Peugeot 406: Juiste bedrijfs temperatuur op LPG G3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Sinds enkele maanden krijg ik het idee dat de bedrijfstemperatuur gezakt is van net boven de 80degC tot net boven de 70degC. Hierdoor loopt de auto zeer slecht op LPG mede daar de motor nauwelijks op temperatuur komt. Wanneer ik de kachel inschakel zie ik zelfs de temp. weer afnemen tot onder de 70degC. Bij deze temp. ben ik genoodzaakt op benzine te rijden.

Ik verdenk de thermostaat, deze kan in dit geval niet goed sluiten of blijft in geopende stand ? Wat is het risico als ik door blijf rijden en is het te doen om deze zelf te vervangen?

bvd Robert

RobertJ

Geplaatst door RobertJ (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

sel (0), 17 jaar geleden

Robert 70 graden is geen gezonde temp voor de motor voor je auto. Een bedrijfstemp van 83 - 90 graden is wat he zou moeten zijn. Bij een koude motor heb je meer slijtage aan je motor.

ik zal het zeker aanbevelen om je thermostaat te controleren/te vervangen. Het kost ( 8 - 15 ) euro, en het is makkelijk zelf te doen.
Bij het vervangen van de thermostaat zul je wat koelvloeistof verliezen. Na het biijvullen van koelvloeistof, moet je de procedure volgen voor het ontluchten van je koelsysteem. (is bij problemcar.nl) diverse keren uitgelegd hoe je dat kan doen.

Robert33 (0), 17 jaar geleden

Kan iemand mij vertellen waar ik deze procedure kan vinden op deze site ? Volgens mij zit de Thermostaat rechts boven aan de motor. type 4885.83/J Calorstat van Vermet. Maar als ik naar de bijgeleverde pakking kijk lijkt deze te klein ?

alvast bedankt

Robert33 (0), 17 jaar geleden

Goed, nou ik ben zelf maar gaan prutsen daar ik overal lees dat het een eitje is, voor degene die het eventueel aangaat ik heb het als volgt gedaan;

Thermostaat zat inderdaad rechtsboven in het thermostaathuis van voren (auto) gezien. Ik heb het spruitstuk (2 boutjes M6 en 1 moer) aan het huis los gemaakt. Het boutje achter de slang was het meest lastig om los te krijgen daar ik geen volle slag kon maken (sleuteltje 10) Ik heb deze laten zitten daar als je de andere bout en borg moer los hebt je het spruitstuk net genoeg kan draaien om ruimte te maken en het thermostaatje ertussenuit kunt trekken. Voorzichtig met een waterpomp tang trok ik de oude thermostaat ertussen uit en de rubber ring om de thermostaat bleef heel, deze heb ik later weer gebruikt.

Rubber ring vervolgens weer om de nieuwe thermostaat en weer terug in het huis geplaatst met waterpomptang, beetje na duwen zodat ik zeker wist dat het geheel goed afsloot. Spruitstuk weer op zijn plek gedraaid, goed aanduwen want ik zag dat dit spruitstuk ook de thermostaat op z`n plek houdt en dmv de rubber afdicht ring lekkage voorkomt. Boutjes en moertje aangedraaid (kon nu makkelijker met hand omdat motor iets was afgekoeld.

Tijdens het losdraaien van het spruitstuk van het thermostaat huis ben ongeveer een halve liter koelvloeistof verloren. Viel gelukkig allemaal mee. Ik heb een liter in het expansievat gegooid en de dop los gelaten. Motor gestart en wachten (controleren op lekkage) Motor was snel op 80degC en voelde aan het spruitstuk en merkte dat de thermostaat open was gegaan. Bij 95degC sloeg de fan aan, ook goed naar mijn idee. Ik heb de kachel vol open gezet en de leiding ontlucht dmv het nippeltje boven op hoekstuk vlak voordat deze leiding het schot ingaat. Dit was achteraf niet nodig maar vond het wel interessant :) Op het thermostaat huis zit een inbus boutje (messing) waarmee je kunt ontluchten. 2 slagen open is voldoende om de lucht eruit te laten blazen. Dit werkte perfect todat ik dit inbus boutje weer dichtdraaide, nee geen moment sluetel alles op gevoel en je raad het al, knapppp boutje breekt af en de hete koelvloeistof spuit om je oren :(

Gigantisch balen daar alles zo vlekkeloos verliep. Kijk dus uit dit boutje breekt zo af, het is hol van binnen en er zit een gaatje in, weinig sterkte dus. Nou motor maar weer afgezet een een tandenstoker in het gaatje van het afgebroken boutje. Ik had geluk, met een aardappelschil mesje kreeg ik hem los!!! Flink in het gaatje geduwd en langzaam langzaam draaien en ja hoor gvd wat was ik opgelucht!

M6 inbus boutje gekocht bij ijzerzaak (M6x20) en koper ringetje. Dit geheel erin gedraaid, motor weer gestart, weer koelvloeistof bijgevuld. Ontluchten gaat nu iets moeilijker maar het is nog te doen, beetje wrikken met het boutje op z`n laatste draad werkt perfect. boel vastgezet, dop op expansievat en rijden. Motor bleef netjes op 88-90degC. Nou morgen vroeg kijken of ie wat vlugger op temp. is :)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Robert33]Goed, nou ik ben zelf maar gaan prutsen daar ik overal lees dat het een eitje is, voor degene die het eventueel aangaat ik heb het als volgt gedaan;

Thermostaat zat inderdaad rechtsboven in het thermostaathuis van voren (auto) gezien. Ik heb het spruitstuk (2 boutjes M6 en 1 moer) aan het huis los gemaakt. Het boutje achter de slang was het meest lastig om los te krijgen daar ik geen volle slag kon maken (sleuteltje 10) Ik heb deze laten zitten daar als je de andere bout en borg moer los hebt je het spruitstuk net genoeg kan draaien om ruimte te maken en het thermostaatje ertussenuit kunt trekken. Voorzichtig met een waterpomp tang trok ik de oude thermostaat ertussen uit en de rubber ring om de thermostaat bleef heel, deze heb ik later weer gebruikt.

Rubber ring vervolgens weer om de nieuwe thermostaat en weer terug in het huis geplaatst met waterpomptang, beetje na duwen zodat ik zeker wist dat het geheel goed afsloot. Spruitstuk weer op zijn plek gedraaid, goed aanduwen want ik zag dat dit spruitstuk ook de thermostaat op z`n plek houdt en dmv de rubber afdicht ring lekkage voorkomt. Boutjes en moertje aangedraaid (kon nu makkelijker met hand omdat motor iets was afgekoeld.

Tijdens het losdraaien van het spruitstuk van het thermostaat huis ben ongeveer een halve liter koelvloeistof verloren. Viel gelukkig allemaal mee. Ik heb een liter in het expansievat gegooid en de dop los gelaten. Motor gestart en wachten (controleren op lekkage) Motor was snel op 80degC en voelde aan het spruitstuk en merkte dat de thermostaat open was gegaan. Bij 95degC sloeg de fan aan, ook goed naar mijn idee. Ik heb de kachel vol open gezet en de leiding ontlucht dmv het nippeltje boven op hoekstuk vlak voordat deze leiding het schot ingaat. Dit was achteraf niet nodig maar vond het wel interessant :) Op het thermostaat huis zit een inbus boutje (messing) waarmee je kunt ontluchten. 2 slagen open is voldoende om de lucht eruit te laten blazen. Dit werkte perfect todat ik dit inbus boutje weer dichtdraaide, nee geen moment sluetel alles op gevoel en je raad het al, knapppp boutje breekt af en de hete koelvloeistof spuit om je oren :(

Gigantisch balen daar alles zo vlekkeloos verliep. Kijk dus uit dit boutje breekt zo af, het is hol van binnen en er zit een gaatje in, weinig sterkte dus. Nou motor maar weer afgezet een een tandenstoker in het gaatje van het afgebroken boutje. Ik had geluk, met een aardappelschil mesje kreeg ik hem los!!! Flink in het gaatje geduwd en langzaam langzaam draaien en ja hoor gvd wat was ik opgelucht!

M6 inbus boutje gekocht bij ijzerzaak (M6x20) en koper ringetje. Dit geheel erin gedraaid, motor weer gestart, weer koelvloeistof bijgevuld. Ontluchten gaat nu iets moeilijker maar het is nog te doen, beetje wrikken met het boutje op z`n laatste draad werkt perfect. boel vastgezet, dop op expansievat en rijden. Motor bleef netjes op 88-90degC. Nou morgen vroeg kijken of ie wat vlugger op temp. is :)[/quote]
en zo ontstaat een nieuwe hobby.......[url=http://imageshack.us][img]http://img111.imageshack.us/img111/1959/...[/img][/url]

paul,

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Maar ik zou wel bij de dealer een nieuwe ontluchtingsnippel halen. Zal niet zo duur zijn, werkt beter met onluchten en is gemaakt voor de temperaturen van de motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.