Peugeot 406 1.8 16 v Break: inhouden en stoten op gas

Bouwjaar: 1997

Sinds een paar maanden houdt mijn Peugeot met AG LPG3 in nadat ik een kilometer of 30 heb gereden. Na overschakelen op benzine bleef het probleem zich in mindere mate voordoen. Wel sloeg de motor vervolgens op benzine wel eens af. De AG-dealer dacht in eerste instantie dat de injector aan vervanging toe was, maar na meting gaf hij het advies de lambdasonde te vervangen. Deze reperatie is uitgevoerd maar het probleem doet zich nu in veel ergere mate voor: de wagen schokt op gas al vrij snel na de start, loopt onregelmatig stationair en gisteren hoorde ik ook een ratel in de injector (gas was ook bijna op). Moet nu toch de injector worden vervangen of zijn er nog andere oorzaken?

Berthold van Benthem

Geplaatst door Berthold van Benthem (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Het is belangrijk dat je voordat je ingrepen in de l.p.g. instalatie gaat doen er eerst voor zorgt dat de motor goed loopt op benzine. Misschien moet je eerst eens een tankje benzine leegrijden om te kijken hoe of het op benzine gaat. Als dat dan goed is kun je kijken of het echt in de gasinstalatie zit.

Berthold van Benthem (0), 20 jaar geleden

Bedankt Oldtimer. Vanmorgen wat extra bezine getankt voor een úitgebreide testrit. Direct na het tanken en overschakelen van gas naar benzine liep m'n 406 niet goed stationair. Bij het inparkeren sloeg de moter af. Na 3 kwartier weer op pad voor een ritje van 25 kilometer: geen problemen. Na 1,5 uur weer een ritje. Na 30 kilometer flink doorrijden op de snelweg weer horten en stoten toen ik m'n voet van het gas afhaalde. Kort daarna weer twee keer afgeslagen voor het verkeerslicht. Na 15 minuten weer op pad. Na 15 kilometer weer inhouden en na 40 kilometer weer afslaan voor het stoplicht. Op de terugweg kwam het probleem weer na circa 40 kilometer om de hoek kijken (de auto had daarvoor 1 uur stilgestaan). Kennelijk is er toch een verband met de temperatuur. Bij normaal gebruik staat de wijzer altijd bij 80 graden, maar het duurt uiteraard even voordat dit is bereikt. Hoe korter de 'rust'hoe sneller het probleem zich voordoet. Wat het is weet ik niet, het was in ieder geval niet de lambdasonde!

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Als nu ook nog het motormanagementlampje gaat branden dan kan de dealer misschien snel de storing oplossen.

Berthold van Benthem (0), 20 jaar geleden

Het motorzelfdiagnose lampje gaat helaas niet branden bij het inhouden/stoten. Wel wanneer de motor afslaat. Maar datzelfde lampje licht ook altijd even op bij het starten, dus ik weet niet of het probleem nu daar in zit...

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Jammer dat hij niet even blijft branden. Misschien moet je toch een dealer even "meting gegevens "laten doen met z'n diag, dan kan hij wat meer zien over wat er inkomt en uitgaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.