close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 806: Koelventilator slaat niet aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 16V

Hallo,

Bij deze wagen wordt de koelventilator niet aangestuurd, ondanks dat de temperatuur ver boven de 90ºC uitkomt (stationair). Wanneer er met de auto gereden wordt zakt de temperatuur wel onder de 90ºC.
De zender welke ook de temperatuurmeter aanstuurd is reeds vervangen geweest zonder resultaat.
De auto is voorzien van een roetfilter welke zoals op deze site te lezen is ook door deze ventilator gekoeld zou moeten worden.

Kan iemand aangeven welke sensor de boosdoener kan zijn en waar deze te vinden is? Of kan er een andere oorzaak zijn?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Knight (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik betwijvel of de sensor defect is. Daarnaast hoort de koelfan pas aan te gaan bij een motor temp. van ca 98 graden. Om te testen of het circuit nog goed is en de koelfan uberhaupt nog werken wil, kun je de airconditioning inschakelen. Dan zou de koelfan op de langzame snelheid moeten gaan draaien. Als er geen airco op zit (of bij een defecte airco) kun je ook nog bij draaiende motor de bruine stekker loshalen. Dan zou de koelfan motor na een seconde of 3 op hoge snelheid moeten gaan draaien.

wkhoek 0
badge

13 jaar

Deze heeft geen bruine stekker maar de bosch edc15 inspuitsystemen bij peugeot regelen zelf de aansturing van de koelventilator. De zgn FRIC functie. Bij deze gaat heel vaak de ventilator zelf stuk of 1 vande relais die voor de radiateur zitten. De blauwe sensor van de meter heeft niets met regeling van de koelventilator te maken.Als gevolg van schade of iets dergelijks kunnen de relais of stekkers of bedrading geoxideert/stuk zijn.
Een 806 met een roetfilter heb ik nog nooit gezien, zal wel de oxikatalysator zijn die u bedoelt. Het koelen van de het roetfilter door de koelventilator gebeurt alleen bij wagens met het roetfilter in de motorruimte voor de de motor. Dat is een 1.6hdi die nooit in een 806 gemonteerd is.

Om het probleem op te lossen eerst kijken of er spanning op op de koelventilator komt als de de temperatuur in de buurt van de 95 graden komt of de airco inschakelen. Wel spanning is ventilator stuk en geen spanning is aansturing/relais stuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.