Vandaag een probleem gehad met de peugeot 205.
Vanochtend vertrokken vanuit Groningen, niks aan de hand, rustig richting de randstad gereden en in leiden gestopt. toen ik van hier verder wilde rijden richting de volgende stop (paar kilometer verderop) brandde het verklikkerlampje van de koelvloeistof. (deze is ongeveer 1000km geleden bijgevuld). Onder de auto lag een klein plasje koelvloeistof.
Nu heb ik koelvloeistof gekocht, vaatje bijgevuld, 2 liter ging er in (heb m nu denk ik wel te vol gegooid) maar het verklikkerlampje brand nog steeds!?
heb de olie bekeken en die zag er goed schoon uit, ook geen geknetter bij vlammetje.
Iemand enig idee waar ik zou moeten zoeken voor een probleem?
(auto lijkt normaal warm te worden, olie en KVS 85 graden stilstaand en rijdend)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De vlotter blijft wel vaker hangen. Heb je bij het vullen goed ontlucht?
nee, hoe zou ik dat moeten doen?
18 jaar
Ik heb niet ontlucht, ik heb net t vlottertje even losgedraaid en losgeschud. Lampje is nu weer uit! Blijft alleen de volgende 2 dingen:
-Uit t vlottertje kwam een een klein beetje soort bruin, modderachtig spul...?wat is dit?? en maakt t uit?
-Waar ben ik in de afgelopen 1000KM alle vloeistof uit t koelreservoir verloren? Iemand tips waar eerst te kijken?
18 jaar
Dat bruine spul, is een kwaaltje bij (vooral) de 205. Dat is sludge wat ontstaat als de auto voor alleen relatief kleine stukjes wordt gebruikt. Het kan normaal gesproken weinig kwaad. Alleen probleempjes zoals je nu met de vlotter had zijn een gevolg van die rommel. Wil je dat voorkomen, dan moet je het koelsysteem ieder jaar even spoelen en voorzien van schone koelvloeistof.
Het verlies van koelvloeistof kan overal vandaan komen.
Ik heb niet gelezen dat je auto wit rookt en slecht loopt, dus de koppakking sluit ik even uit.
De kachelradiateur (je ruikt dan in de auto een zoetachtige geur en je ramen worden vettig van binnen.Ook is dan meestal de vloerbedekking nat.)
Lekke radiateur of slangen. Dat is soms beter te zien/vinden als je de motor warm laat draaien, en dan gaat zoeken.
Bij een warme motor staat het koelsysteem onder druk, en lekt hij dus het makkelijkste.
Als een radiateur of slang lekt/zweet tijdens het rijden, verdampt vaak het gelekte koelmiddel waardoor je nadien niets ziet van een lekkage. (dit laat na veloop van tijd meestal wel een kalkspoortje na bij de lekkage.
Het is dus niet altijd zo, dat er een plasje koelvloeistof onder de auto moet liggen.
Wil graag ook iets vragen aan John.Wij hebben het zelfde probleem met dat bruine spul.Moest radiator spoelen en expantievat en terug nieuw spul indoen.Niemand gaf me raad om het dan te ontluchten!!Heb nu op de thermostaat ontlucht en op de zwarte darm achter op de motor.Mooi onlucht maar lampje brand nog steeds van Storing in koelsysteem!!!!!!Zal waarschijnlijk ook het vlotterke zijn.Waar bevind zich het vlotterke???????Graag reactie aub.Dank u
18 jaar
Als je het vaatje bekijkt waar u de koelvloeistof bijvult, ziet u de elektrische aansluiting van de vlotter boven op het vaatje zitten.
Dit is alleen bij de gti uitvoering!
Ja John we hebben het gevonden.We hebben de contactfiche dat links boven op de radiator op een afdraaidop vast zat eens afgekoppeld.Het lampje doofde.Dus hebben we de voorgrilde en bovenplaat losgemaakt zodat we de vlotter konden uitnemen.Uitgeblazen en er kwam bruin sludge uit!Terug gemonteerd en water op niveau gebracht en onlucht en lampje blijfd gedoofd.Dus probleem opgelost.Schijnt dat de Peugeot 205 zeer gevoelig is aan het vlotterke en men vaak de fiche afkoppeld.Bedankt voor je tip.
Groeten uit Belgie.
18 jaar
Graag gedaan.
De 205 is inderdaad erg gevoelig voor sludge.
Groeten uit Zundert.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar