ik wil met de naderende winter de koelvloeistof vervangen maar eerst de zaak goed schoon spoelen. als ik onderste en bovenste slang van de radiator afhaal en thermostaat, en ik ga de motor doorspoelen met een tuinslang, dan blijft er altijd wat kraanwater achter in het blok, dat water moet je ook kunnen afvoeren. volgens haynes manual moet er een aftapplug achter op het cilinderblok zitten maar ik kan deze niet vinden, wie heeft er een afbeelding of foto van ?
en het lukt het me niet om die slangen van radiator te demonteren, vooral de onderste kun je nauwelijks bij ! zitten van deze vage klemmen op zonder schroef. ik krijg ze niet los. .met welk gereedschap moet ik welke handeling uitvoeren ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
een beetje water in de koelvloeistof maakt niet zoveel uit. en volgens mij zit die kraantje er ook helemaal niet op ik ben hem nog nooit tegen gekomen en die klemmen kun je met een schroevendraaier los krijgen door de uiteinden op te wippen wel voorzichtig kan stuk en je kunt er niet makelijk bij. en zeker het erop zetten wil nog wel eens lastig wezen. opdat er een rubberen ring tussen zit die nog wel eens tegen werkt.
Bitbyter, je kunt de onderste radiatorslang ook gewoon laten zitten als er een aftapplug op de radiator zit. Ik heb nooit begrepen waarom je die irritante onderste slang moet losnemen, dat ding zit vast middels de meest idioot bedachte constructie en je kunt er nauwelijks bij, zeker als je airco hebt hoef je er niet eens aan te beginnen. De bedenker van deze constructie zouden ze voor een vuurpeloton moeten zetten ! :))
De bovenste radiatorslang losnemen ( bij een zelfspannende slangklem met een griptang de 2 lipjes naarelkaar toe drukken en naar achteren bewegen--> thermostaat verwijderen en thermostaathuis weer opschroeven --> tuinslang in bovenste radiatorslang steken en de boel goed doorspoelen. @ profs, correct me if i am wrong.
14 jaar
dank je. maar ik heb nu een serieus probleem. ik heb het op die manier gedaan zoals jij het beschrijft, er zit nieuwe koelvloeistof in , met morsen is er 9 liter in gegaan maar nu wordt de kachel maar niet niet warm. ik heb dat nippeltje losgedraaid dat tegen het schutbord zit en daar drupt wel langzaam vloeistof uit, 10 km gereden, weer poging gedaan tot ontluchten, druppelt weer langzaam vloeistof uit en slangen worden warm maar verwarming doet het niet, lucht wee heel iets lauw. HELP !
14 jaar
Dit is toch een kwestie van goed ontluchten, als het goed is zit er een soort van ventiel op de slang die bij je schutbord loopt. Druk die in met een schoevendraaier tot dat er echt alleen maar koelvloeistof uitkomt. Dit te samen doen als de koelvin minstens 1 keer is aangeslagen.
13 jaar
harm topic dateerde uit september, probleem is al wel opgelost (hoop ik voor de TS)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar