Ik ben toe aan nieuwe banden. Rij nu met michelin energy 195/65 r 15. Eerlijk gezegd vind ik deze band niet echt comfortabel. Met name de korte oneffenheden voel ik m.i. te nadrukkelijk. Heeft iemand een goed advies voor mij?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
banden heb je in alle smaken sjoerd......... de een zegt dit is beter, de ander zal zeggen doe mij die andere maar....
kortom weinig peil op te trekken, ook vind de energy niet comfortabel rijden, ik rij nu op kleber dynaxer(306 break) en wereld van verschil, een fijne soepele band.
>>banden heb je in alle smaken sjoerd......... de een zegt dit is beter, de ander zal zeggen doe mij die andere maar....
En zo is het precies. Voor mij is de Michelin Energy favoriet. Pirelli P6000 vind ik ook prettig. De Kleber daar tegen over vind ik vreselijk. Vorig jaar heb ik de Klebers onder mijn 306 gehad. Ik koos voor de goedkopere band omdat de auto er uit zou gaan en ik de Klebers voordeliger kon kopen. Bij de eerste de beste regenbui verloor ik in een niet bijzonder scherpe bocht grip, iets wat ik met de Michelin's nog nooit had meegemaakt. Ik reed zeker niet hard en die bocht heb ik al honderden malen gereden. Ook daarna nog een aantal malen gehad.
Eerlijk is eerlijk, bij droog weer reden ze wel goed zij het in mijn beleving iets luidruchtiger.
Op internet kan je hier en daar wel testen vinden van banden (o.a. ADAC, ANWB, etc.) soms wordt hier ook wel de aard van de band in meegenomen.
18 jaar
Je kan op volgende link eens gaan kijken.
http://www.sicherbestellen.de/autobanden...
Daar zal je allicht meer informatie en testen vinden.
18 jaar
Sjoerd, banden is een lastig verhaal. Je huidige banden zullen al wel wat ouder zijn, na verloop van tijd worden ze stugger en zal het comfort afnemen het het geluid toenemen.
Voor mij blijven die michelin banden gemiddeld genomen voor deze auto goede banden. P6000 banden slijten harder en maken meestal ook meer geluid. En met goedkope banden kan het soms ook meevallen. Ik heb op mijn 2001 406 voor "Flamingo" banden liggen, eerder nooit van gehoord. Gemonteerd bij aanschaf van de auto. Was er in eerste instantie niet zo tevreden mee maar het zijn best redelijke banden. Grip bij nat is minder goed echter niet gevaarlijk, slijtage valt me erg mee. Ze zitten er nu 70.000 km op en kunnen nog wel 20.000 tot 30.000 km mee. Volgende set zal toch wel weer Michelin worden.
Montage van banden is trouwens wel een belangrijk punt. Ook zijn er slechte batches van banden te koop, het verhaal gaat dat deze dan bij transport onder in de container in de verdrukking hebben gezeten.. Tsja ik heb het ook maar van horen zeggen..
Google gewoon even wat dan kom je wel het een en ander tegen. Consumentengids maart 2005 geeft ook wel een idee maar blijf ook maar consumentengids...
Ik heb jaren michelin energys onder diverse auto's gehad,
dit tot volle tevredenheid tot aan het nieuwste type, hierbij cubvorming gehad onder een 405 die met het oude type geen problemen gaf.
Ben met die 405 en onze 306 overgestapt op Klebers en heb nog geen enkele klacht.
Ik rijdt nu een 406 op Michelins die aan vervanging toe zijn en ga weer over op Kleber.
18 jaar
[quote=Pjotr9136]Ik heb jaren michelin energys onder diverse auto's gehad,
dit tot volle tevredenheid tot aan het nieuwste type, hierbij cubvorming gehad onder een 405 die met het oude type geen problemen gaf.
Ben met die 405 en onze 306 overgestapt op Klebers en heb nog geen enkele klacht.
Ik rijdt nu een 406 op Michelins die aan vervanging toe zijn en ga weer over op Kleber.[/quote]
kleber.. is en komt ook van michelin, persoonlijk vind ik kleber een lawaaipapegaai.. daarintegen wel een slijtvaste band.. een perfecte band voor onder een kruiwagen.
paul,
Ik heb toch ook al jaren ervaring gehad met Michelin banden (36 jaar wagenpark onderhouden van ongeveer 110 wagens) en heb eigenlijk nooit klachten over Michelin gehad.
Nieuwe banden waren bij ons 90% Michelin.
Wat wel klachten kan geven is de bandenspanning.
Welk merk het ook is banden die te veel spanning hebben zijn harder dan normaal.
Natuurlijk de ene band is ook de andere niet, en Michelin is ook de zachtste niet.
Wat ik ook zeer goeie banden vind zijn Continental.
Op volgende link kan je over zovele banden informatie vinden
http://www.sicherbestellen.de/autobanden...
Als je dan de test bekijkt van betrefende band op TyreTest heb je een duidelijk oordeel over betrefende band.
18 jaar
kleber.. is en komt ook van michelin
Dat klopt als een bus Kleber is een dochter van Michelin.
18 jaar
dit soort testen zeggen mij heel weinig...
het liefst zie en test ik diezelfde band na 10000km nog eens opnieuw... dan zie je ook vaak een heel ander testrapport...
paul,
Als het kan (ivm de profieldiepte) zou ik het nog anderhalve maand uitstellen en dan gaan voor de Vredestein Snowtrac 2. Als de zomer er dan weer aankomt de Sportrac 3.
18 jaar
is het niet verstandiger om er dan een setje stalen wielen bij te versieren? en daar de winterschoenen op?
Tja, ligt een beetje aan de profieldiepte, 1.6 is minimaal vereist. Zelf wissel ik de zomerbanden tussen de 2.5 en 2.0 en de winterbanden tussen 2.5 en 3.5. Als mijn winterbanden aan het einde van de winter bijna versleten zijn rij ik ze meestal in de zomer op. En uiteraard voor de winterbanden is een extra set stalen velgen wel makkelijk. Blijven de siervelgen ook netjes. En het wisselen van zomer naar winterbanden kun je dan zelf met een simpele krik.
18 jaar
richard, vergeet niet...................... het voordeel van een winterband is weg onder 4 mm profieldiepte. dus vanaf 4 mm profieldiepte kun je ze rustig zomers laten zitten.
[quote=paulkelder]dit soort testen zeggen mij heel weinig...
het liefst zie en test ik diezelfde band na 10000km nog eens opnieuw... dan zie je ook vaak een heel ander testrapport...
paul,[/quote]
Daar ben ik het mee eens, maar een nieuwe band met een slecht raport zal toch zeker niet beter presteren als ze half versleten zijn dan een band met een goei raport die half versleten is (ook al zal dan het verschil niet meer zo groot zijn).
Met winterbanden rijden heb ik ook al gedaan, winter en zomer.
Dat mag heel het jaar als de snelheidsindex van de winterband maar hetzelfde of hoger is dan de originele band.
Bv. origineel H dan moogt ge met winterbanden H winter en zomer rijden een T lagere snelheid mag niet.
Bv. origineel T dan moogt ge met winterbanden T of H winter en zomer rijden.
Winterbanden worden slechter (harder) naargelang ze ouder worden, winterbanden van drie jaar oud zijn eigenlijk hun beste kwaliteiten kwijt.
Ik vind dan ook dat je ze beter meteen kan verslijten zonder ze in de zomer te wisselen.
Je spaart zo een set velgen uit, of in het ander geval telkens het wisselen van de banden op de velg, uitbalanceren enz dat ook niet niets kost. (als je die kosten rekend kan je een paar nieuwe banden van kopen).
Dat het verbruik een beetje hoger is maakt me weinig uit.
18 jaar
sus, 3 jaar oud , en dan hun kwaliteit kwijt?????
de banden zitten er hooguit een half jaar perjaar onder, dus omgerekend 1,5 halfjaar volgens jouw suggesties........ dure hobby zo die winterbanden.
de winterband gaat zeker langer mee........!! als deze zomers goed opgeslagen worden.. kun je ze gerust winters oprijden... je mag zelfs wel een jaar of 7 over doen.
Ik ben nu bezig het 5e paar Kleber banden te verslijten. Daarvoor heb ik weleens Michelin energy banden gehad, maar die vond ik erg glad en lawaaiig.
Bandentests zeggen overigens niets omdat er niet gemeten wordt, maar subjectief beoordeeld. Een band die het ene jaar goed scoort, kan het volgende jaar opeens in de middenmoot zitten. Je maakt mij niet wijs dat de rubbersamenstelling ieder jaar zodanig wijzigt dat een band opeens heel anders presteerd.
Het beste kun je naar een echte bandenspecialist gaan en om een stel banden vragen die bij je auto en rijstijl passen.
18 jaar
[quote=arie549]sus, 3 jaar oud , en dan hun kwaliteit kwijt?????
de banden zitten er hooguit een half jaar perjaar onder, dus omgerekend 1,5 halfjaar volgens jouw suggesties........ dure hobby zo die winterbanden.
de winterband gaat zeker langer mee........!! als deze zomers goed opgeslagen worden.. kun je ze gerust winters oprijden... je mag zelfs wel een jaar of 7 over doen.[/quote]
Toch niet.
Ik heb het ergens op een site van een bandenfabrikant gelezen, dat winterbanden van drie jaar eigenlijk hun kwaliteit kwijt zijn, zelfs als er niet mee gereden is.
Het gaat niet over slijtage maar wel over de verharding van het rubber.
Waarom maken bandenfabrikanten maar een beperkte tijd winterbanden, en zeker niet meer dan dat ze kwijt kunnen op een winter.
Hier in de regio vind men in april geen ene winterband meer.
Hoe komt dat als ze toch volgens u niet slecht worden.
Ik zal betrefende artikel proberen te vinden.
18 jaar
er is geen bandenboer meer die in april nog winterbanden besteld, immers dan is het seizoen over, pas in oktober zal hij weer zorgen ze op voorraad te hebben. fabricage gaat een heel jaar door.
zoek het artikel maar eens op.... ik ben er erg benieuwd naar.
Wat zijn de ervaringen met de banden van de vrienden uit verre oosten; banden zoals Nankang, Wanli, Fortuna etc.. ?
Dit zijn banden in de prijsklasse van 35 - 45 euro per stuk?
18 jaar
[quote=Sus11208][quote=arie549]sus, 3 jaar oud , en dan hun kwaliteit kwijt?????
de banden zitten er hooguit een half jaar perjaar onder, dus omgerekend 1,5 halfjaar volgens jouw suggesties........ dure hobby zo die winterbanden.
de winterband gaat zeker langer mee........!! als deze zomers goed opgeslagen worden.. kun je ze gerust winters oprijden... je mag zelfs wel een jaar of 7 over doen.[/quote]
Toch niet.
Ik heb het ergens op een site van een bandenfabrikant gelezen, dat winterbanden van drie jaar eigenlijk hun kwaliteit kwijt zijn, zelfs als er niet mee gereden is.
Het gaat niet over slijtage maar wel over de verharding van het rubber.
Waarom maken bandenfabrikanten maar een beperkte tijd winterbanden, en zeker niet meer dan dat ze kwijt kunnen op een winter.
Hier in de regio vind men in april geen ene winterband meer.
Hoe komt dat als ze toch volgens u niet slecht worden.
Ik zal betrefende artikel proberen te vinden.[/quote]
dit klopt... arie
in sommige vakbladen heeft dit zelfs gestaan, dan is het jou waarschijnlijk net ontgaan.
paul,
Dank u paulkelder.
Ik heb het ergens gelezen en heb me al rot gezocht om het terug te vinden, ik dacht bij Continental maar je weet hoe dat gaat, als je iets zoekt dan vind je het niet meer.
Wel artikels over sneeuwbanden die ontploffen op zeven jaar, en het reservewiel dat na zes jaar alleen nog maar in noodgevallen mag gebruikt worden.
Of het allemaal zo een vaart loopt denk ik niet, wat ik wel weet is dat het rubber van sneeuwbanden na een 3 a 4 jaar eigenlijk zo hard is als een zomerband.
beste groeten Sus
18 jaar
in het algemeen doet men slechts 3 jaar met een set winterbanden.... mede doordat men in de wintermaanden niet alleen in sneeuw, maar doorgaands ook op droge/schone wegen rijdt ... waardoor zo'n band aanzienlijk sneller slijt... dit doorelkaar genomen is 3 jaar kwa levensduur nog helemaal niet zo gek.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar