normaal draaien beide vennen van mijn peugeot 406 2,1 td
als hij extra moet koelen bij warm weer in de file bijvoorbeeld dan gaat slechts 1 ven harder draaien. De andere gaat zelfs stilstaan. Zelfs als de motor 110 graden of meer wordt blijft hij maar met 1 ven koelen welliswaar snel draaiend. als de motor voldoende gekoeld is door weer te gaan rijden gaat de ven weer langzaam draaien en doet de andere weer mee. Hoort dit zo te werken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja,en laat je niet door anderen vertellen dat het niet zo is.
Erik,
Dit werkt beter als bij autoweek vind je niet?!
gr.
Cees Heemskerk
20 jaar
Oldtimer, puur interesse - maar waarom werkt dat dan zo?
1 fan voor de koeling en 1 voor de airco ofzo?
Groeten Ronald
20 jaar
Nee, als de airco aanstaat of hij wordt een beetje warm gaan de 2 ventilatoren in serie draaien en hebben dan een gezamelijk vermogen van ongeveer 150 watt met weinig geluid(belangrijk)en als de motor heet, of de druk in het aircosysteem te hoog,wordt schakeld dat om naar één ventilator met een totaal vermogen van ongeveer 450 watt(nu moet je me niet afrekenen op de exakte cijfers)en dat op een dwarsstroom radiateur geeft meer koeling, reken maar uit met de formule's P=UxI en U=IxR .
Inderdaad Cees dank voor de tip.
20 jaar
begrijp ok het dus goed O.J. dat de rechter ven nooit zal mee draaien op hoge snelheid, ook al kookt de motor bijna.?
20 jaar
inderdaad,en is ook niet nodig als de radiateur goed is, en tegenwoordig kom je eigenlijk geen slechte meer tegen, dan zal de hoge snelheid slechts zelden inkomen. Wil je ook niet want dan begint de boel toch te dreunen en gieren, en als hij al in komt is het meestal maar voor een paar seconden.
Als ik mijn airco aan heb staan en buiten is het heet en als de auto dan stilstaat gaat ie bij mij regelmatig op hoge toeren klopt dit wel dan? MVG Andre
20 jaar
Andre ,dat komt dan van de airco, daar zit dan teveel vreemde gassen in(zuurstof-lucht) waardoor de druk sneller oploopt.Droger vervangen, goed vacumeren en opnieuw vullen is de remedie, maar erg is het eigenlijk niet, want het is er voor gemaakt, als de druk nog hoger oploopt zet hij de compressor uit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar