t. de antwoorden van Renaultmonteurtje.

Het antwoord op vraag 6 is "hoeft niet als je ze niet wisseld"

Maar wat als je de kleppen los moet maken i.v.m. het vervangen van de klepseals?
Kleppen weer op dezelfde plaats terugplaatsen is niet zo'n probleem maar ze kunnen wel verdraaien.
Is dat erg gezien de klep misschien wel op een bepaalde manier ingesleten is of dat er op bepaalde plaatsen koolaanslag tussen zit want dan sluit dat misschien niet meer goed aan??

Op antwoord op vraag 8 is "uitlaatspruitstuk"
Is het misschien een optie om het uitlaatspruitstuk te laten zitten en het inlaatspruitstuk te demonteren?
Als ik de kop zo bekijk dan kan je er van 2 kanten bij met een klepveertang.
Indien het uitlaatspruitstuk toch los moet, en de moeren muurvast zitten, heeft iemand nog tips voor het losmaken daarvan?
Zou inspuiten met kruipolie helpen??

Jeroen1978 235

13 jaar

Als het allemaal goed werkt, draaien de kleppen ook tijdens lopen van de motor, dus je vraag over 6 zou hier op niet van toepassing zijn. Als je het toch zelf gaat doen, dan kun je aan de hand van de klepzitting en klep bekijken of de klep netjes op de zitting heeft gelegen en over het hele oppervlak netjes heeft gedragen. Bij twijfel gewoon inschuren.

Vraag 8 hangt onder meer af van de grote (de boog) van de klepverentang, maar denk dat het niet gaat lukken zonder verwijderen van uitl.spruitstuk. Dit heeft ook te maken met de hoek waaronder de kleppen/klepgeleiders in de kop zitten.
Als de moeren écht vastgeroest zitten op de tapeindjes, kunnen er 2 dingen gebeuren: het tapeindje komt los, dus komt de moer met tapeind uit de kop = geen probleem. De andere: het tapeindje breekt af gelijk met opp. van de kop = probleem = uitboren. Wat verder goed mogelijk is, is dat het uitl.spruitstuk in meer of mindere mate krom getrokken is. De buitenste poten zijn dan naar binnen getrokken. Als het behoorlijk krom is, dan is dit meestal te herkennen aan afgebroken tapeindjes van de 1ste en/of 4de cil. Bij beetje krom kan het verwijderen lastig worden.....en zeker bij het weer terugplaatsen over de tapeindjes. Kruip-olie zou je kunnen proberen, maar dan moet je er niet meer mee rijden.
Voor de rest: als je van plan bent het zelf te doen, moet je gewoon beginnen en de tijd ervoor nemen, dus niet: moet klaar, want heb de auto overmorgen weer nodig.

Trouwens, puntje 2 van m'n grote vriend renaultmonteurtje klopt in dit geval ook niet helemaal .......bij dit bouwjaar zit er normaal gesproken een NIET zelfstellende spanrol op.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hoi hans4074,

Bedankt voor je reactie!!

Wat puntje 2 betreft dat had ik ook al gezien dat het geen zelfspannende spanrol is.
Zit een SKF VKM13100 spanrol op, zie foto hieronder.

[url=http://img64.imageshack.us/i/vkm13100.jp...][img]http://img64.imageshack.us/img64/4311/vk...[/img][/url]

Maar spannen van de distributieriem lijkt mij nu geen probleem meer.
Gewoon spanrol losdraaien, een hefboompje (een deurkruk schijnt perfect te passen) in het vierkante gedeelte van de spanrol stoppen en over een afstand van 8cm een gewicht van 2kg (gietijzeren onderblok) eraan hangen.
Is mij alleen nog even niet helemaal duidelijk of die 8cm vanuit het hart van het vierkante gedeelte van de spanrol gemeten is of dat het 8 cm na de bocht is, misschien kan jij daar nog duidelijkheid in brengen.
Kijk daar houd ik nou van, geen achterlijk dure meetapparatuur maar gewoon een simpele deurklink en een Colafles met water, echt "beun de haas-stijl".

Heb ook begrepen dat ik de kopbouten kan hergebruiken.
Deze moet je op volgorde met 20nm vastzetten en daarna in 2 fasen 240 graden (dus 2x 120 graden) vaster draaien.
Mag toch aannemen dat als je het op deze manier doet dat je er vanuit kunt gaan dat er geen kopbouten afbreken?

Heb vannacht tot 4:30 uur er over na lopen denken en ben het helemaal mee jou eens dat je de tijd ervoor moet nemen.
Is opzich geen moeilijke klus maar je moet gecontroleerd werken.
Niet snel snel snel en dan bouten vergeten aan of na te draaien of dat er tijdens het losmaken van de klepveren iets losschiet en dat je de onderdelen naar de maan schiet.

Wat de klepveertang betreft heb ik deze zien staan, zie hieronder.
Deze schijnt het goed te doen.

[url=http://img28.imageshack.us/i/4381gr.jpg/][img]http://img28.imageshack.us/img28/4166/43...[/img][/url]

Maar misschien is het ook wel mogelijk/leuk/goedkoop/schraal om zelf iets te maken, zie hieronder.

[url=http://img810.imageshack.us/i/klepveerta...][img]http://img810.imageshack.us/img810/9869/...[/img][/url]

Of is dat laatste toch niet zo'n goed idee??

Zit nu alleen wel met dat uitlaatspruitstuk in mijn maag, dat tapeinden afbreken dat soort dingen is altijd mijn grootste nachtmerrie.
Maar als het goed is is het uitlaatspruitstuk 4 jaar/46000km geleden tijdens het vervangen van de koppakking ook al losgeweest dus is het mogelijk gangbaar.
Misschien moet ik, als ik het uitlaatspruitstuk er weer op ga zetten, op elk tapeind maar een klein beetje kopervet doen, dan krijg je het de volgende keer (ben ik niet van plan maar je weet maar nooit) zeker los.

Jeroen1978 235

13 jaar

Omdat ik te schraal was om nieuwe koppakking en distributieriem aan te schaffen (zitten er net 46000km op) ben ik eens gaan kijken of het toch niet op een andere manier kon en jawel, het is mogelijk.
Gisteren was het dan zo ver, de klepseals van mijn Peug vervangen zonder de kopbouten los te maken.

Heb eerst alle stelbouten t.b.v. de klepspeling helemaal omhoog gedraaid om de spanning op de tuimelaars en de tuimelaar-as te verwijderen.
Vervolgens aan de linkerkant van de tuimelaar-as het veertje eraf gehaald en aan de rechterkant een torx-boutje wat onder het rechter-draadeind (voor montage kleppendeksel) verscholen zit losgedraaid en verwijderd.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/8/p...][img]http://img8.imageshack.us/img8/3489/prob...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/683...][img]http://img683.imageshack.us/img683/5900/...[/img][/url]

Om aan de rechterkant ruimte voor de tuimelaar-as te maken heb ik de bobine en de accu verwijderd.
Daarna vanaf de distributiezijde (door een gat van het nokkenas-tandwiel) de tuimelaar-as er voorzichtig uit getikt.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/88/...][img]http://img88.imageshack.us/img88/2558/p8...[/img][/url]

Vervolgens draai je de zuiger van de desbetreffende cilinder omlaag, laat je een stuk touw (30 a 40cm lang en 6 mm dik) in het bougiegat zakken en draai je de zuiger net zover omhoog totdat je niet meer verder kan.
Op dat moment zitten je kleppen klem tussen de zuiger en de cilinderkop en kunnen ze niet na het demonteren van de klepveren naar beneden (ca. 2cm) zakken.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/...][img]http://img96.imageshack.us/img96/8651/p8...[/img][/url]

Had om de klepveren te verwijderen een klepveerspanner gekocht.
Was een mooi stukje gereedschap maar achteraf niet geschikt voor de TU-motor.
Je hebt te weinig ruimte om deze spanner er recht op te zetten.
En daar sta je dan op een zaterdagmiddag met een half gedemonteerde kop.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/51/...][img]http://img51.imageshack.us/img51/2286/bg...[/img][/url]

Maar daar hebben we ook weer iets moois op gevonden.
We hebben door de gaten waar de tuimelaar-as doorheen zat een RVS-staaf (10mm dik en beresterk) gedaan en daar onderlangs een sterke ringsleutel gestoken waardoor je d.m.v. een hefboom de klepveer in kunt drukken.
De "ring" van de ringsleutel pastte precies op de schotel van de klepveer.
1 persoon drukt de klepveer in en de ander worsteld de 2 spietjes eruit.

De oude klepseals met een punttang verwijderd.
Ik wist niet dat Peugeot plastic klepseals gebruikte, oh nee, het is uitgehard rubber.
Gat van de oude klepseals waren ca. 2 mm groter in doorsnede dan het gat in de nieuwe klepseal.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/189...][img]http://img189.imageshack.us/img189/9800/...[/img][/url]

Alles monteren gebeurd op de omgekeerde volgorde.

Heb nadat alles weer op zijn plaats gemonteerd is de klepspeling afgesteld en dat is in 1 keer goed gegaan.
De motor loopt perfect en de kleppen tikken niet meer.

Jeroen1978 235

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.