6betreft 406 break nieuw model van juli 1999. motor 1.8i 16V 180.000km
Al een week is de dealer bezig met mijn auto en kan niks vinden. Ik leg even uit wat hij doet:
Toen ik hem 2mnd terug kocht, had hij alleen een schommelend toerental, bijv. bij stoppen voor rotonde of bovenaan de afrit. Als je nie t ingreep sloeg hij meestal af.
3 weken na aankoop(van particulier) begon hij echter in te houden bij accelereren. Op de snelweg, maar ook als je bijv. weer optrekt nadat je de bocht om was.
De auto start perfect altijd. Loopt stationair keurig. Heeft hetzelfde probleem op benzine als op LPG, (hoewel het lijkt dat het op LPG iets erger is)
Als je als 70plusser rijdt, lijkt hij vrij normaal te rijden en doet het probleem zich zelden voor. Vaak doet het zich voor na remmen voor een camera en dan weer het gas erop. Horten en stoten en hopen dat je 80 blijft rijden.
De dealer heeft hem uitgelezen: geen storing. De bougies en bobine vervangen, de katalysator gecontroleerd (lambda sensor weet ik niet), Het gassysteem losgekoppeld, de bdp-sensor gewisseld, de compressie gemeten (100% alle gelijk) en weet ik niet wat allemaal nog meer.
Echter het probleem blijft. WIE WEET RAAD?
Kan het de luchtmassameter zijn?
O ja het koelsysteem lijkt redelijk wat druk op te bouwen, echter dat schijnt voor deze auto's nei tabnormaal te zijn. In ieders geval geen olie of luchtbellen erin.
groet Egbert van der Ven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luchtmassameter heeft ie niet maar laat de garage de mapsensor eens controleren. Dus niet uitlezen maar de waardes bekijken en beoordelen. Het schommelen van het toerental komt meestal door een slechte stappenmotor.
Koelsysteem zou ik even laten checken of het toch niet een slechte koppakking is. Is het een 16 V of een 8 V ?
Hoi Pieter,
Het is een 16v met AG-gas LPG3.
mapsensor is vervangen, CO2-uitstoot goed, cylinderlektest gedaan en deze geeft in de 2de cylinder een kleine lekkage.
Hier is een bus in geplaatst tbv. de bougie, maar of dat die kleine lekkage de oorzaak van het probleem is? wat schat jij in?
De monteur wordt al helemaal gek, want hij heeft alles al geprobeerd.
18 jaar
Ik heb het zelfde probleem met een 406 1.8 16v uit 2001. Stappenmotot is al vervangen, en het probleem komt terug. Is het bij jou opgelost na vervangen van de mapsensor?
17 jaar
Dag Allen,
Ik heb hetzelfde probleem, en las op een engelse site dat het wellichte de ECU computer is. (wel een duur ding!!)
===================================================
kan iemand met meer begrip voor deze materie vertellen of dit klopt?
en of een softwareupdate misschien kan helpen?
===================================================
Common Peugeot Idle speed problems
The Peugeot 106, 206, 306 & 406 with the 1.4/1.6.1.8 litre engines have a very common problem with stalling at traffic lights and eratick idle speed. This is usauly always caused by the ignition coil pack going high voltage and dammaging the sensitive electronics inside the engine control unit (ECU)
The original Sagem coil-pack should be changed for the Bujicord coil pack this is a revision made by Peugeot in an attempt to resolve the voltage spike problem. Normally the coil -pack will always damage the ECU
Symptoms include:
Misfiring
Poor idle speed or stalling
Hesitations during acceleration
We are now supplying the Marreli update units, these units now replace the Sagem SL96-9 and prevent the fault ever re-occuring.
Replacement ECU with 2 Year unlimited mileage warranty £185
These units are available from stock now.
Delivery: Next morning
Online
17 jaar
De 1.8 16v van 2001 heeft een Sagem S2000 ecu en een ander type bobine waarvan geen problemen bekend zijn met overslag van bobine op ECU.
Voor het SGI systeem zijn updates beschikbaar. Ik heb de software een jaar geleden laten updaten.
17 jaar
Ok,
Als ik alles zo doorlees vind ik niet direct een echte oplossing (ik begrijp dat het probleem meerdere oorzaken kan hebben).
De stappenmotor is bij mij al vervangen, het probleem komt nu iets minder snel naar voren, maar is nog steeds even storend aanwezig.
Mogelijke oplossingen:
-Mapsensor vervangen
-Verstuivers reinigen?
Gr.,
Bas
17 jaar
Geen storingslampjes die gaan branden ?
Nee, alleen licht het acculampje soms op maar dat komt denk ik als de motor net niet afslaat omdat ie nog net genoeg heeft om aan te slaan. Het probeleem komt voor op zowel benzine als LPG.
17 jaar
Verstuivers zijn het iig niet. Blijven over, bougies en evt. bobine. Verder zou je mapsensor er eens uit kunnen laten, contacten check of daar wat zit. Als je echter gericht te werk wil gaan zou ik kijk hoe het probleem te reproduceren is en in deze situatie naar een garage gaan om hem uit te laten lezen terwijl de auto loopt, hiermee is vaak dan wel te zien welke sensor of actuator er naast zit.
Ik denk dat je het toch in die stappenmotor moet zoeken,ondanks dat tie is vervangen.
Is bij peugeot vaak een bron van ellende.
17 jaar
Pieter,
De bougies zijn ook net vervangen, dus evt bobine (Ik heb ook al de "kaarsenstandaard" die de kabels en de verdeelkap vervangt laten vervange, maakt de bobine daar evt ook deel van uit?
Ik ga even langs bij de garage, ookal komt ie daar net vandaan. Dus mapsensor, en evt bobine.
Probleem is er voordurend, de reproduceren is niet zo'n punt.
Kan het uitlezen van dit type bij elke garage,of moet ik naar?
In ieder geval bedankt voor info dusver, ik hoop een hoop geld te besparen, want ik heb nu al 700 eur uitgegeven en het probleem is nog steeds niet weg, alleen kortstondig (=30 min) weggeweest, en het is irritant..
Primera p11,
Die stappenmotor is 160km geleden vervangen en de rit van de garage naar huis ontstond het probleem al, dus die is het ECHT niet.
17 jaar
Zit de juiste olie erin, zijn deze autos gevoelig voor.
Er moet volgens mij 5w30 in.
Bij te dikke olie krijg je problemen met de klepstoters.
17 jaar
Als je bedoeld wat ik begrijp, is die "kaarsenstandaard" de bobine.
17 jaar
Olie zou ermee te maken hebben maar meestal krijg je dan ook wel andere storingen. Wat nog zinvol is om na te kijken is het slangetje tussen gasklephuis, SGI ECU en de verdamper. Het is het dunne slangetje op de verdamper kijk deze maar eens na of hier geen lekkage is. Verder zouden slechte contacten in de aftakkingen van de benzine injectoren ook nog rare storingen kunnen geven.
Loopt de auto verder op toeren wel goed, geen schokken, inhouden op benzine of LPG ?
Primera p11,
Ja olie volgens voorschrift.
Richard,
Ik denk het ook dat dat de bobine is.
Pieter,
Dat slangetje is een goede tip. Vandaag kwam ik er achter dat de katalysator rammelt. Dat kan (nar mijn idee) natuurlijk ook voor een verkeerd signaal naar het motormanagementsysteem zorgen, die dan weer de afstelling bijsteld op een verkeerde manier.
Op toeren loopt de auto stukken sinds de bobine/kaarsenstandaard vervangen is, hij liep toen soms op 3 cyl. Ik bespeur soms wel een klein hikje, maar dat is voornamelijk bij het loslaten van het gas.
Iig bedankt tot zover,
Groet,
Bas
17 jaar
even een correctie, mijn auto is uit 2000 en het chassisnummer is VF38ELFYE81095246.
Gr.,
Bas
17 jaar
Dat verandert de zaak behoorlijk. Ik dacht dat het over een EW blok ging met SGI maar het is een XU met waarschijnlijk DGI. Deze heeft volgens mij geen onderdrukslangetje. Olie is ook minder kritisch.
Probleem waarschijnlijk stappenmotor of de aansturing hiervan.
misschien zit ik er helemaal naast, maar werd er niet gemeld dat de kat los zit?(binnenwerk?) Misschien sluit deze de uitlaat wel af en dan gaat ie ook raar doen... Zou het iig ff laten checken.
Groetjes Sander.
17 jaar
Inderdaad ik zie nu ook de post erboven. Eerst eens naar de kat kijken.
Ok ik laat mijn kat vervangen(helaas 325 EUR inc montage in btw..)weet iemand een goed(koop) adres in de buurt van Beverwijk (daar werk ik) of in Utrecht (Daar woon ik)..ik laat julie weten over de voortgang..
17 jaar
VRAAG:
Heeft een 406 1800 uit 1999 altijd hetzelfde type katalysator als de mijne (2000-05) 1800 16v..?
17 jaar
Ligt aan het motorblok. Elke 406 met een XU7JP4 heeft dezelfde kat, de kat van een EW7JP4 is anders.
17 jaar
Ok, Richard, dank je, maar hoe kom ik daar achter? Of ik een XU7JP4 heb of een EW7JP4, en of die andere persoon dan dezelfde heeft, motornummer?, en zo ja waar vind ik dat? Zo nee hoewel? iig bedankt, ik moet dus wel alert zijn..
Gr.,
Bas
17 jaar
Probeer eens op deze [url=http://www.hbase.nl/]site[/url] je kenteken in te vullen. Bij mijn kenteken krijg ik: PEUGEOT 406 1.8 16V. SEDAN [u]MOT.EW7J4[/u] 85KW 09-00 t/m 04-04 Dus een EW7 motor. Doe dat ook met het kenteken van de donor auto en als beide gelijk zijn zal het wel passen. Bovendien is de kat van de EW7 rond en zit er na de kat ook nog een lambda sonde. De XU7 heeft volgens mij een rechthoekige kat en alleen een lambda sonde tussen het spruitstuk en de kat.
17 jaar
Bas ik zie aan je chassisnummer hierboven dat jij een XU7JP4 blok hebt. Je auto is van voor september 2000 dan, daarna kwam de EW motor.
Ik heb mijn kat laten vervangen, en helaas nog steeds hetzelfde probleem, de auto heeft inmiddels ook een grote beurt gehad. Wie weet raad?
Afstelling g3 installatie?
16 jaar
Nogmaals stappenmotor, bedrading en aansturing na laten kijken. Anders hier even een nieuw topic over starten zodat iedereen er even vers mee kan beginnen. Als ik me niet vergis zijn er met dit type ook wel eens problemen geweest met defect bobines die de ECU vernielden
De stappenmotor regelt de luchttoevoer (toerental) als de auto stationair draait. Je geeft in je eerste bericht aan dat de auto stationair keurig loopt dus ik verwacht dat de stappenmotor prima in orde is.
Het feit dat ie uitvalt als je het gas loslaat en inhoudt bij het optrekken (flat spots) doet mij eerder vermoeden dat er een probleem is met de gasklep positiesensor. Deze sensor meet hoever de gasklep openstaat en stuurt deze informatie door naar de ecu.
Je kan twee dingen doen:
1.) Vraag aan de garage of ze de diagnosecomputer aansluiten (of sluit zelf een OBD reader aan) en hou het signaal voor de gaskleppositiesensor in de gaten. Als dat signaal rariteiten bevat dan is of de sensor of de bedrading tussen de sensor en de ecu slecht.
2.) Heb je geen zin om weer een hoop geld aan onderzoekskosten e.d. te betalen, bestel dan gewoon een nieuwe gaskleppositiesensor en zet hem er zelf op. Het is echt niet moeilijk en binnen tien minuten gedaan.
Het plaatje hieronder geeft aan waar die zit (throttle position sensor)
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ga...[/img]
16 jaar
die (de stappenmotor) is ook al vervangen en de bobine is inderdaad een keer kapot gegaan en die is ook vervangen..
16 jaar
[quote=BasvdB]die (de stappenmotor) is ook al vervangen en de bobine is inderdaad een keer kapot gegaan en die is ook vervangen..[/quote]
Is de stekker van de bekabeling naar stappenmotor toe ook vervangen ?
Verder moet je even opletten dat bij jouw auto het er anders uit ziet dan op het plaatje hierboven, dit is n.l. een nieuwere EW motor.
Aan de stappenmotor ligt het denk ik niet, je moet de gasklep positiesensor hebben (throttle position sensor, of kortweg "TPS")
16 jaar
Heren bedankt voor het antwoord!
Van de bekabeling van de stappenmotot weet ik niet of deze vervangen is, dan moet ik even op de bon van de garage kijken, maar ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Wat ik wel weet is dat het niet geholpen heeft helaas..
1. Wat kost die bekabeling ongeveer?
2. Wat kost de Throttle Position Sensor? En wat is de logica erachter dat deze vervangen zou moeten worden?
Gr.,
Bas
16 jaar
dubbel sorry
16 jaar
TPS meet de positie van de gasklep. Als deze niet goed gemeten wordt kan krijgt het motormanagement problemen met de stationair regeling, zoals jij hebt.
Kijk eens naar de bdp sensor. Die wordt vaak nat door een lekkende pakking van het thermostaathuis, krijg je ook nare storingen van. Haal hem er ook eens uit ,het kan best zijn dat hij vuil is. (metaalsnippers) Bij twijfel zou ik hem vervangen. Maar dat heb je natuurlijk al met veel onderdelen gedaan.
Wat betrefd de gasklep positie sensor>> De dealer kan in de meting gegevens met de testapp.zien wat de stand van de gasklep is. Alstie niet op stationair komt of onregelmatig draait met belasting moet je dat kunnen zien. De storing moet natuurlijk wel op dat moment reproduceerbaar zijn. De kosten van het onderdeel zal ik even opzoeken voor je.
De gaskleppositiesensor kost ongeveer 95 euro
[quote=peugeottechnieker]Kijk eens naar de bdp sensor. Die wordt vaak nat door een lekkende pakking van het thermostaathuis, krijg je ook nare storingen van. Haal hem er ook eens uit ,het kan best zijn dat hij vuil is. (metaalsnippers) Bij twijfel zou ik hem vervangen. Maar dat heb je natuurlijk al met veel onderdelen gedaan.
Wat betrefd de gasklep positie sensor>> De dealer kan in de meting gegevens met de testapp.zien wat de stand van de gasklep is. Alstie niet op stationair komt of onregelmatig draait met belasting moet je dat kunnen zien. De storing moet natuurlijk wel op dat moment reproduceerbaar zijn. De kosten van het onderdeel zal ik even opzoeken voor je.[/quote]
Waar zit deze op het plaatje?
Gr.,
Bas
16 jaar
De BDP sensor is niet zichtbaar op het plaatje, ik zal vanavond even kijken of ik daar nog een foto van heb....
16 jaar
[quote=TrafficBandit]De BDP sensor is niet zichtbaar op het plaatje, ik zal vanavond even kijken of ik daar nog een foto van heb....[/quote]
Let op, Bas zijn 406 heeft een XU blok (LFY in het chassisnummer), jij hebt het hier over de EW motoren in de 406...
Kijk even op http://www.peugeotpartscatalogue.co.uk
Op deze site staan technische tekeningen van de motorblokken in de 406. Zowel de EW motoren als de XU motoren zijn beschreven. Ik kan nu zo snel niet een plaatje vinden waar de BDP sensor op staat afgebeeld maar dat is waarschijnlijk een kwestie van beter zoeken, ik kan er alleen nu niet al te veel tijd in stoppen (aan het werk he)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar