Bij het trekken van ongeveer 1450 kg bergop loopt de moter heet wanneer je hem flink laat doortrekken, ook op de vlakke weg bij een snelheid van ongeveer 95 km loopt de temp op en gaat de airco uit en gaat het signaal af. Heb idee dat hoge snelheid niet in komt. Kan je ook een dikkere radiator ( meer koelvermogen ) monteren ? Je ziet aan de bovenzijde dat er wel een type moet zijn waar de bovenplaat op is voorbereid. Probleem doet zich allen in zuid europa voor, in spanje kon de dealer het niet vinden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een hdi met 110 pk produceerd niet veel restwarmte. Het is dan ook vreemd dat deze zo warm loopt. Er zitten 2 voorschakel weerstanden in er zou er een defect kunnen zijn.
Met welk toerental jaag je de berg op? Ik heb zelf een 205 dieseltje en ik heb het gehad dat hij bergop warm liep in z'n 3, maar door op te schakelen naar de 4 liep de temperatuur weer terug. Bij hoge toerentallen daalt het rendement en ontstaat er veel meer rest warmte. Je zou moeten uitzoeken bij welk toerental jouw motor z'n maximum koppel heeft en daar bij in de buurt blijven tijdens het klimmen.
19 jaar
Sorry Wouter, maar ik moet je toch even vertellen dat doorschakelen naar de volgende versnelling dan niet helpt. Beter in zijn 3 omhoog met meer toeren, dan in zijn vijf. Door de hogere snelheid van de uitlaatgassen wordt er meer warmte naar buiten afgevoerd! In zijn Vijf, met een te laag toerental is heel slecht! Ik heb welliswaar geen HDI, maar het koelen in de bergen met een forse last is toch een Peugeot probleem. Ik weet niet tot hoe hoog de temperatuur van Hans oploopt, maar 110° is toch wel normaal, Dat maakt ook niet uit want de koeldruk in een diesel is behoorlijk hoog, en daarom begint het rode gebied pas bij 120° Volgens mij gaat ook de tweede koeltrap in bij zo'n 108° en dan moeten de ventilatoren toch wel flink gaan blazen. (het verhaal van Greefje dus). Wat ook wel eens wil helpen is om niet volgas tegen een berg op te jagen! Iet minder hard, met meer beleid, geeft ook al goed resultaat.
19 jaar
Ruben, je bent het toch met me eens dat je beter in z'n vier omhoog kunt rijden met 2800 rpm, dan met 4200rpm in z'n drie?
Er van uit gaand dat z'n maximum koppel bij 2300rpm ligt en je niet plankgas rijdt.
Een motor moet wel toeren draaien, ik denk ook dat 'het nieuwe rijden' een motor vroegtijdig doet sterven.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar