👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Oke, ik denk een jaar verder nu sinds mijn vorige vraag
( https://problemcar.nl/topic/peugeot/komt... )
Ik zal eerst een lijst opnoemen wat er ondertussen is vernieuwd.
Brandstofpomp tank.
Hogedruk brandstofpomp
Brandstoffilter
Luchtfilter
Map sensor
Luchtmassa sensor
Turbo
Zekeringkast
EGR klep heb ik gedemonteerd en werkt goed.
Starten doet hij naar mijn mening iets lang over maar hij start wel.
In zijn eerste 4 versnellingen rijd hij prima...met warme motor doortrekken naar 4500 toeren is geen enkel probleem, rijd voor mijn gevoel als een speer.
Maar in zijn 5 en 6 gaat hij tegen de 3000 toeren beginnen met inhouden.
Ik kan in zijn 6 de 140 wel halen maar je merkt dat de motor steeds inhoud en de bus onregelmatig rijd.
Ik kreeg als suggestie dat de injectoren vernieuwd moeten worden.
Nu zie ik dat deze tegen de 200 euro per stuk kosten, iets wat onze stichting niet kan opbrengen..
Maar ook wanneer ik kijk op internet naar problemen met injectoren...dan zou ik daar in zijn eerste 4 versnellingen ook problemen mee moeten hebben zoals vermogensverlies of overmatig roken van de uitlaat..
Echter merk ik daar niets van.
Ik hoop dat er iemand ons nu eens eindelijk van deze problemen kan verlossen.
Mvg,henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is toch best veel aan dure onderdelen vervangen? Allemaal op de gok of heb je dat door een monteur laten doen?
Is daar bv eerst een goede diagnose gesteld alvorens deze onderdelen te vervangen?
Ik heb de onderdelen zelf vervangen...moet ook wel want anders kunnen wij het als stichting niet volhouden.
Als eerste begon de bus te stotteren, de ANWB vertelde dat dit door de EGR klep kwam.
Op advies ( mocht het niet zeggen van hem ) van de ANWB wegenwacht heb ik de EGR klep afgesloten met een aluminium plaatje.
Schokken werd erger, plaatje weer verwijderd...en toen reed de auto helemaal niet meer.
Een monteur via facebook ging hem uitlezen...brandstofdruk viel helemaal weg...conclusie, hogedruk brandstofpomp defect.
Klonk heel overtuigend dus vervangen.
Toen er geen verbetering was.....was de monteur ook ineens niet meer bereikbaar.
Via dit forum de tip over de brandstofpomp in de tank...gecontroleerd, inderdaad hij deed niets..nieuwe pomp besteld.
Deze deed ook niets...een kennis faf een tip om rechtstreeks stroom erop te zetten...dat deed de pomp draaien...met een schakelaar ertussen kon ik handmatig de pomp aan en uit zetten...
Auto kon wel wat rijden maar nog steeds niet zoals het hoort...
Map sensor en luchtmassa sensor vervangen ( waren de kosten niet )..maar geen resultaat...uiteindelijk de knoop doorgehakt en naar de dealer hier gegaan ( ik noem geen namen ) na lang wachten en een hoop gezeur reed de bus weer...zekeringkast vervangen...iets met een coating op de contactpennetjes en slecht contact...na een korte tijd begon de bus weer te stotteren....dealer benaderd...ik zal je de rest besparen..ging hem niet worden.
Via internet een docent autotechniek, die wilde mij wel op afstand helpen...had een hoop zaken waarvan ik denk dat hij geen docent is want volgens hem moest ik de versnellingsbak maar eens demonteren...ging hem niet worden maar had wel enkele dingen waarbij ik dacht de oorzaak te vinden..dus brandstoffilter vervangen en luchtfilter...
Auto reed redelijk...maar nog steeds niet zoals het hoort..
Toen een monteur ( ja als je het moet geloven barst het internet van de monteurs ) die een tip gaf over de turbodruk...hij vroeg mij de slang naar de intercooler los te halen en de bus te starten....kijken hoeveel lucht hij blaast...
Zo gezegt, zo gedaan...de slang zat vol met olie...turbo blaast als een gek maar lekt ook...dus vd week de knoop doorgehakt en er een gereviseerde ingezet...
Achteraf inderdaad een hoop onderdelen vervangen, misschien een hoop onderdelen waarvan jullie denken dat het flauwekul was...maar ik ben geen monteur.
Ik kan voor mijn doen aardig sleutelen maar met dit soort zaken loop ik vast.
Mijn hart en ziel ligt bij de stichting en de dieren die wij redden en een tweede kans bieden op een dierwaardig bestaan waar ze eigenlijk vanaf hun geboorte recht op hadden.
Zonder deze bus kunnen wij weinig, ik probeer er dan ook alles aan te doen om deze op de weg te houden, ook al protesteert mijn lichaam met regelmaat..
En ja...dan pak je iedere kans op hulp aan...misschien ben of was ik vaak te goedgelovig wanneer er werd verteld wat er stuk was aan de bus...
Maar goed,.,dit zijn de onderdelen die al vervangen zijn, optie's van wat er stuk kan zijn worden wel kleiner denk ik..
4 jaar
Vandaag een aardig stuk gereden over de snelweg, mijn eigen goedkope uitleestapparaatje eraan voor live data zo ver als dit apparaatje het leest..
Zoals gezegt, eerste 4 versnellingen totaal geen probleem...in zijn 5 begint de ellende...op het apparaatje is tijdens het stotteren niets wonderbaarlijks te zien....het enige wat op en neer gaat is de brandstofdruk, die gaat van 188 naar 144.
Maar dat is niet zo verwonderlijk lijkt mij want die hogedrukbrandstofpomp is mechanisch en verbonden aan mijn nokas...dus wanneer het toerental zakt, dan zakt de druk ook...lijkt mij ( verbeter mij als ik het verkeerd zie ) verder veranderd er eigenlijk niets...
Ook gekeken naar foutmeldingen maar er waren totaal geen foutmeldingen..
Zou het mogelijk zijn dat het veroorzaakt word door vuil in het inlaattraject ?
4 jaar
Ik vindt dat wel erg rare drukken die je opgeeft.
Een diesel van 2008 (ook in een bestelauto) werkt met veel hogere drukken, tot zo'n 1500, misschien wel 2000 bar. De standaard uitleesapparatuur geeft die brandstofdruk niet eens aan in bar, maar in kpa en dan is die druk helemaal belachelijk laag. De druk wordt ook nog eens elektronisch geregeld, dus het motortoerental heeft daar niet zo'n grote invloed op.
Ik zou de oefening herhalen, maar dan met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur. Dan kun je zowel de gewenste druk als de werkelijke druk zien.
De waarden waren volgens mijn zoon ( want die las de gegevens op ) 188000 kpa en zakte dan naar 144000 kpa..
Ik zetten 188 naar 144 voor het gemak.
Sorry als ik daar niet duidelijk in was.
Ik heb de hogedrukpomp zelf vervangen en deze zit op de nokas bevestigd...ik ga en dan ook vanuit als het toerental zakt..de druk ook zakt..
De toevoer van brandstof kan dan electronisch geregeld zijn maar als de nokas langzamer gaat draaien dan blijft er toch minder druk over ?...of zie ik dat dan verkeerd,,
En ja...apparatuur van een dealer of gelijkwaardig zou mooi zijn...maar hulp lijkt er moeilijk te vonden te zijn...en wanneer ik een dealer benader dan is deze niet bereid om met mij mee de snelweg op te gaan.
Je moet overal je auto achterlaten en de reparatie aan hun over laten...helaas kunnen wij dat als stichting niet bekostigen...
4 jaar
188.000 kpa komt overeen met 1880 bar. Dat kan beter kloppen.
144.000 kpa is 1440 bar. Of die drukken kloppen weet je pas als je weet wat de gevraagde druk is.
Nogmaals: de druk in een moderne diesel wordt electronisch geregeld.
Die hogedruk pompen zijn er op ontworpen om ook bij lage toerentallen heel hoge druk te leveren.
Tja, je roept wel iedere keer dat je een dealer niet kan bekostigen, maar als ik zie wat er al aan dure onderdelen vervangen is, dan had je de dealer het wel 2 keer (of nog meer) kunnen laten repareren.
Daar komt dan ook nog bij dat je kennis van diesel inspuit systemen nu niet direct up-to-date is.
Overigens, ook een goed uitgeruste universeel met een goede aftermarket scanner kan gelijkwaardige uitleesapparatuur hebben als de dealer.
Ik ben het met je eens over de onderdelen...naar deze zijn over een periode van iets meer dan een jaar uitgegeven, dat is natuurlijk een ander verhaal dan de kosten ineens betalen.
Zoals gezegt probeer ik er alles aan te doen om de bus op de weg te houden...ik verkoop dan ook met regelmaat motor of bromfiets onderdelen prive om weer een nieuw onderdeel te kopen...in de hoop dat deze keer het probleem opgelost is, je kan jezelf dan ook wel de teleurstelling voorstellen wanneer ik achteraf dus weer spulletjes van mijzelf voor niets heb verkocht.
Diesel....ja, ik ben een hooby sleutelaar en dan heb ik het voornamelijk over motoren en oldtimer bromfietsen...auto kom ik redelijk mee weg door logisch redeneren...maar verder kom ik dan ook niet..
Ik ga toch eerst nog een keer op mijn gevoel af en de inlaat ( EGR enz ) eens demonteren en goed reinigen..
Mijn zoon heeft een redelijk uitleesapparaat waar wij een kabel voor Peugeot bij besteld hebben....die gaan wij vd week dan maar eens proberen..
4 jaar
wat is het chasisnr van die bus?
VF3YBBMFB11444179
4 jaar
ik heb ff gekeken of er gekende problemen zijn naar aanleiding van de klacht, die zijn er echter zo 123 niet. ook ik ga toch drigend adviseren eerst de auto met dealer(gelijkwaardige) apparatuur uit te lezen. kan me bijna niet voorstellen dat er geen fout ergens wordt opgeslagen. ik weet niet of alle delen die reeds zijn vervangen ook originele componenten zijn, maar eventueel gebruik van imitatiesensors en zgn revisiehd-pompen knapt een auto veelal ook niet van op. dus om een lang verhaal kort te maken, eerst diagnose stellen en dan vervangen, en anders stoppen met proberen.
Oke, vandaag het inlaat traject gedemonteerd.
Vanaf de EGR een hoop drap...het stuk waar de mapsensor zit zat zeker 3 tot 5mm dikke smurrie.
Inlaatspruitstuk ook los gehad, zat ook 3 tot 5mm smurrie..
Alles schoongemaakt, Mapsensor alleen schoon geblazen met de compressor..
Alles gemonteerd en gereden..kreeg snel de melding P0101
Op een parkeerplaats alle stekkers gecontroleerd...fout melding gewist en weer rijden.
Foutmelding blijft weg maar auto stottert nog steeds.
Als het goed is dan komt maandag of dinsdag het peugeot kabeltje binnen en dan kunnen wij hem nog eens uitlezen..
En nogmaals..ik begrijp jullie advies om met een dealer of gelijkwaardige apparatuur uit te lezen maar overal waar ik aanklop word de deur praktisch dicht gegooit..
Auto bedrijven die ik benader verwijzen mij door....om vervolgens afgewezen of wederom weer doorverwezen te worden...
4 jaar
Sensoren heb ik op advies van garage bedrijven gemonteerd en dan heb ik het niet over beun de haas op de hoek maar degelijke dealers.
Hogedrukpomp en turbo zijn gereviseerde orginele onderdelen.
4 jaar
Ik heb overigens het idee dat hij nu zelfs nog iets slechter rijd.
Zou het dan toch de EGR klep zijn ?
Dat was toen ook de eerste melding van de ANWB waar alle ellende mee begon.
Onregelmatige flow EGR
Ben benieuwd wat het uitlezen gaat opleveren..
4 jaar
als je de egr-klep hebt schoongemaakt heb je waarschijnlijk ook gekeken of deze niet deels open staat. als ie gewoon dicht zit, haal dan destekker eraf met stilstaande motor en maak daarna een proefrit. doet ie het dan goed is wellicht idd de erg defect.
Vandaag het kabeltje ontvangen en proberen om hem uit te lezen..
Lukt voor geen meter...goedkoop uitlees apparaatje van 30 euro tweedehands kan ik diverse gegevens uitlezen.
Een duur apparaat van ruim 400 euro lukt het niet en krijg ik alleen in mijn dashboard de melding defecte EBD...🙄
EGR klep de stekker loshalen heb ik geprobeerd maar krijg de stekker niet los, morgen nog maar een poging doen
4 jaar
Dit uitleesapparaat heb ik even tot mijn beschikking
https://obdwarenhuis.nl/obd-uitleesappar...
4 jaar
Met die iCarsoft tester zou je (als deze goed functioneerde) precies dezelfde data zien als met je goedkope scanner. Hoeveel je kunt uitlezen met EOBD wordt grotendeels bepaald door wat er gestandariseerd is en wat de betrokken computer (motor in dit geval) wil tonen van die gestandariseerde set data.
Ik ben bang dat uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur je enige mogelijkheid blijft.
een boxer is eigenlijk een fiat, beide merken gebruiken een verschillende penbezetting voor uitlezen op de obd-stekker. dit zorgt bij universele testers wel eens voor problemen.
Dus ...ik zou het kunnen proberen met Fiat Ducato ?
4 jaar
Proberen kun je het altijd, maar ik verwacht weinig tot geen verschil.
In 2008 was uitlezen met EOBD verplicht met Can en de pennen zijn verplicht 6 en 14.
Dat geldt voor ieder merk en type motor. Dus dat levert geen verschil op.
Vraagje: welk protocol voor het uitlezen geeft jouw scanner aan bij deze Boxer?
Uitlezen met Fiat specifieke software zie ik geen nut in.
In de Fiat Ducato is de 4HU (136pk) motor niet geleverd, alleen de 4HV (101pk) variant.
Ik heb geen idee of alle sensoren precies gelijk zijn en of alle uitgelezen data wel hetzelfde is.
( Vraagje: welk protocol voor het uitlezen geeft jouw scanner aan bij deze Boxer?)
Oldford, kun je dat toelichten ?
4 jaar
Geeft de scanner die werkt geen melding van welk uitleesprotocol er gebruikt wordt?
B.v. Iso-14230 of Iso-15765 of Can?
Of vertelt de scanner welke ecu er gevonden is en wordt er dan een adres getoond?
Volgens mij geeft de scanner niets aan, maar er is contact met de leverancier en die gaat een oplosssing zoeken.
Volgens hem moet de scanner zonder probleem de boxer kunnen uitlezen.
Wij hebben de scanner ook op de Renault van mijn zoon geprobeerd en daar geeft hij alles netjes aan.,.tot op de hoeveelheid gas je geeft en zelfs wanneer je remt.
Dus ik moet nog even geduld hebben denk ik..
Valt mij wel op dat wanneer ik optrek de bus als een speer gaat..tot een bepaald toerental en dan trekt hij wel door maar het is net of de handrem word aangetrokken..,,net alsof hij het zwaarder krijgt..
Maar nog steeds gaat hij in de eerste 4 versnellingen door tot 4500 toeren....en in zijn 5 en 6 kan ik dat echt vergeten..
4 jaar
Ik zit ook steeds te denken wat wij hebben gedaan dat hij nu nog slechter rijd...
Wij hebben de EGR eraf gehaald en schoongemaakt.
Dat roestvrijstalen pijpje schoongemaakt.
De slang vanaf de intercooler naar de inlaat losgehaald en gereinigd..
De Map sensor heb ik bewust alleen schoongeblazen met de compressor ...lijkt mij niet dat hij daar stuk van gaat.
Het inlaatspruitstuk gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt...
Ik heb wel bij demonteren geprobeerd dat stekkertje los te halen naar de gloeibougie's...daar zit ook een soort sensor denk ik...maar stekker kreeg ik niet los ....misschien dat deze nu slecht contact maakt ?...ik heb ook geen idee wat voor sensor daar zit...
Tja verder alles schoongemaakt met diesel, ook uit voorzichtigheid....
Kan mij niet indenken waarom hij nu slechter rijd....
4 jaar
Klopt het overigens dat de MAP sensor steeds 102 kpa aangeeft ?
Want hoe hard je ook rijd, deze waarde blijft hetzelfde...
4 jaar
Nee. ALS de waarde geldig is, betekent dat dat je GEEN turbodruk krijgt.
Ofwel sensor defect, dan wel luchtlek naar de sensor, dan wel inlaat sensor geblokkkeerd, of er zit ergens een gigantisch lek tussen turbo en inlaat spruitstuk.
OF je kijkt naar de verkeerde waarde. PID $33 is de barometrische druk. Pid $11 is de map-sensor.
Hmmmm....dat zou betekenen dat dit al mijn derde map sensor is in een jaar tijd...
Een lek kan ik mij niet voorstellen en turbo is ook net nieuw...
4 jaar
Je kan eens de map-sensor demonteren en dan met contact aan, motor uit en aangesloten scanner op de sensor blazen of er aan zuigen. Dan kijken wat er met je waarde op de scanner gebeurt.
Of je sluit een manometer aan en kijkt wat er met de druk gebeurt onder het rijden.
Nou erop zuigen of blazen zou ik niet doen want hij geeft zwart af...
Maar ik heb het al anders geprobeerd.
Live data met contact aan...106 kpa...motor starten...nou er zit beweging in maar dat varieert van 105 kpa tot 108 kpa..
Oude sensor erbij gepakt...deze geeft met contact aan 233 kpa aan.. ( ik weet dat deze sensor fout is ) motor starten...blijft rond de 233 hangen..
Sensor demonteren...laat ik mijn tork vallen..uiteraard in de bak van de ventilator...zucht...krik erbij...via de onderzijde de bak iets openen en tork weer terug..
Sensor eraf..verkeerde sensor erop..en rijden..
Binnen no time het managment lampje en dat ik hem moet laten controleren...motor begint te haperen en natuurlijk haal ik geen zijstraat dus kan langs de weg de sensor weer omruilen..
Thuis weer live data...nu schommelt hij van 106 kpa naar 133...tot zelfs 150 kpa bij gasgeven..
Maar even wachten op het uitleest apparaat want dit blÃjft gokken en eerlijk gezegt na ruim 1 jaar begin ik er ook wel genoeg van te krijgen...
4 jaar
Net met een laptop aan de gang.....en dan geeft de bus code U1601....geen idee...staat ook unknow trouble code
4 jaar
Ik ga je nog 1 advies geven, laat de motorecu eens controleren of er de laatste softwareversie op staat, laat alle adaptiewaarden eens resetten en opnieuw inleren,(dit moet ook gebeuren wanneer de hd-pomp wordt vervangen) en kijk dan eens wat ie doet. helaas is dit wel weer dealerwerk of een klus voor een zeer goed uitgerusste universeel.
ps, een map-sensor geeft bij contact aan de buitenluchtdruk(1010-1030Mbar ong. dus die van 233kpa is idd iig defect.
Dank je wel....nou dat word zoeken...want hier in de omgeving kan ik dat wel vergeten..
4 jaar
Voor zover ik weet: U1601 - CAN geen communicatie
Dat is geen EOBD/OBD2 gestandaardiseerde code, dus vandaar dat je scanner zegt Unknown trouble code.
Dat is een nadeel van uitlezen met EOBD/OBD2.
Ja, maar dat houd in dat ik dus afhankelijk ben van de dealer...waar ik dus helemaal geen vertrouwen meer in heb...
4 jaar
doggy, waar kom je eigenlijk vandaan als ik vragen mag.
Lelystad
www.bikersforanimals.nl
4 jaar
Vind het ook geen enkel probleem om ergens heen te rijden als iemand wil helpen...want zelf kom ik hier denk ik niet uit..
4 jaar
Vandaag nog maar een poging doen, ik kreeg een tip om de draadboom maar eens te controleren.
Ik verwacht er weinig van maar moet toch ergens zoeken.
Ik heb straks ook de APK en geen idee of hij zo door de keuring komt...
4 jaar
Bedrading nagelopen...en gerepareerd
4 jaar
Stuk wezen rijden....in zijn 3 gaat als nog steeds als een speer...4500 toeren zonder probleem..
In zijn 4 word het al minder en gaat hij bij 3000 toeren inhouden, met een beetje geduld wil hij soms wel naar de 3500 toeren gaan maar dan houd het op...5 en 6 is nog steeds een ramp..boven de 3000 toeren is het alsof hij steeds even inhoud en dan weer wil...
Deze waarden gaf de live data aan..
Misschien dat iemand afwijkingen ziet...
4 jaar
Ja. Inlaat lucht temperatuur -40 graden Celsius.
Dat is een defecte inlaat lucht temperatuur sensor of een onderbreking in de bedrading van die sensor.
Oke....en waar zit deze ?...
En kan deze sensor dit probleem veroorzaken ?
4 jaar
Als ik bij autodoc kijk dan zie ik ook alleen een luchtmassa sensor en de MAP sensor...
Beetje vreemd..
4 jaar
Deze temperatuur sensor zit tegenwoordig ingebouwd in de luchtmassa meter en/of de map-sensor.
Bovendien is de aanwezigheid daarvan verplicht onder de EOBD regels.
Verder gebruiken fabrikanten deze sensor als er een andere sensor (LMM, Koelvloeistof temperatuur) defect is.
Oke, ik ben erachter dat deze in de MAP sensor moet zitten.
Ik heb de oude map sensor geprobeerd en ook daar geeft hij -40 aan.
Nu ben ik aan het kijken of er in deze sensor wel een temperatuurmeter zit...gekocht bij Autodoc maar bljjkbaar niet meer in het assortiment.
NTK 94601
4 jaar
Maar voordat ik de hele bende weer loshaal...nieuwe sensor bestel...
Kan dit de oorzaak zijn van het stotteren ?
4 jaar
Overigens tijdens het repareren en nalopen van de bedrading heb ik de stekkers van de ECU los gehad waardoor uiteraard de code U1601 verdwenen was.
Na een korte rit kwam deze melding weer terug, dus is dat probleem er ook nog steeds.
4 jaar
Ik heb er niet veel verstand van, maar een onderbreking of sluiting naar massa van de bedrading van de temperatuursensor veroorzaakt de -40gr.C. Je kan dan vele map-sensoren proberen, maar zult altijd de -40 blijven zien. Bedrading incl. stekkers controleren/repareren tussen aansluiting Map-sensor en motor ecu is eerste wat ik zou doen.
4 jaar
Sluiting naar massa van de bedrading van een temperatuur sensor geeft de maximum mogelijke temperatuur bij uitlezen - het zijn immers NTC (Negative Temperature Coefficient) sensoren.
Kortsluiting kan wel, maar dan naar 5 Volt (of 12 volt), dat geeft -40 gr. C bij uitlezen.
Er is nog een mogelijkheid: verkeerde map-sensoren gebruikt (zonder ingebouwde temperatuur sensor).
Ik had ondertussen al gevonden dat een draadbreuk of dergelijke -40 aangeeft..was overigens een antwoord van oldford 😉
Beide sensoren die ik heb geprobeerd hebben een ingebouwde temperatuursensor dus krijg het vermoeden dat er inderdaad een draadbreuk is.
En als ik het goed bekijk.....dan is dit het tweede draadje op pin 2.
Gezien de mapsensor verder goed werkt ga ik er vanuit dat de + en de 0 beide goed zijn..
Probleem is alleen dat mijn lichaam even niet meewerkt dus moet even pauze nemen, zodra ik lichamelijk weer redelijk ben dan zal ik de bedrading eens controleren
4 jaar
Afgelopen weekeinde de bedrading nagekeken...niets ernstigs kunnen vinden.
Ook geen oorzaak waarom de map sensor -40 aangeeft.
Vanmorgen met een van de honden naar de dierenarts...begon de bus weer behoorlijk te stotteren..
Ik had een tip gekregen over de brandstofpomp, al had ik deze vernieuwd toch nog maar een keer gekeken..
Stekker van de brandstofpomp verbrand..
Even een provisorische reparatie...bus rijd als een speer in elke versnelling...
In zijn 6 zonder enig probleem gaat hij door naar de 160...
Oorzaak was al die tijd een slecht contact van de brandstofpomp...
Volgens mij is het probleem dus opgelost...
Oldford en Harry 4203 dank jullie wel voor de hulp 😉
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar