Hallo allen,
Mijn 406 1.8 16v uit '97 heeft een probleem: De motor loopt sinds een week plotsklaps slecht. D.w.z: Hij pakt hortend en stotend op, en ook stationair en op toeren loopt 'ie niet mooi en geeft regelmatig een stoot.
Dit doet de motor zowel op LPG als op benzine, en soms licht het motorstoringslampje op.
Dus naar de dealer en uit laten lezen: Mengselregeling!
Volgens de monteur was het de lambdasonde. Voor 250 euro werd er een nieuwe ingezet. Tijdens de reparatie werd ik gebeld: Wie heeft de diagnose gesteld??? eehh... jullie! O.... Want er bleek meer loos: De kat was stuk en de inhoud verplaatst naar de middendemper.... Hierdoor zou de uitlaat verstopt zitten. Tegen achterlating van nog eens 1200 euro, zouden ze er wel even een nieuwe onder hangen! Nou, mooi niet! 1200 euro... pffff
Nu kan ik gemakkelijk aan een andere uitlaat komen, voor minder dan de helft, en ook het eronder schroeven is het probleem niet. Probleem is wél dat ik de diagnose niet vertrouw. De auto kan namelijk redelijk gemakkelijk in hoge toerentallen komen, en blaast met z'n uitlaat het zand van de oprit. Daarnaast is het probleem ernstiger bij lage toerentallen dan bij hoge.
Verder is het verbruik enorm toegenomen, iets wat ik niet kan rijmen met een verstopte uitlaat.
Maar om nu 600 euro aan een nieuwe uitlaat uit te geven, zonder dat ik het gevoel heb dat het echt de oorzaak is... nou nee...
Wie heeft dit probleem eerder aan de hand gehad? En wie weet hoe zo'n 406 reageert op een gedeeltelijk verstopte uitlaat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wrangeler, schroef de kat er dan eens van onder kijk of tie inderdaat aan gruzelementen is. Dat wat betrefd de diagnose van de kat. Heb je trouwens een uitdraai van de 4 gasmeting gehad, daar kan je mooi op zien of je kat en lambda sonde nog werken. Als je lambdasonde niet werkt dan draait de motorop een veel rijker mengesel dus gebruikt hij veel meer. Daar wordt je kat ook veel warmer van en kan daarvan stuk gaan, zeker op gas.
verder horten en stoten bij deze 1.816v wordt nog wel eens veroorzaakt door een natte bdp sensor, het themostaathuis wil nog wel eens lekken en wordtie nat.
Een slecht werkende onderdruksensor in het spruitstuk kan dit ook veroorzaken een bobine ook. En die storingen worden niet altijd in het geheugen opgeslagen.
Verder dacht ik dat de middendemper van het type met een geperforeerde buis was,die zit dus niet snel verstopt,meestal vliegt alleadaar doorheen en komt het in de achterdemper terecht , daar zitten n.l. schotten in .
Hoe zoon auto rijdt met een verstopte uitlaat kan ik niet precies zeggen, als de uitlaat echt verstopt zit dan heb je meestal lekkage bij de aansluiting tussen de kat en het spruitstuk. Dit is een verbinding die met veren opgespannen is en als er veeldrukop komt dan gaatie een eindeje uitelkaar met veelgasgeven.
Overigens, de uitlaat is dus niet direkt de oorzaak maar kan een gevolg zijn van iets anders wat stuk is , een lamdasonde of de andere oorzaken die ik genoemt hebt.
PT nieker.
Hartelijk dank alvast, peugeottechnieker.
De verbinding van de uitlaat met het spruitstuk is "statisch", ofwel blijft op z'n plek. Er worden dus geen gassen weggeblazen oid.
Het geluid van de auto is trouwens, ondanks de vermeende verstopping, niet meer, minder, of anders geworden.
De lambdasonde is al vervangen, maar dit heeft totaal geen verbetering opgeleverd. Ik heb dan ook het vermoeden dat de oude het nog deed.
Komende week zal ik eens een viergasmeting uitvoeren, om de kat te controleren.
De genoemde sensoren zal ik eens controleren, evenals de bobinemodule. Kun jij me aangeven hoe deze units getest kunnen worden en welke waarden ik moet meten? Je zou me er (nog!) verder mee helpen.
16 jaar
De bobine heeft 2 spoelen, die kan je meten op de 4 polige stekker. De 2 weerstandswaarden moeten in elk geval gelijk zijn, de waarde weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Kijk als je de bobine er uit hebt eens of er geen gaatje in de isolatie van 1 van de bougiekappen zit. Een bdp sensor vervangen ik meestal gewoon om even te proberen als het niet helemaalduidelijk is,ik kan natuurlijkmakkelijk praten want ik kan over al die middelen beschikken.Ik zal anders maandag eens even in de boeken snuffelen, misschien weet Oldtimer die weerstands aarde van de bdpsensor wel ? De waarde de onderdruksensor controleer ik meestalin het scherm van de uitleeslaptop. heb je wel eens backfires gehad?, want daar kan een onderdruksensor slecht tegen. Is de zekerering van de de verwarming van de lambda sonde nog heel ? Kijk een s in je instruktie boekje of je die kan vinden .
Wederom fijne tips. Ik ga er mee aan het werk!
Mocht je nadere info vinden: Graag!
16 jaar
ik neem aan dat een dealer dit soort zaken toch ook allemaal controleert en van daaruit een reparatie advies uitbrengen.
16 jaar
Dat zou ik ook denken. Maar na het vervangen van de lambdasonde, op advies van de dealer en na uitlezen van de fouten, is er geen enkele verbetering te bespeuren.
Ik heb meegekeken op de pc, toen de auto werd uitgelezen, en de fout die werd aangegeven was "mengselregeling".
Op de "live" gegevens zag je de lambda waarde steeds verspringen van ±0.350 naar ±1.200, waaruit de betreffende monteur concludeerde dat de sonde defect was.
Tijdens het vervangen van de sensor werd ik dus gebeld dat de gehele uitlaat vervangen moest gaan worden, wat ik dus vooralsnog geweigerd heb, deels vanwege de waanzinnige prijs en deels omdat ik er geen goed gevoel bij heb.
Op de vraag hoe de verstopping geconstateerd is, kreeg ik geen antwoord, behalve dat men geconstateerd had dat de inhoud van de cat naar de middendemper verschoven is.
Nu kan ik er voor zo'n 450 een andere uitlaat onder zetten, maar als mijn gevoel juist is, ben ik dan inmiddels 700 euro armer en heb nog steeds een slecht lopende auto.
Het voelt eigenlijk een beetje alsof de verdelerkap nat is.... als je begrijpt wat ik bedoel. Overslaan, niet goed oppakken, soms even op 3 cilinders, enz....
Ik heb zojuist de bobines gemeten: tussen de buitenste aansluitingen meet ik 1.2 Ohm, tussen de binnenste ook 1.2, tussen de beide "achterse" is het 0.8 ohm en tussen beide voorste idem: 0.8
Lostrekken van stekker van de MAP levert een afslaande motor op, met na het starten weinig verschil met een aangsloten sensor. Alleen stationair echt slechter.
Idem met de gasklepsensor.
Afkoppelen van de gele stekker, bovenop het gasklephuis geeft geen merkbaar verschil. Is dit misschien een luchttemperatuursensor oid?
Bougies nagelopen: Redelijk mooi van kleur. Aan de bobineaasluitingen was niets te zien, begalve dat één van de "bussen" iets te ver op de bobine zat. Dit heb ik gecorrigeerd, maar geen verschil in lopen van de motor.
Dus.... wie nog wat weet: Graag!!
Wat te meten sensorwaarden of primaire/secundaire weerstandwaarden van de bobine zouden fijn zijn....
16 jaar
Gaat het hier over een LPi installatie van Vialle ? Controleer dan even het verbreek relais, die zorgt voor aansturing en overnamen van de injectoren.
Anders zou ik verder zoeken in ontsteking, ik geloof dat dit type gevoelig was voor terugslag van bobine naar motor ECU. Ik weet het niet exact maar met de zoekfunctie hier vind je denk ik wel meer hierover.
Het gaat inderdaad over een auto met een Vialle LPi. Maar, de klachten zijn er ook op benzine.
Die overslag naar de ECU is een goede tip. Zoals ik al schreef: Het voelt als water in de verdeler.
Vraag is alleen, hoe constateer ik dit??
16 jaar
Het injektor verbreek relais werkt op benzine(verbindt de benzine injektors door) en op gas(onderbreekt de de benzine injektors)
Wat betrefd de terugslag bij de bobine naar de ecu, M.I. geldt dat voor de 1.1 en 1.4 en 1.6 ltr motors van een bepaalde serie 106/206/306 modellen en niet voor deze 1.8 16v.
Update:
Vandaag ben ik met de auto naar een universeel Bovag bedrijf gereden. Daar bleken een 5 tal foutcodes aanwezig te zijn: Temperatuursensor, gasklepsensor, onderdruksensor en mengselfout.
De laatste code was iets met mengselverrijking, ofzo. Kortgesloten naar massa, stond erbij.
Na wissen van de fouten liep de auto onmiddelijk weer normaal! Op de viergasmeting was alles prima in orde. De kat is dus goed en de verstopte uitlaat een broodje aap verhaal ( wat ik al vermoedde!)
Bedankt, fijne dealer!!!
Waarschijnlijk is er, met het vervangen van de lambdasonde, sluiting naar massa gemaakt. Het contact stond dus blijkbaar aan.
Één ding moet ik de dealer nageven: De oorspronkelijke oorzaak was de lambda....... De rest is een opstapeling van fouten en het niet resetten van de ECU!
Groeten,
Een (nu weer) blije 406 rijder!!
16 jaar
je moet er natuurlijk wel ff bij zeggen dat de fouten die de bovaggarage vondt er door jouw in gebracht zijn als gevolg van het losnemen van een aantal stekkers. verder staat de kreet kortsluiting naar plus of massa bijna altijd standaard bij een storing, hiervoor hoef je dus beslist geen sluiting te maken. resetten van een ebe kan best resulteren in een (tijdelijk )weer goed lopende motor, maar ik zou even wachten met te vroeg juichen.
ps: ik hoop uiteraard voor je dat ie het goed blijft doen.
Idd Harry, een zwaluw maakt nog geen zomer.
16 jaar
Dat de storingen op de diverse sensoren door mezelf veroorzaakt zijn, weet ik ook wel. Ik heb ook niet gezegt dat de dealer dat deed.
Wat mij dwarszit is het aanbod om de uitlaat te vervangen! Er is geen sprake van een verstopping en de kat werkt zo het hoort. Het enige wat je hoort is een los schotje in de achterdemper.
Dat is iets, wat mijns inziens gewoon niet kan... Pure geldklopperij.
Ik was de eerste keer bij deze dealer, en dat was meteen de laatste keer. En ja, ik ga er nog wel even "op gesprek".
Daarbij moet ik ook zeggen dat de receptionist me nog een "tip" meegaf: Als je een andere uitlaat hebt, moet je even langskomen zodat we de computer kunnen resetten. Klinkt niet eens onlogisch, en misschien bedoelde hij het echt goed. Maar na vandaag , ECU reset en meteen goed lopen, kriebelt het toch.
En... Hij en de betreffende monteur wisten mij niet te vertellen hoe de verstopping of de defecte kat was geconstateerd.
Die punten geven me, op z'n minst, te denken.... Want wat als er iemand met geen enkel verstand van auto's deze mededeling had gekregen?
Natuurlijk besef ik heel goed dat de storing nog terug kan komen. Op dat moment zoek ik weer verder. Voorlopig heb ik echter vandaag ruim 400 km zonder problemen kunnen rijden, en vast kunnen stellen dat de uitlaat nog prima is.
Ik begrijp ook best dat professionals een collega niet meteen afvallen hoor.... zou ik zelf ook niet doen ;) Maar als klant voel je je knap bedot...
16 jaar
als je door de desbetreffende garage gebelt wordt met de vraag wie de diagnose gesteld heeft terwijl ze dat zelf gedaan hebben, en dan ook nog met een verhaal komen dat de uitlaat verstopt is terwijl ze niet kunnen vertellen hoe dat is geconstateerd, begrijp ik heel goed dat je er een beetje nat gevoel van krijgt. het enige wat ik wil zeggen is dat een motorcomputer binnen een bepaalt kenveld regelt, en als ie hier door een defecte sensor of iets dergelijks buiten komt gaat de motor rot lopen. door de computer te resetten zal dit probleem tijdelijk weg zijn, maar als de oorzaak niet verholpen wordt komt het probleem weer terug. het kan natuurlijk goed zijn dat in jouw geval de lambdasensor de oorzaak is geweest, maar nogmaals juich niet te vroeg.
grt, harry
Een maandje verder: Tijd voor een update.
De storing heeft zich niet meer voorgedaan. Ik besef heel goed dat het nog altijd terug kan komen, maar voorlopig rij ik dus al zo'n 5000km probleemloos.
( Behalve een LPi injector die afgelopen week de geest gaf, maar dat staat hier los van)
Ik blijf het een rare zaak vinden...
Iedereen nogmaals bedankt voor de inbreng!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar