Een goedendag,
Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven.
Het betreft het linkerknipperlicht aan de voorkant. [als je in de auto zit]
Wij dachten dat er een slecht contact was, omdat hij het soms niet meer deed....wel na een kleine tik op de koplamphuis zelf.
Op een gegeven moment knipperde het lampje helemaal niet meer, maar het relais knippert dan heel snel.
In het begin van het bedienen van de linker knipperhandel, hoor je het relais op een normale snelheid tikken[terwijl het knipperlicht niet brand!!!], en na een tik of 2 a 3 [van het relais] gaat de knippersnelheid vh relais weer omhoog naar snelheid bij een kapotte knipperlicht.
Ik heb met een multimeter gemeten op de punten waar de lamp met zijn behuizing[kleine ronde dop met 2 contacten] ingaat, en meette elke keer zo n 4v en daarna 8v. Het rare is ook dat na een het 2 a 3 tikken vh relais, geen spanning meer meet op die punten in het lampenhuis.
Ook heb ik het lampje incl die kleine ronde dop van de rechterkant op links geplaatst..... nog steeds hetzelfde probleem....ligt mijn inziens niet aan lamp enof contacten vd behuizing.
Verder hebben wij bij onze auto geen storingen oid. Wel slaat het de richtingaanwijzer door naar links....veel voorkomend probleem.
Nu zit ik onderhand toch te denken aan die com2000...waar volgens mij ook het knipperrelais in verborgen is....
Ook heb ik extra massa moeten maken op het stuurhuis....de toeter deed het niet meer, maar dit was ongeveer een jaar geleden.
Tot op heden doet alles het dus gewoon...enkel en alleen het linkerknipperlicht niet meer.
Vaak lees ik problemen mbt com 2000...maar die gaan vaak gepaard met het uitvallen van verlichting en totaal uitvallen van knipperlichten...maar bij ons knippert alleen linksvoor niet[ op het zijpaneel wel nabij de bestuurdersdeur!!!]
Wie weet raad, of een oplossing om achter het probleem te komen.
Graag een reactie,
Fijne dag verder ,
Basman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het niet knipperen van 1 van de voorste RAW is bijna 100% zeker een verbrand contact, óf van de ronde fitting, óf van de contacten in de koplamp zelf. Wat ik wel eens doe als de contacten in de koplamp echt verbrand zijn: 2 gaatjes van ca.2mm boren in de kop van de fitting. Even goed kijken wat de beste positie is van de gaatjes ivm het nadien weer terug kunnen draaien van de fitting in de lamp. Door de gaatjes elk een draadje van bijv. 20cm lengte "prutsen" en deze draadjes een klein stukje afstrippen en zo dun mogelijk aan de contactstripjes van de fitting solderen. Even kijken welk contactje van de fitting massa is, en deze draad voorzien van kabel-oogje en onder 1 van de massa-punten in de buurt van de kopl. bevestigen. Het plus-draadje voor de RAW zoek je op in de grotere zwarte stekker met rode vergrendelings-lip op de koplamp, knip deze draad af en verbind em (waterdicht) met het andere gesoldeerde draadje van de fitting. Fitting weer in de koplamp zien te draaien en klaar is basman.
Het doorslaan van de RAW op de schakelaar is inderdaad oorzaak COM.
hallo Hans,
bedankt voor je bericht...het klinkt allemaal erg ok. Ik krijg er gewoon een goed gevoel van.
Woensdag as ga ik jou idee eens uitvoeren, en hoop ik op een oplossing.
Overigens heb ik ook een Ford fiesta gehad... bijna 20 jaar oud... en altijd goed.. oftewel....hoe kan Peugeot zo n auto op de markt zetten..
Je hoort of jou voorgedraagde oplossing heeft gewerkt.
14 jaar
beste hans4074,
Idd, het was uiteindelijk een verbrand contact in het koplamphuis zelf.
Ik heb de door jou omschreven methode toegepast, en het knippert weer volop hier.
Bedankt voor je oplossing!
Fijne dag verder,
Groeten bas
14 jaar
Graag gedaan en bedankt voor je terugkoppeling.
Had zelfde probleem. Op basis van hiervoor gemelde oplossing de fitting bekeken. Bleek 1 lip te zijn verbrand (zichtbaar door gaatje in bolling). Dit gaatje heb ik dichtgesoldeerd en er een bolletje soldeertin opgelegd zodat ik ongeveer dezelfde dikte kreeg als de niet verbrandde lip. Lampje erin, fitting in de koplamp en jawel; alles knippert weer zoal het hoort. Dank voor de aangedragen oplossing hierdoor werd ik op het goede spoor gezet!
13 jaar
Sorry voor deze giga-kick, maar ik heb hetzelfde probleem. Ik snap zo ongeveer de oplossing die hans4074 aandraagt, maar ik kan 0,0 solderen en zou zo 1-2-3 ook niet iemand weten die dat wel kan. Mijn vraag is dus: los ik mijn probleem ook op als ik de complete koplampunit vervang? Op marktplaats kan ik ze kopen voor 50 - 75 euro. Veel geld als het ook met solderen opgelost kan worden, maar ik moet wat.
9 jaar
Als dit nieuwe koplampen zijn, dan los je het daarmee ook op. Zijn dit 2e hands exemplaren, dan is het maar net de vraag hoe de staat van die contacten is. Maar van mij dan de vraag: als je niet kunt solderen, hoe handig ben je dan wel? Oftewel, voor het vervangen van de koplamp moet bijv. de bumper eraf. Kun je dit dan wel? Is de oorzaak inderdaad een ingebrand contact van/in de koplamp (meestal wel) maar het kan ook een slechte fitting zijn en die zijn los verkrijgbaar bij de dealer. Kan ook nog een optie zijn, tenzij al geconstateerd is dat de oorzaak in de koplamp zit.
Ik heb simpelweg nog nooit gesoldeerd. Deze winter wel een antieke kast opgeknapt, ik repareer zelf fietsen, heb de ruitenwisservloeistofpomp vervangen, ik bouw mijn eigen computers en heb onlangs nog een schakelaar in de garage geplaatst en de bestaande schakeling omgebouwd in een wisselschakeling. Kortom, als je niet kunt solderen wil dat nog niet zeggen dat je twee linkerhanden hebt (snap je opmerking trouwens ook niet goed, vind het zelfs jammer, maar dat terzijde).
Voor de rest bedankt voor je inhoudelijke reactie. De fitting is bij een grote beurt vervangen. Die heeft het hooguit één dag uitgehouden. Het relais tikt 2-3 keer op de juiste snelheid en gaat 'ie snel tikken. Goede tip v.w.b. de contacten van de vervangende koplamp. En de montage? Als je de schroeven en bouten van de bumper en koplamp uit elkaar houdt, dan lukt mij dat ook wel.
9 jaar
[quote=Marcel2014]als je niet kunt solderen wil dat nog niet zeggen dat je twee linkerhanden hebt (snap je opmerking trouwens ook niet goed, vind het zelfs jammer, maar dat terzijde).[/quote]
Mijn vraag is gewoon een vraag en zeker niet vervelend bedoeld.
OK. Dank.
9 jaar
[quote=hans4074]Het niet knipperen van 1 van de voorste RAW is bijna 100% zeker een verbrand contact, óf van de ronde fitting, óf van de contacten in de koplamp zelf. Wat ik wel eens doe als de contacten in de koplamp echt verbrand zijn: 2 gaatjes van ca.2mm boren in de kop van de fitting. Even goed kijken wat de beste positie is van de gaatjes ivm het nadien weer terug kunnen draaien van de fitting in de lamp. Door de gaatjes elk een draadje van bijv. 20cm lengte "prutsen" en deze draadjes een klein stukje afstrippen en zo dun mogelijk aan de contactstripjes van de fitting solderen. Even kijken welk contactje van de fitting massa is, en deze draad voorzien van kabel-oogje en onder 1 van de massa-punten in de buurt van de kopl. bevestigen. Het plus-draadje voor de RAW zoek je op in de grotere zwarte stekker met rode vergrendelings-lip op de koplamp, knip deze draad af en verbind em (waterdicht) met het andere gesoldeerde draadje van de fitting. Fitting weer in de koplamp zien te draaien en klaar is basman.
Het doorslaan van de RAW op de schakelaar is inderdaad oorzaak COM.[/quote]
Bovenstaande is de oplossing
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar