Peugeot 206: janken, piepen, veel geluid motor,na koppakk.,distr, etc vervang

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v

hallo, heb bij een 206 de koppakking, ditributie riem, snaren ,rollen , olie filter +olie vervangen, heb een huilend/piepend/schrapend geluid uit het blok, stationair beetje geluid, word veel meer bij hogere toeren en dan meer toeren is het weer minder,
wat ik na gekeken heb, riemen niet te strak,spanrollen nieuw en stil, zonder multieriem geen verandering, met warme motor is het minder,
als ik onder de auto luister met schroevendraaier tegen oor, hoor ik het meeste onder de carter, als ik van boven luister ,hoor ik het meeste lawaai bij krukas poulie, poulie zelf is goed, geluid zit dieper in motor.
heb wat toevoeging met teflon er bij gedaan , is wat beter maar geluid blijft, het meeste geluid bij +- 1.000 rpm, en belast bij 3.000 rpm.
WIE WEET RAAD?,
Hoe kan ik controleren of het geluid van krikaslagers komt of de warerpomp of , of ,of

pinodiangelo

Geplaatst door pinodiangelo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

was de waterpomp kapot (geen schoepen) of niet
het is al voorgekomen dat waterpomp geen schoepen heeft

hoe is de koppaking vervangen
als de zuiger zijn verdraait zonder de cilinderbussen vast te zetten dan gaat het ook fout
cilinderbussen zitten los erin namelijk

je zou de carterpan onderuit kunnen schroeven en drijfstanglagers kunnen controleren op spelling

probleem is dat ik niet kan horen wat voor geluid het is exact en waar het ongeveer van daan komt

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

de waterpomp is er nog niet uit geweest,temp. water goed. maar van onder de auto ,komt het meeste geluid vanuit carterpan, lijkt het dan.
je bedoeld met hoe de koppakking vevangen is, de aanhaal momenten en vlgorde, die heb ik volgens peugeot gegevens aangetrokken.
het onderblok is gefixeerd geweest tijdens vervangen, ivm cilinderbussen( heb zelf rover met losse bussen)

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

was het geluid van te voren al aanwezig of niet echt

tot zover zoals je verteld zou ik zeggen drijfstanglagers of iets dergelijks
gekke is dat ik dit wel bij een ford zetec 1.8 en 2.0 heb gehoort maar nog nooit bij een peugeot motor

gekke is ook dat het meer moet tikken of klapperen qua geluid als een alger eruit licht
als je het geluid op kon nemen dan kan ik misschien meer betekenen

verder is gewoon luisteren waar je het hoort en dan verder kijken

PEUGEOT TR (0) PRO, 12 jaar geleden

als het geluid ervoor niet aanwezig was dan ligt je koppakking verkeerd. in dat geval krijgt de nokkenas geen smering met geluid tot gevolg.

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

de koppakking goed, kan maar op een manier, en dan komt het geluid van boven uit, dan zouden de kleppen moeten gaan tikken, kop + pakking zit goed , het geluid komt onder uit blok.
het geluit lijkt op schurend metaal, hoog frequent piepen,
800 rpm - zacht zingen ( als of snaar verkeed zit, maar die is uitgelijnd , en niet te strak)
1100 rpm - harder janken en komt het schurend /schrapend geluid erbij
na 1500 rpm geluid minder, dan zelvde als met 800 rpm
mijn zoon denkt dat naar mate hij rijd ,het geluid minder word

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

krukaspoelie verkeert gemonteert?

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

wat ik zou doen,distributie verwijderen kijken of alle span looprollen en waterpomp vrij kan draaien,opnieuw monteren en proberen dan zonder afdekkap wel met krukaspoulie erop anders denk ik dat de riem erafloopt,laten lopen en met schroevendraaier tegen oor of stethoscoop controleren.en kijken of je geen slijtsporen nergens ziet .ik zie dat je de waterpomp niet vernieuwd hebt,waarom niet??dit doe je altijd bij distribuite wissel,tenminste als de pomp over de distr. loopt,ik verdenk zeker je waterpomp hiervan.gewoon even vernieuwen,dadelijk loopt ie kapot en kun je weer je kop erafhalen.

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

de pouli e.d. /kappen zijn er al af geweest, geen sporen in de kap of zo, ga vandaag eerst de waterpomp vervangen, ( die zou 10.000 km geleden al zervangen zijn,door vorige eigenaar, maar twijfel of het nieuwe was)
vind het alleen raar dat het meeste geluid onder uit de carter komt, dus maakt die ook open vandaag
ik hou jullie op de hoogte
alvast bedankt

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

oké maar een geluid resoneert door heel het blok heen,als je achter tegen de waterpomp een schroevendraaier zet hoor je dan niks,en de krukas heb je gefixeerd zeg je,heb je daar niks beschadigd of afdekscherm verbogen

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

1ste vraag van peugeot TR is m.i nog steeds niet beantwoord. Is het geluid erin gekomen NA deze reparatie?

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

voor de reparatie hoorde ik zachtjes piepen/ zingen, niet constant, maar wel met toeren mee harder en zachter, na reparatie hard en kwam het schrapend ,gillend geluid erbij

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

dan denk ik inderdaad je waterpomp,nieuwe riem nieuwe spanning

arjankempeneers (0) PRO, 12 jaar geleden

Let ook op de richting van draaien van de spanrol tijdens spannen (tegen de klok in)

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zoals Robby al aangeeft in bericht #8, zou ik gewoon opnieuw beginnen. Riem eraf, waterpomp controleren, bij twijfel vernieuwen, en de spanrol controleren. Meer rollen zijn er niet bij deze distributie. Alles opnieuw aanbrengen en riem spannen. Als je de spanning op de gok doet hangt het af van je ervaring. Mooiste is natuurlijk het juiste gereedschap gebruiken. Nog een mogelijkheid, maar kost weer geld: bout en spanner vervangen voor een zelfstel-spanrol met draadeind en moer zoals op de jongere modellen TU. Heb dit destijds ook gedaan bij m'n eigen 206 1.4 van 1999 omdat ik na het vervangen van alles aan distr.zijde last bleef houden van janken (te strakke riem) ondanks juiste gereedschap en procedure vele malen uitgevoerd en gecontroleerd, vooral bij motor op werktemp. Ook het nokkerende geluid van pulserende olie door ontbreken van de groef in hoofdlagerschaal bij vooral warme motor en bepaalde omstandigheden, werd door de zelfsteller zo goed als onderdrukt.

arjankempeneers (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik laat hem altijd even draaien zonder kappen. Je kunt dan goed zien of de riem klappert (te slap). Staat hij te strak (hoorbaar), dan kun je hem nog naspannen. We hebben een rmeter van SKF, maar je kunt deze niet altijd plaatsen.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb er in de praktijk al veel gedaan en eigenlijk altijd zonder problemen door gebruik van juiste methode en gereedschap, maar zoiets overkomt je altijd bij je eigen autootje (snik) En ja......de riem ook afgesteld met motor op bedrijfstemp. Ook dat hielp niet en stond de riem in koude toestand akelig slap. Onder "personeels garantie" wederom een compleet nieuwe distr.set gekregen...het ging een 1000 tot 1500 km goed en daarna begon het weer. Na het plaatsen van de zelfsteller was het opgelost.

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

he ,alle bedankt voor mee denken, inderdaat alles opnieuw er af en opnieuw begonnen, waterpomp lager naar de gort, pomp vervangen, andere spanrollen( zit groter lager in) en JAAAAA geluid zo goed als weg,nof ff nieuwe riemen halen voor de zekerheid, zijn er nu 4 x op/af geweest

pinodiangelo (0), 12 jaar geleden

dit topic mag dicht

THANKS allemaal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.