Hallo allemaal,
Sinds vorige week zaterdag ben ik in het bezit van een Peugeot 206.
Gisteren echter kwam ik er achter dat mijn kenteken verlichting niet werkt. Beide lampjes zijn stuk.
De kunststof plaat aan de binnenkant van de achter klep heb ik los gekregen. Ik kijk nu tegen een warboel van draden aan. Ik heb wel een idee wat ik los moet halen. Heeft iemand hier voor tips?
Alvast bedankt!
Pieter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als alleen de gloeilampjes defect zijn, hoef je in principe alleen de glaasjes boven de kentekenplaat te verwijderen. Deze zitten vast d.m.v. een soort kliksysteem. Het makkelijkst gaat dit door iets van een priem in 1 van de gaatjes aan de zijkanten van het glaasje te steken en dan voorzichtig het handvat van de priem richting glaasje te drukken, dus naar binnen. Kapotte lampje kun je er uit trekken en dan een nw lampje steken en glaasje weer met de vingers terugzetten tot het glaasje weer vastklikt.
Klopt wat Hans zegt maar die nokjes v/h het glaasje breken nogal snel. Zelf druk ik meestal vanaf de binnenzijde de weerhaakjes van het lamphuis terug zodat de hele verlichting naar buiten komt. Iets meer werk ( maar de TS heeft de bekleding er toch al af ) maar wel minder risico op afbreken v/d nokjes.
Dank voor jullie snelle reactie. Samen met pa de lampjes met hulsel er uit gekregen. Lampjes bekeken en de gloeiddraad is in beide lampjes nog heel. Vervolgens op zoek gegaan naar de zekeringen, snel gevonden. Bijbehorende zekering er uit getrokken en ook deze was heel. Vrijdag denk ik maar even richting de dealer. Of hebben jullie een andere oplossing of idee waar het probleem kan zitten?
Groeten,
Pieter
13 jaar
Kabelbreuk in de tule bij het scharnier v/d achterklep?
[quote=moderator]Klopt wat Hans zegt maar die nokjes v/h het glaasje breken nogal snel. Zelf druk ik meestal vanaf de binnenzijde de weerhaakjes van het lamphuis terug zodat de hele verlichting naar buiten komt. Iets meer werk ( maar de TS heeft de bekleding er toch al af ) maar wel minder risico op afbreken v/d nokjes.[/quote]
Je hebt gelijk als dit type kentekenlicht een losse, uitneembare fitting heeft. Er zijn echter ook uitvoeringen waarbij je alleen bij het lampje kunt komen door het glaasje te verwijderen en ik dacht dat deze 206 dit systeem had? Kan me uiteraard vergissen op deze 1ste pinksterdag.
Kweet niet hoe handig t.s. is, maar je zou eigenlijk even moeten meten of er spanning op 1 van de 2 draadjes achter bij de kentekenverlichting komt. Het massa draadje heeft waarschijnlijk de groen/gele kleur, dus op het andere draadje hoort dan spanning te komen bij verlichting aan.
Volgens schema loopt de kentekenverlichting over zekering F18 (nummertjes staan klein op de zekeringkast)
Controleer em nogmaals en kijk vooral of er op positie F18 wel een zekering zit!!!!
Beste Moderator,
De 206 is mijn eerste auto. Wat is volgens u nu het verstandigste om te doen? Is de tule op een of andere manier los te halen? Wat zijn misschien de kosten voor reparatie?
13 jaar
Hallo hans4074,
Deze 206 is voor mij m'n eerste auto. Fijn de eerste snelle reacties!:) ik heb de zekeringen gevonden en op plaats F18 zit zeker een zekering die nog heel is. M'n vader heeft hier namelijk ook naar gekeken. Moderator vroeg zich af of er misschien een kabel breuk in de tube bij het scharnier van de achterklep zit. Kan ik deze loshalen?
De spanning van het draadje zal ik vanavond nog even doormeten. Wat te doen als ik geen spanning meet. Excuus voor de vele vragen maar wat ik al zei t is m'n eerste auto.
Groet,
Pieter
13 jaar
Je kunt de tule/harmonicarubber tussen klep en carrosserie gewoon met beleid uit de klep of carrosserie trekken en em iets terugschuiven, maar k'zou persoonlijk eerst een kijken of er wel spanning komt op de ene, hierboven genoemde draad bij kent.lichtje.
Komt hier GEEN spanning, dan kun je bij zekering F18 even meten of daar wel spanning komt. Komt er bij F18 wel spanning, maar achter niet, dan op zoek naar kabelbreukje. Kan dan inderdaad de doorvoer zijn.
Heb je achter wel spanning, dan het massa-draadje (groen/geel) controleren.
Hallo hans4074,
Heb net met m'n vader even doorgemeten. Hij geeft gewoon spanning aan. Denken dus dat het lampje van het kenteken dus wel stuk is. Ook de zekering F18 is nog gewoon heel. Zou het nog iets anders kunnen zijn?Vrijdag denk ik maar even naar de dealer en daar het probleem voorleggen.
Groeten,
Pieter
13 jaar
controleer de massa eens groen/geel 2.5Mm2
geen kabelbreuk in het doorvoer rubber?
Ik heb het groen/gele kabeltje gecontroleerd. Het doorvoer rubber zit bij het scharnier van de achterklep lijkt me?
Alvast bedankt!
13 jaar
meet je over de stekker van de lamp 12V of 0V?
en hoeveel volt meet je over de massa en de plus
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar