Peugeot 205: Inhouden als er vermogen wordt gevraagd (inhouden tijdens accele

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo
Onze 205 met de TU3M-KDZ 1.4 U9 motor Heeft het volgende probleem
Als je snel wilt optrekken ( je rijdt bv. 110 km/h op de snelweg en je wilt vlot inhalen ) dan houdt de motor erg in hij gaat bokken en het oranje controle lampje : uitlaatgasemmissie-regelsysteem/diagnose gaat dan branden . .Laat je het gas los dan gaat na enkele seconden het lampje uit en kun je gewoon op die snelheid doorrijden .(zolang je maar niet gaat accelereren )
Bij het optrekken vanuit stilstand moet je dit met beleid doen ,stoplicht sprintje kun je vergeten ,dan gaat "meneer"bokken.Nu zijn wij er aan gewent maar het is niet goed natuurlijk .De Peugeot is bij de 205 dokter geweest en heeft daar een nieuw onderblok gekregen en een andere Katalysator omdat de motor erg veel olie verbruikte (de kat. zat vol olie) ook de lambda sensor is vervangen en de C.O niet voldeed aan de APK eisen.Dat is verholpen maar nu zit ik dus met het "inhoud" probleem.Ben bang voor de volgende APK.......
Bedankt alvast .
Groeten Henk

Henk 760

Geplaatst door Henk 760 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (1895) PRO, 6 jaar geleden

Lijkt er op dat hij of te weinig benzine krijgt of te veel lucht , controleer het inlaattraject eens tussen gasklep/lmm en de motor of daar geen scheur in een slang zit bv.
Benzinefilter verstopt.
Als je langzaam steeds iets meer gas geeft gaat hij waarschijnlijk wel zonder schokken steeds harder.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik zou zeggen laat eens de foutcode(s) uitlezen.
Als die er onverhoopt niet meer zijn, dan kun je die wel opwekken tijdens een proefrit op de snelweg.
Blijf je er mee door rijden dan zal deze nieuwe katalysator ook om zeep geholpen worden.

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Hallo hij geeft code 33 aan =air flow sensor waar zit deze en wat doet deze ?
groeten Henk

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

33 = Gaskleppositiesensor ? is dat die hele inspuiteenheid ?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Nee. Het is 1 elektronika onderdeel aan de buitenkant.
Het is een (meestal zwart) doosje dat met 2 schroeven vastzit en een 3-polige stekker heeft.
De sensor meet hoeveel gas je geeft en is zeer belangrijk bij het berekenen van hoeveel brandstof de motor nodig heeft.

Het probleem kan in de sensor zelf zitten, maar ook in de bedrading of stekker die je op de sensor aansluit.
Ik zou dat laten doormeten.

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Die sensor die zit met 4 schroeven vast en kan je alle kanten opschuiven ? met die koperbanen aan de binnenkant/ > Ik heb er ooit een los gehaald vandaar ..... ( deze niet )

kaleido 1 (1895) PRO, 6 jaar geleden

Air flow sensor is toch je LMM die de hoeveelheid lucht meet die de motor aanzuigt en aan de hand daarvan wordt de hoeveelheid brandstof bepaalt .
Vandaar mijn opmerking en vraag in een vorig antwoord , als je langzaam het gaspedaal max in trapt schokt hij dan ook ?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Kaleido, het is een monopoint injectie zonder luchtmassa meter en zonder map-sensor.
De omschrijving zal in 1e instantie wel uit een verkeerde tabel komen. De 2e omschrijving is correct.

Henk, het aantal schroeven weet ik niet exact. Maar de sensor moet op het asje van de gasklep zitten.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hierbij een tekening van de gasklep potentiometer . ( Bosch )
Er zijn 2 type,s beschikbaar . Bosch mono jetronic A2.2 en Magneti Marelli MA 2.0
Eerste uitvoering was van Bosch ( de boosdoender ) en werd later vervangen door Magneti Marelli .
Veel inhoudingsproblemen werden door een defect hierin veroorzaakt .
Deze is geborgd / afgedekt om démontage tegen te gaan .
Loshalen is dus uit den boze volgens fabrieksinformatie .
Echter zijn er wel meet mogelijkheden om te controleren of er een onderbreking in de banen / sleepcontacten zit .
Hiervoor heb ik echter het chassisnummer nodig en mogelijk staat ook niet alle info op Peugeot Service box . ( bouwjaar 1992 ? als ik het goed heb )

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Hallo het is de Bosch zoals op de afbeelding.
Als je heel rustig het gas intrapt dan gaat het goed .Maar zodra je het te snel doet gaat hij bokken en het oranje lampje gaat branden ,hij versnelt dan wel maar eigenlijk wil je dat niet meer het lijkt wel een rodeo ....Ghassisnummer heb ik morgen voor je .Groeten Henk

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

VF 320 DKD 225132671
06-05 1993

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Oh ja ,...hij geeft code 33 aan .

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo Henk .
Via het opgegeven chassisnummer zie ik dat het een 205 cabriolet is .
Daarbij staat dat het bouwjaar 1990 is .
Kenteken oid ooit gewijzigd / vervangen ?
En , ik was er al een beetje bang voor , geeft het op Peugeot service box niet de juist informatie over deze auto ( te oud )
Ik moet dus 1 deze dagen de werkplaats handboeken induiken voor de juiste informatie / oplossing voor code 33 .

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo Henk .
M669 in beide tekeningen is de smoorklep potentiometer .

Aansluiting 1 = massa.
Aansluiting 2 = variabel ( smooklepbaan )
Aansluiting 3 word niet gebruikt
Aansluiting 4 = variabel ( smoorklepbaan )
Aansluiting 5 = + 5 Volt .

Scope aansluiten op massa en aansluiting 2 .
Spanning moet zonder onderbreking varieren van 0,4 Volt tot 4,5 Volt .
Scope aansluiten op massa en aansluiting 4 .
Ook hier moet de spanning zonder dipje/ onderbreking varieren .

Indien niet goed , potentiometer versleten / vervuilt .
Potentiometer is niet los leverbaar bij Peugeot en ook niet meer als compleet huis ( no 17 op de tekening ) te bestellen .

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Hallo
Nog en een goed en mooi 2018 toegewenst !
Ik ga de tekening samen met mijn zoon bekijken.
Een scope is een multimeter neem ik aan ?1,2,4 en 5 worden gebruikt .maar ik zie op de tekening van JPG2 dat er maar 3 aansluitingen worden gebruikt. nl. 7 8 en 18 . deze zitten op de computer .deze draden kan ik ook doormeten op breuk toch? ( van de stekker naar de computer . )
Je hoort nog van ons .Bedankt zover .....

ps.
Het kan niet zo zijn dat er een (water) tempratuursensor stuk is ?
De auto "loopt" 1 op 14 dat lijkt mij wel goed toch ?

Groeten Henk

Henk 760 (0), 6 jaar geleden

Hallo
We hebben de Peugeot ingeruild op een Volvo C70 cabriolet uit 2007 .
We hebben het probleem "verschoven"naar de nieuwe eigenaar en ik hoop dat hij/zij er uit komt .
Bedankt voor jullie input !!!!
Groeten Henk

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Tja , dat is ook een oplossing . Bedankt voor uw feedback , en veel rijplezier gewenst met de Volvo .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum