Beste handige mensen,
Na het vervangen van de koppakking en de distributie kwam ik op het volgende probleem uit:
Motor wilt niet starten, niet eens de startmotor doet een poging, ratelde relais door de hele auto bij het aanhebben van het
contact plus dat de KM teller een snelheid van 30km/u aangeeft en de dagteller (en KM teller) leuk mee draait.
Het vreemde is dat ik na het vervangen van de koppakking en distributie wel de auto startend heb gekregen en er zelf een 10meter mee heb gereden voor en achteruit. zelfs enige tijd gedraaid zonder moeite, totdat ik het contact uit zette en niet meer een poging deed tot starten.
Hoop dat iemand iets meer weet over het probleem.
Gr Michael
En mensen alvast heel erg bedankt
Geplaatst door Minos (0) , lid sinds 12 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.
33 Reacties
hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden
Slechte accu en/of aansluitingen, slechte startmotor en/of aansluitingen of een slechte (motorblok) massa.
Minos (0), 12 jaar geleden
Hoi Hans,
Bedankt voor je snelle reactie.
Alles heeft het altijd goed gedaan dat is juist het rare ervan.
Accu is nog niet lang geleden vervangen, aansluitingen kunnen inderdaad wat los zitten.
Startmotor kapt er toch niet plots mee, hier gaat toch wel een soort van proces vooraf? slecht starten bijvoorbeeld. Ook is het zo dat de startmotor niet eens een poging doet om de motor een slinger te geven.
motorblok massa :) dat zou best wel eens een idee kunnen zijn.
Hier gaat morgen allemaal naar gekeken worden.
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
"Alles heeft het altijd goed gedaan dat is juist het rare ervan.""
Dat is vaak zo....
hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden
Net zoals: na de beurt.............................blabla.
Minos (0), 12 jaar geleden
Jammer genoeg wel. een koppakking vervangen is het werk niet eens geweest en de distributie ook niet. Nu dus dit.
Hoop dat er iemand is die nog meer ideeën heeft wat het probleem kan zijn.
Zit nu heel sterk te denken aan de motorblok massa en de slechte aansluitingen op de accu.
Theo Sparenburg (0), 12 jaar geleden
Kan je toch eenvoudig controleren. Kijk of de accupolen schoon zijn en of de klemmen goed vastzitten. Anders even met een multimeter spanningsverlies tussen de pool en de klem meten.
Voor controle van de massa even een startkabel op het motorblok en op de min pool van de accu zetten.
Aansluitingen op de startmotor goed vast en schoon?
vr.gr. Theo
Minos (0), 12 jaar geleden
Theo
Bij het (poging tot) starten een multimeter op de accu gezet en die trok NIETS weg nou oke 0.2v om precies te zijn.
En nu je dit zegt over de accupool met startkabel op het motorblok. dat hebben we getest, dus de massa van het blok is goed bedank ik me nu.
Dan komen we nu weer aan op de startmotor, morgen die nog maar eens goed doormeten. schoonmaken, want zag er inderdaad wat troep opzitten.
Hoe verklaren we dan de ratelende relais?
Gr Michael
jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden
te weinig spannig op de startmotor, goed meten is weten
Minos (0), 12 jaar geleden
indien er te weinig spanning op de startmotor is hoe zou ik dit kunnen oplossen?
accu is recent vervangen.
kabelbreuk ergens?
Gr Michael
Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden
[quote]Hoe verklaren we dan de ratelende relais?[/quote]
slechte voeding cq massa van het relais
of het relais zelf defect
Minos (0), 12 jaar geleden
relais zijn alle vervangen incl de ecu.
Overigens doet in de auto wel gewoon alles radio elektrische ramen alle 6 centrale deurvergrendeling etc.
Gr Michael
Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden
dan heb je een voedings of massa probleem, heb je überhaupt al wel wat gemeten? of op de gok het spul vervangen
Minos (0), 12 jaar geleden
tijdens het starten de spanning gemeten op de accu, zoals eerder vermeld trok dit 0,2v weg.
alle contact punten op de relais en stekkers gecontroleerd waarbij 1 met oxidatie schoongemaakt en terug gezet.
toch vreemd waar dit spannings probleem plots vandaan komt.
Gr Michael
heb de relais blind vervangen
en waar zou ik kunnen zoeken voor eventueel een slecht veel voorkomend slecht contact punt?
jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden
meet eens op de start motor tijdens het starten, meten is zo belangrijk je kunt wel gokken maar dat werkt niet het is misschien iets heel simpels wat met meten te voorschijn komt
Minos (0), 12 jaar geleden
de start motor heeft nooit enig probleem gegeven, ook hoor je die niet eens aanslaan of iets van een geluid maken.
ik zal morgen alles meenemen van deze informatie en alles wat nog zal volgen ook natuurlijk.
Enig idee hoeveel volt er op de startmotor moet komen te staan tijdens het starten?
en is het nou ook zo dat als ik hem aanduw of sleep de auto dan wel gestart kan worden?
Gr Michael
jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden
het zelfde als op de accu tijdens starten minimaal 12 v, laat een 4 punts meeting doen dan weet je het dat kan een beetje monteur wel, want ik kan het ook
succes jan
Minos (0), 12 jaar geleden
klopt mijn theorie over het aanduwen of slepen om de auto dan wel te starten? of ben ik nu heel vreemd bezig. vandaar dat die genegeerd wordt ;)
12v oke gaan we meten
met een 4punts meting? is dat met een weerstand ertussen?
bedankt jan.
Gr Michael
jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden
ja als de start motor niet werk kun je hem inderdaad aan duwen of slepen
Minos (0), 12 jaar geleden
dan gaan we dat morgen eerst proberen voor we gaan meten.
niet kunnen starten tijdens het aanduwen of slepen dan duid ik op een defecte startmotor. maar zal hem eerst meten en de draden controleren.
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
Dit wordt nog wat....tijdens het aanslepen moet je niet starten, maar het contact aanzetten en in de 2e versnelling de koppeling op laten komen.
Zodra de motor aanslaat, de koppeling intrappen anders klap je op de sleep auto.
Minos (0), 12 jaar geleden
:) bedankt voor de toegevoegde informatie zover betreft het starten ben ik van op de hoogte.
En niet vergeten te remmen anders wordt er hard geklapt ;)
Gr Michael
even wat andere informatie: als ik het contact aan is heb ik de ratelende relais
hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden
Michel, je slaapt hopelijk toch nog wel vannacht?
Minos (0), 12 jaar geleden
lol. nou daar ben ik wel zeker van maar wanneer die tijd begint dat weet ik zelf nog niet.
Gr Michael
Minos (0), 12 jaar geleden
Nou heren (dames)
Het probleem is opgelost door eerst even voor het aanduwen de massa opnieuw op het motorblok gemeten en zag daar 2,3v niet helemaal goed.
De startkabel op dat zelfde punt gezet (en op de accu) en ja hoor geen ratelende relais en een startende motor, nou je kon mij bijna weg dragen want dit hadden we 2 dagen ervoor al gedaan, geen resultaat toen. Dus verder gaan zoeken. Bedankt voor alle geholpen informatie. Heb gelijk alles goed doorgemeten volgens de normen en geen fouten meer ontdekt. Nogmaals bedankt.
@ hans4074, heb overigens heerlijk geslapen ;)
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
mooi dat het opgelost is...bedankt voor de feedback.
Minos (0), 12 jaar geleden
Geen dank.
Wel zo fijn als iets is opgelost om het ook te melden.
Bedankt mensen voor de hulp.
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
[quote=Minos]Wel zo fijn als iets is opgelost om het ook te melden.[/quote]
Daar streven wij ook naar...
Minos (0), 12 jaar geleden
Heb ook een aantal keer al gezien.
OPGELOST
En verder niets meer, wat er nou is gedaan, ook jammer. vandaar mijn zo compleet mogelijke omschrijving voor de volgende met het eventuele probleem.
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
Wanneer een vraagsteller alleen "opgelost" plaatst, krijgt hij van het moderatorteam een mailtje met de vraag HOE het opgelost is en of hij dat ook op de site wil vermelden.
mvg,
Hans.
Minos (0), 12 jaar geleden
Maar vaak genoeg zie ik dus nog geen oplossing.
Jullie zijn er wel goed mee bezig TOP!
Gr Michael
sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden
Vaak worden fouten gemaakt met meten, als je niet meet onder belasting. JBijvoorbeeld: je hebt 12 volt, maar die valt weg als er belast gemeten wordt; je hebt wel 12 volt bij een lampje, maar zet je het lampje aan, dan heb je toch bijna geen volt.
Maar nu weet alleen DAT het opgelost is, maar ik weet nog steeds niet wat er los zat / niet goed was. (en het lijkt me sterk dat je de startkabel hebt laten zitten als oplossing ;-) )
Minos (0), 12 jaar geleden
Komt met de deur in huis vallen. Bij het goed lezen en begrijpen vanaf het eerste moment.
Zie hier: de massa opnieuw op het motorblok gemeten en zag daar 2,3v niet helemaal goed. (meting: een pen op de accu pool (plus) andere meet pen op het motorblok, daar is niets moeilijk aan om te meten(weten))
Bij het zeggen van een start kabel om te testen snapt men heel goed wat er gebeurt is. een nieuwe massa kabel erop gezet. Of is Sjaak toch niet de professional ;)
Dit alle speciaal voor Sjaak die snapt het verhaal niet :)
Gr Michael
Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden
Mooi zo....het probleem van Minos is opgelost, dus we laten het hierbij...
slotje dr,op