Goedenavond.
Ik heb een probleempje met onze 308 1.6 THP, waar de dealer ook niet uit komt (zegt hij want de wagen zit nog in de garantie). Als de motor warm is, dan houd hij af en toe wat in. Erg irritant. Behalve bij een koude motor. Dan trekt hij behoorlijk goed zonder inhouden. Binnen de garantie is dit al aangegeven. Hierop is de distributie + geleider vervangen. Ook is de motor gespoeld. Maar helemaal weg is het niet. ECU uitgelezen, zonder foutcodes. Mijn gevoel gaat naar een mogelijk probleem met de bobines of bougies. Zou dat kunnen? De dealer houd het op "normaal" gedrag van een turbo blok. Lijkt me onzin.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Xantia 12362.
Naar mijn vermoeden is je vliegwiel-censor nog niet helemaal stuk, maar dit zou het kunnen zijn.
Zo niet dan moet je de stappenmotor regelaar van de carburateur nakijken, het moet één van de twee zijn.
Succes en laat mij weten wat conclusie is ok.
Grt.Ron.
Beste Ron.
Dank je voor je reactie. De stappenmotor ken ik nog van de Xantia. Die zat bij de inlaat. Waar kan ik de vliegwielsensor vinden? Is daar van buitenaf bij te komen?
Groeten.
Gé
7 jaar
Hallo Gé.
Je hebt een vrij jonge wagen, bij de meeste types van Renault is het van boven af vrij wel te doen. Maar de 308 van die bj. weet ik echt niet of je die van boven te bereiken is. Dit symptoom lijkt mij toch de stappen-motor hoor kijk maar eerst of je die kan vinden, zit bij de carburator klein dingetje ( motortje ). Morgen weet ik meer inzake de vliegwiel censor.
Grt.Ron.
7 jaar
heeft u de laatste 8 cijfers van het chassisnr
7 jaar
Beste Jeroen. Dat is 5507 4623
Groeten.
Gé
7 jaar
ik heb u een persoonlijk berichtje gestuurd . maar hier nog de tekening
7 jaar
Beste Jeroen. Dank je. Is dit de stappenmotor of de vliegwielsensor?
Groeten.
Gé
7 jaar
is de krukas positie sensor. dit is de stappenmotor( zie foto)
7 jaar
ik zou em even door een (andere) dealer laten uitlezen, en dan ook het logboek van de zgn bsi. dan hier eens de codes plaatsen. vrees toch weer een gevalletje vervuiling van de kleppen. (en vergeet de antwoorden van chawena90 ff, want dat gaat echt nergens over).
Helemaal met je eens harry4203 . Ook gezien de kettingrek van de distributie . Door de overlap van de in , en uitlaatkleppen die dan ontstaat zou het mij zeer bevreemden als hier geen vervuiling aanwezig zou zijn .
Het logboek is hierbij van essentieel belang om uit te lezen . ( dealerwerk )
Vraag een print van alle code,s tot ongeveer een jaar terug en kijk of hier de code P1385 tussen staat . ( en de rest , behalve harry4203 , even vergeten )
Allemaal bedankt voor jullie info. De distributie is ongeveer 1000km geleden vervangen. Ik weet niet of het blok daarbij gereinigd is. Zijn daar speciale middelen voor? Ik zie wel eens voorbij komen, zoals Seafoam. Hoe doet men dat in de garage?
Zal zeker eens bij een andere dealer aanlopen om het logboek uit te laten lezen. Kan da bij iedere dealer?
groetjes.
7 jaar
ieder peugeotdealer kan dat ja. en de enige effectieve manier van reinigen is door het inlaatspruitstuk te verwijderen en de kleppen en klepstelen te stralen mbv kunststof korrels.
Beste Harry.
30 september hebben we een meeting van Peugeot bij Autobedrijf Visser. Daar laat ik hem wel uitlezen. Als ik de OBD zelf uitlees, dan krijg ik géén foutmeldingen. Weet jij waar je de kleppen kan laten reinigen zoals je omschrijft?
Hoor het graag.
7 jaar
iig bij ieder peugeotdealer. er zijn ook wel universelen die dit doen(zoals wij) maar die zijn niet zo heel dik bezaaid denk ik.
Hallo ,u moet ook niet de "normale " uitlezing doen van de motor ECU , maar u moet het logboek van de BSI uitlezen . Hier staat de hele autohistorie op foutcode,s in . Dit kan u niet zelf en moet bij een Peugeot dealer uitgevoerd worden .
Ook het reinigen ( stralen ) zou ik laten uitvoeren bij een dealer . Zij hebben daar het benodigde speciale gereedschap en de diverse reingingsmiddelen ook voor .
Daarnaast moet er ook een update en een inleerprocedure worden uitgevoerd . Geen klusje voor de hobbyist .
Beste René.
Hartelijk dank voor je reactie. De plaatjes zijn duidelijk. Dat is idd géén klusje voor de hobbyist. Ik kan wel wat zelf, maar dit gaat me idd te ver, nog even los van het benodigde gereedschap. Ik zal zeker het logboek van de BSI laten uitlezen.
Morgen moet ik toch even op pad om een steenslag te laten repareren, dus wip ik meteen ff bij de dealer naar binnen.
Groeten en bedankt.
7 jaar
Laatste update. De dealer heeft de motor uitgebreid geïnspecteerd. Op de terugreis onze vakantie bleek ook het olieverbruik plotseling fors te zijn toegenomen. 1 liter op 500km. Na inwendig onderzoek blijkt dat er markeringen/aftekeningen staan op de binnenkant van de cilinders. Ook was er een behoorlijke vervuiling geconstateerd. De dealer kon niet bepalen of het plotselinge olieverbruik veroorzaakt word door lekkende zuigerveren of door de klepseals. Daarom is besloten om de motor te vervangen voor een revisieblok. De wagen zit nog in de garantie dus het hele gebeuren kost me niets. Wel laat ik de koppeling meteen vervangen. Spul ligt toch uit elkaar. Al met al een prima service.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar