Ik rijd sinds januari 2009 met een goed gevoel in deze auto, 11-2009 grote beurt en distributie riem laten vervangen bij garage......
zoals ik zei reed er een jaar in, min verbruik van olie en liep als een tiet, maar helaas afgl maandag rijd ik over autobaan hoor en zware tik en stop onmiddelijk anwb gebeld ,motor vast gelopen er zat geen olie meer in????????
Heeft nooit gelekt kwam geen zwarte roet uit uitlaat gaf niet aan dat er te weinig olie in zat pas grote beurt gehad.
Volgende dag word de kop eraf gehaald en steekt er een klep in de zuiger , zat er min aan olie in de blok.
hoe kan dit wie kan mij helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
slippende distributieriem? distributieriem verkeerd teruggezet?
dan verdraait je nokkenas tov je krukas en klopt je kleptiming niet meer en proberen je zuigers je kleppen weer terug in de cilinderkop te rammen?!
doe maar een suggestie.... zeker weten doe ik het niet natuurlijk, of gewoon een zwakke klep geweest....moeheid van het materiaal?
ik zou in ieder geval je kleptiming controleren en als deze niet klopt, degene die je distributieriem vervangen heeft verantwoordelijk houden voor de (aanzienlijke) schade!
Ik vind het antwoord van Bumper wel erg kort door de bocht, ik zou, voordat ik herrie begon te schoppen, er eens een expert van een onafhankelijk bureau naar laten kijken.(of de ANWB)
Als de kop er al af is kun je de timing al niet meer nakijken, en het is algemeen bekend dat de 1.8 , EW7JP4 wel eens wat olie kan gebruiken.
Net als de EW12 trouwens.
dat dacht ik eerlijk gezegd ook motor heeft pas 128.00 gelopen en is voor mij dealer onderhouden.
14 jaar
grote beurt en ditribuite riem is pas 7000 km geleden vervangen
14 jaar
dealer onderhouden zegt niets! daar zitten ook "prutsers" tussen die je vanalles en nog wat aansmeren en wijsmaken... maar goed ben het er mee eens dat het misschien erg kort door de bocht is maar zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.. gebroken klepveer is er ook nog één...
en dat je motor nog maar 128000km heeft gelopen zegt ook niets over de materiaal sterkte/moeheid van je klep. Ik heb aan boord van schepen kleppen gezien die veel minder gedraaid hadden en compleet doorgebrand (weliswaar diesels van 13000kW) maar goed daar verwacht je ook niet van dat ze dan al naar de knoppen gaan... maar goed ik doe ook maar een suggestie natuurlijk...
en een onafhankelijk iemand het geval laten beoordelen is idd geen onverstandige keuze.
maar het hoge olieverbruik verklaart niet waarom er een klep in je zuiger geplant zit... of zie ik dat verkeerd?!
ben wel benieuwd naar de werkelijke oorzaak
14 jaar
en als de monteur er maar 2 lt olie ipv 5 lt ingedaan heeft zou dat ook een optie zijn.
of kan een auto op 2 liter olie rijden 7000km wat is het min waar een auto op kan rijden.
14 jaar
in theorie is het minimale olie niveau waarop je auto nog zou kunnen rijden is dat met draaiende motor (en dus oliepomp) de zuig van je pomp nog net onder het olieniveau staat...
als de zuig met 2 liter olie droog komt dan kan ik je wel garanderen dat je zonder circulerende smeerolie geen 7000km kan rijden. Zuigers en voeringen worden niet meer gesmeerd en gekoeld waardoor de wrijving toeneemt en het uiteindelijk zo warm wordt dat het spul zover uitzet dat het vastloopt.
Ook als er veel minder smo in het systeem zit dan normaal dan moet de motortemperatuur en dus je koelwatertemperatuur stijgen. Olie heeft namelijk ook een warmteafvoerende functie.
14 jaar
Oliepeil blijft ten alle tijde je eigen verantwoordelijkheid, en vertrouwen op de balletjes in het dashboard is ook al niet goed, wat dat betreft is er eigenlijk maar een remedie.Geregeld peilen met de daarvoor door de fabriek aangebrachte pijl stok.
ik ben vandaag weer bij garage geweest andere kleppen en zuigers zijn ok zou het kunnen dat tijdens het vervangen van ditributie riem iets fout is gegaan waardoor toen 1 klep een stootje heeft gehad, daarna weer alles goed op tijd gezet maar dat dat kleine stootje achteraf de oorzaak van breuk is .
hun zeggen metaal moeheid maar dat vind ik zo vreemd
14 jaar
Is de motor nu inderdaad ook vastgelopen door olie tekort zoals je met vraagtekens aangaf in je eerste bericht of is er alleen een klep afgebroken? Gezien de bevindingen van de garage in je laatste bericht lijkt het toch geen olie gebrek, want dan was er van de andere onderdelen o.a. cilinders en zuigers ook niet veel goeds overgebleven.
Dat er een klep afbreekt door een (klein) stootje door zuiger tijdens distributie werkzaamheden lijkt me sterk. Waarom dan 1 klep terwijl dit een motor is met 4 kleppen per cilinder, m.a.w. dan zou de meest voor de hand liggende inschatting 2 afgebroken kleppen zijn.
Onder welke rijomstandigheden/belasting (op de autobahn) is dit gebeurd?
toen de monteur olie stok eruit haalde bleek er bijna geen olie(1l) in zat hij had 2 liter toegevoed en kwam net onder aan peilstok, motor is niet vast gelopen alleen een klep afgebroken en in zuiger geschoten.
ik reed 110 niet belast met iets zwaars.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar