Geachte,ik heb al eens het onderwerp aangesneden van een probleem dat nu al zo'n jaar of wat aansleept met mijn zoon zijn 406 2.1 Turbo van 97.
In een notedop:steeds trillingen in de wagen bij het remmen!!!!Uiteraard is het rijtje van de klassieke oorzaken en oplosingen reeds lang afgelopen ,maar zonder resultaat: remschijven/remklauwen/silentsblocks(torsiebaar)/banden(voor en achter)/wielen verwisseld...
Vandaag doe ik weer een proefritje en begin ik me meer en meer af te vragen of het niet de ABS module of aanverwanten zou kunnen zijn,die ongewenst in actie komt bij (bijna)elke rembeurt!Het lijkt mij dat er op de remdruk een zekere modulatie zit.Het lijkt wat op dat typische pompend onderbreken dat je ondervind bij elke ABS-stop!
Heeft daar soms iemand ervaring mee?Of :Hoe kan ik die abs module tijdelijk uitschakelen om zo het probleem te onderscheppen?
Hartelijk dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op het fusee waar de aandrijfas ongeveer het fusee in gaat zie je een gekartelde ring zitten die met de aandrijf as en wil mee draait. Daar ergens in de buurt moet ook een sensor zitten. Die sensor heeft een draad en die zit ergens aangesloten. Draad losmaken en je ABS werkt niet meer. Gaat uiteraard wel op het dashboard een lampje branden dat de ABS een probleem heeft. Maar dat geeft verder geen problemen.
Bedankt,Richard ,die sensoren weet ik zitten maar het is de eerste keer dat ik zoiets zou loskoppelen....,Denkt u dat ik ongestoord,zelfs alle vier,de sensoren mag loskoppelen zonder gevaar van welke aard dan ook?(Ik denk aan boordcomputer ,of het re-setten daarvan e.dgl?
18 jaar
Ja, geen probleem. Ik heb ooit een fusee van de achtertrein vervangen door een gebruikt exemplaar (stuk goedkoper dan nieuw lager laten persen). Dat fusee was echter voor een Phase II model en daarvan waren die kartels van een verkeerde maat. Tijdens het rijden ging daardoor het lampje van de ABS branden. Vervolgens sensor losgekoppeld in de hoop dat het lampje dan uit zou gaan. Bleef helaas branden. Een week later heb ik er alsnog een juist fusee in gezet. Sensor aangesloten, lampje uit, en ABS werkte weer.
18 jaar
Bedankt zo!Morgenavond vlieg ik er nog en stegenaan!
18 jaar
ik zou gewoon even de zekering van het abs eruit trekken, en dan even rijden om te voelen of het over is.
Tss, had ik nog niet eens aan gedacht. Zekering...kijk daar moet je nou een prof voor zijn!
18 jaar
Bedankt mannen!Ik wist niet dat het zo eenvoudig was om de ABS uit te schakelen.Vanavond is het zo ver en ga ik het nodige doen.Dit brengt me natuurlijk terug bij de grond van de zaak:hoe is het mogelijk zo'n hardnekkige trillingen te hebben,telkens bij het remmen?De ABS is zowat mijn laatste hoop om het probleem te onderscheppen.Maar ik heb tot hiertoe nog nooit gehoord dat ABS dergelijke problemen kan geven!!??Toch probeer ik bij Peugeot weg te blijven omdat ik dat al vele jaren zo doe...en ik vrees dat wanneer ik me bij hen zou aanbieden,ze op hun beurt gans de reminrichting zullen vernieuwen en komt er geen eind aan de kosten!
18 jaar
Hmm, een diesel uit 1997, die heeft vast al aardig wat kilometers gereden. Zijn de wiellagers al eens vervangen?
18 jaar
Ha,Richard...nog steeds paraat?Inderdaad de wiellagers zijn nog niet vervangen maar ik meen toch wel een goede kennis te hebben ervan. Als je de remblokken demonteerd en het wiel terug erop zet en opkrikt zodat het mooi draait dan kun je wel goed waarnemen of het lager verdachte geluiden maakt of speling heeft of zo of krakend tot stilstand komt.De auto heeft 170.000km gedaan,dat is mijns inziens geeneens veel te noemen.
Eerst ga ik die ABS uitschakelen en daarna desnoods de draagarmen van de voorwielen op steuen zetten zodat de wielen geen grond raken en zo de voortrein aandrijven en remmen testen...op de duur moet er zich wel eens iets duidelijk manifesteren....
18 jaar
170.000km, die motor is dus net in gereden. Maar wat die lagers betreft, ik heb van mijn 406 uit 1997 ooit beide fusee's aan de voorzijde vervangen. Ik had ook last van trillen tijdens remmen. De lagers hoorde je niet overmatig maar verder had ik ook alles al een vervangen (schijven, blokken, banden en zelfs verschillende velgen geprobeerd). Maar toen ik de aandrijfas uit het fusee had merkte ik een wereld van verschil tussen de oude en de nieuwe (gebruikte) die ik had klaar liggen. De oude kon je een slinger geven en die bleef nog een tijd nadraaien. De nieuwe smoorde meteen en maakte een stuk minder lawaai.
Het vervelende is dat je eerste de aandrijfas uit het fusee moet hebben om dat echt goed te testen. Anders draait via de aandrijfas de bak mee.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar