Peugeot 308 2009: Is een foutcodes een logisch gevolg van een ander foutcode?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Ik heb met een OBD kastje 2 foutcodes gekregen.
eerst P0014 Camshaft position - timing over-advanced or system performance bank 1" en even later kwam deze erbij P2196 "O2 sensor signal biased / stuck rich bank 1 sensor 1"
Moet ik beginnen met de krukas te laten stellen? of zou het ook wat anders kunnen zijn? Ik weet dat het luchtfilter al heel lang niet vervangen is. Dat gaat dan sowieso gebeuren maar kan dit zo'n melding veroorzaken?

rvdtuin

Geplaatst door rvdtuin (65) , lid sinds 11 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

4 Reacties

10 maanden geleden - harry4203

Is het een 1.6vti of een thp?

10 maanden geleden - rvdtuin

op kenteken staat 88 KW dus dan zal het de 1.6vti zijn denk ik.
aanvullende informatie. code P0014 doet zich bij 2e rit vandaag niet voor. Dit is met het rijden ook te merken, optrekken gaat beter, zonder inhouden (alsof een cilinder niet meedoet). dit heb ik soms wel en soms niet. Ik wist niet dat de kleppen automatisch variabel ingesteld werden door een solonoid. het schudden/ stotend inhouden is vooral bij vochtig weer en meestal niet wanneer de motor eerder warm is gereden. Ik heb youtube video's gevonden mbt schoonmaken van de solonoid. dat zal ik dan ook gaan doen. Alleen code P2196 blijft continu aanwezig. Zal storing P0014 dan niet eerder een gevolg zijn van storing P2196?

10 maanden geleden - rvdtuin

en harry4203 bedenkt voor het reageren/vragen

10 maanden geleden - harry4203

Meestal is de p2196 een gevolg van de p0014. Je haalt een paar dingen door elkaar denk ik. de inlaat en uitlaatnokkenas zijn verstelbaar door een solenoid(timing) schoonmaken heeft meestal geen zin, deze solenoids raken nog wel eens defect. Je kunt de solenoid van de in en de uitlaat wisselen om te kijken of de foutcode mee wisselt van de uitlaat naar de inlaat. Ik zou zowiezo de timing van de distributie eerst controleren, check even of de olie op peil staat, en zorg dat de laatste software in de motorecu zit. Je kunt er ook voor kiezen de solenoid van de uitlaat te vervangen en de adaptiewaarden te resetten, is een relatief goedkope stap die wellicht t proberen waard is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.