Voor de kenners: Mijn 406 heeft inmiddels 304.000 km op de teller en voorzover ik weet zit er in ieder geval sinds 150.000 km gas in. De installatie is bij 150.000 km namelijk omgebouwd naar G3 (één van de vorige eigenaars) en het betreft een Vialle LPI installatie met traploze pomp (vorig jaar nieuwe pomp zonder trappen in laten bouwen).
Nu vraag ik mij of ik klepzittingen moet vervangen bij een bepaald aantal km's. De auto loopt nog prima, maar ik ben van het preventieve onderhoud dus wanneer zou het tijd zijn om te vervangen?
Ik heb al eens van een Peugeot monteur gehoord dat hij dan beroerd moet gaan lopen op gas en met stationair ook te merken in het schommelen in toeren.
Op de verschillende probleemrubrieken hoor ik dat de één zegt dat na 150.000 km de kop er wel af moet en de andere dat de XU7JP4 zulke harde zittingen heeft (natuurlijk gecombineerd met hydraulische stoters) en dus dit nooit nodig heeft.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Indien je bereid bent (zoals je zelf al schrijft) om de klepzittingen te gaan vervangen, zou ik ze lekker laten zitten! Dat kan dan wel op het moment dat er problemen gaan ontstaan.
Zeker nu de auto nog probleemloos rijdt zou ik de kop er niet afhalen.
Uiteindelijk slijten ALLE klepzittingen. De een alleen wat sneller dan de andere.
Ik ken dat gevoel van preventief onderhoud maar in dit geval zou ik het gewoon uitstellen.
En of het vervangen van klepzittingen ineens een beroerd lopende motor zou gaan opleveren...???
Lijkt me een leuke stelling om een discussie over te beginnen!
Ik heb wel eens vaker van die wazige verhalen van Peugeot-monteurs gehoord....
Klachten over heftig trillen van een 406 in de 5e versnelling afdoen met het antwoord: "u rijdt in een DIESEL, meneer...." en dan later TOCH tot de conclusie moeten komen dat er van het tandwiel van de 5e versnelling gewoon 3 tanden ontbreken wegens een veel te laag oliepeil in de bak, is er slechts eentje van....
ik ben zeker ook niet vies van preventief onderhoud, maar ik denk dat santa absoluut gelijk heeft, goed is goed. dus ook in mijn ogen lekker laten zitten.
Bedankt alvast voor jullie reactie! Op het moment dat de kleppen niet meer goed afsluiten en dus opgesteld zijn dan zal hij waarschijnlijker eerst slecht gaan lopen op gas en vervolgens op benzine? Dit bedoelde de monteur waarschijnlijk, dus niet dat de auto beroerder gaat lopen van nieuwe zittingen.
Voorlopig dan maar blijven rijden dus.
18 jaar
Klepzittingen vervangen is geen goedkoop klusje en kan alleen door gespecialiseerde bedrijven worden uitgevoerd. wellicht is een tweedehands kop van een benzinemodel met minder km zelfs goedkoper.
Dit is over het algemeen geen klusje wat valt onder preventief onderhoud. Zolang de motor nog acceptabel loopt zou ik er niet al te veel van wakker liggen. Bovendien is dit niet iets wat er voor kan zorgen dat je van het ene op het andere moment stilstaat. Als er problemen zouden ontstaan heb je nog genoeg tijd om na te denken over een oplossing.
18 jaar
Ik weet dat het geen goedkoop klusje is, maar kan het zelf voor het grootste deel doen. Dus het zullen alleen de onderdelen zijn die ik moet aanschaffen (ook weer tegen korting). Als ik reviseer dan denk ik wel met deze kop want ik heb inmiddels ook begrepen dat de cilinderkoppen dit type motor verschillen en je dit merkt op het moment dat de kop erop zit.
18 jaar
Je zult de hele kop moeten demonteren, inclusief de kleppen, nokkenassen, e.d. Ik weet niet precies hoe de klepzitting vervangen wordt maar volgens mij wordt de oude klepzitting uit de kop gefreesd en daarna wordt er een nieuwe zitting ingeperst.
Het demonteren zal je zelf wel kunnen doen als je een beetje handig bent. Het uitfrezen e.d. is denk ik wel werk voor een vakman (tenzij je natuurlijk zelf bij een metaalbewerkingsbedrijf werkt en alle apparatuur daar kan gebruiken)
Uiteindelijk moet alles natuurlijk weer in elkaar gezet en afgesteld worden. In elkaar zetten lukt misschien nog wel maar alles weer juist afstellen zou ik zelf niet kunnen. Het is waarschijnlijk allemaal niet zo moeilijk maar als je het nog nooit eerder gedaan hebt......
Er zijn wel een aantal bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het ombouwen van LPG koppen. Deze bedrijven voeren ook al het metaalbewerkingswerk uit voor LPG inbouwstations. Meestal gaat het dan om nieuwe auto's die uitgerust moeten worden met extra harde klepzetels omdat het materiaal van de originele kop gewoon te zacht is. Ik heb wel eens een paar sites van dit soort bedrijven gevonden maar ik heb de linkjes niet bij de hand. Misschien even googlen en eens een keer informeren wat ze precies doen en hoeveel het kost.
Maar nogmaals, don't fix it if it ain't broke.....
18 jaar
Bedankt voor je moeite Peter. Ik heb 3 jaar bijgeklust bij een motorenrevisiebedrijf dus vandaar dat het me niet zoveel geld zal kosten. Ik weet dus ook van dichtbij hoe het moet. De zittingen haal je er met een soort slagpen uit en als het niet lukt frees je ze eruit. Zittingen erin doe je doormiddel van de zittingen in stikstof leggen waardoor ze ijskoud worden en dus krimpen. Vervolgens met speciaal gereedschap sla je de zittingen op hun plek en vervolgens frezen en kleppen schuren of slijpen om het geheel sluitend te krijgen. Via hun kan ik ook hardere zittingen verkrijgen.
18 jaar
Ah ok dan, het lijkt er op dat je er veel meer verstand van hebt dan ik. Tja als het je niet veel geld kost omdat je het meeste zelf kan doen en je hebt een paar dagen je auto niet nodig dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik rij zelf in een peugeot 406 coupe uit 2001 met 150.000 km op de teller en ik moet zeggen dat ik vrijwel nooit problemen heb gehad met de gasinstallatie. Zelfs na 150.000 km op gas merk ik nog niet echt dat er sprake is van extra slijtage of iets dergelijks. Ik heb die verhalen over klepzittingen ook gehoord maar gelukkig heeft mijn auto hydraulische klepstoters en een redelijk harde kop waardoor niet elke paar duizend kilometer de kleppen hoeven te worden gesteld. (had ik wel last van bij mijn vorige auto (306 uit 98 ook op LPG)) Ik weet niet hoe lang ie nog meegaat maar voorlopig lijkt het nog wel een tijdje te gaan lukken.
18 jaar
DUS: indien je de kunde hebt, het NIET duur is om te doen en niet te beroerd bent om het werk uit te voeren, waarom dan TOCH niet wachten tot het NODIG is...??
Volgens je eigen redenatie kun je dan ook wel direct je motorblok en versnellingsbak gaan reviseren, Kris Niet omdat ze problemen hebben, maar ja, preventief is preventief..??
18 jaar
Hehehehe Jij begrijpt er niets van he ? "Preventief onderhoud" moet je lezen als een excuus om je tools weer eens uit het stof te halen, om je handen weer eens lekker vuil te maken, om weer eens lekker de damp van benzine en olie op te snuiven, om weer een een middag niet met vrouw en kinderen naar de ikea te hoeven, om maandagochtend aan je mannelijke collega's te kunnen vertellen: "wat ik dit weekend gedaan heb....." ! hehehehe begrijp je het nu ?
18 jaar
Ai, dan snap jij niet dat je errug lekker kunt kanen bij de Ikea.....??
Ho ho ho ! ! !
18 jaar
Heren toch... Ik weet dat je geen beerput moet opentrekken, maar ik dacht juist vanuit de redenatie: een steeds grotere kans dat er wat aan gaat mankeren en het liefst plan ik van tevoren zodat ik bijvoorbeeld extra vrij dagen kan regelen om dit onderhoud te plegen. Het is inmiddels wel doorgedrongen dat het pas gedaan moet worden als er iets gaat mankeren.
Ik ben het zeker eens met het feit dat het zo heerlijk is om je weer eens lekker terug te trekken en lekker te knutselen aan de heilige koe... En natuurlijk ook dat het leuk is lekker wat te winkelen met je partner (en autospullen kijken ondertussen).
Bedankt voor jullie inbreng heren!
18 jaar
Is ook wel duidelijk, Prutser..!
Hihihihihihihihi!
18 jaar
:))
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar