Peugeot 206: Koelvloeistof verlies

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

Hallo,

Peugeot 206, 2.0 hdi diesel, bouwjaar 2002. Verliest redelijke hoeveelheden koelvloeistof (tijdens het rijden, het is niet zo dat er na stilstand een plasje onder de auto staat).

Auto is vervolgens bij garage geweest (niet de merkdealer) en daar dacht men in eerste instantie aan poreuze slangen in het koelsysteem. Slangen vervangen en weer de weg op. Het probleem bleek helaas niet opgelost, waarna (na overleg met een merkdealer) de diagnose "lekke koppakking" gesteld werd.

Met betrekking tot deze laatste diagnose vraag ik me een aantal zaken af. Ik heb - vooral omdat het een erg prijzige reparatie betreft - links en rechts wat onderzoek gedaan op internet en naar het schijnt hangt een lekke koppakking in het algemeen samen met (behoorlijk) meer roken (meestal wit) uit de uitlaat dan normaal, soms rook vanonder de motorkap, "mayonaise" onder de dop van de olie of troebele koelvloeistof. Al deze symptomen hebben zich niet voorgedaan of doen zich nog steeds niet voor. De olie ziet er normaal uit, verbruik is ook niet hoger dan normaal; auto rookt niet en de koelvloeistof is niet troebel: na bijvullen en rijden is er duidelijk geen derrie te zien in het koelsysteem (ik heb onlangs een passat (diesel) met een kapotte oliekoeler gezien en daar zag de koelvloeistof er inderdaad 'bagger' uit). Ook onder de motorkap ziet het er schoon uit, behalve aan de linkerkant van het motorblok:
[url=http://img51.imageshack.us/i/image064g.j...][img]http://img51.imageshack.us/img51/3958/im...[/img][/url]

Zoals op de foto te zien is lijkt het of daar wat olie uit het motorblok komt. Ook staat er in het kuiltje onderaan een beetje olie. Voel ik echter langs dat randje, dan is het niet echt olie-achtig, in de zin van dat het echt uit het blok komt.

Hoe nu verder? Is de diagnose "lekke koppakking" inderdaad waarschijnlijk?

Alvast bedankt voor je reactie!

bikkelsontour

Geplaatst door bikkelsontour (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Theo Sparenburg (10), 13 jaar geleden

Om hierover meer zekerheid te krijgen kan je nog wat testen (laten) uitvoeren voorzover dit nog niet is gedaan.

1. Systeem zowel bij warme- als bij koude motor onder druk zetten. Teruglopen van de wijzer geeft aan of er ergens een lek is. Wellicht dat je nu ook kunt zien waar de vloeistof wordt gelekt. Door even de motor te laten lopen en wat met het gas te spelen kan je ook aflezen of de druk oploopt.
2. Snuffeltest. Hierbij wordt duidelijk of er verbrandingsgassen in het koelsysteem terecht komen.
3 Als laatste wellicht nog een lekverlies test. Hierbij worden de cilinders één voor één onder druk gezet. Kijken of er iets in het expansietankje gaat borrelen.


vr.gr. Theo

bikkelsontour (0), 13 jaar geleden

Hoi Theo,

Bedankt voor je snelle reactie. Het gereedschap voor stap 2 heb ik waarschijnlijk wel in huis, mijn neus :-) dus dat ga ik proberen, voor stap 1 en 3 wordt dat wat lastiger want ik neem aan dat dat speciaal gereedschap is. Ik zal eens kijken of ze dat bij de garage uitgevoerd hebben.

grs, roel

Theo Sparenburg (10), 13 jaar geleden

Roel,

Met de neus zal het helaas niet gaan. Even langs de garage stap 1 en 2 kosten weinig tijd. Kosten zullen dus wel meevallen. Stap 3 is bij een diesel wel meer werk, maar ik neem aan dat stap 1 en/of 2 wel voldoende moet zijn.


vr.gr. Theo

bb033 (0), 13 jaar geleden

Hoi Roel,

Verliest de auto koelvloeistof tijdens rijden en en slangen e.d. zijn nagekeken / vervangen dan denk ik inderdaad aan koppakking of zelfs aan gescheurde kop
Daar de auto niet rookt en geen troebel water heeft, misschien een tip om motor droog te maken waar nu iets te zien is en de motor warm te laten lopen en bekijken of je iets ziet, zie je niets rijd dan een stuk en kijk dan weer.

Pas nog een 206 gehad die door een scheur in kop druk opbouwde en deze via de dop van koelstof reservoir eruit gooide als je reed, dus stilstaand warm draaien zag je niets. Mocht je twijfelen kun je de dop op reservoir inpakken met papieren zakdoeken en plakband en rijden, als de zakdoeken nat zijn weet je zeker dat er iets met kop is, meestal is dit een scheur in kop ( al moet ik zeggen dat 206 ik dit eigenlijk niet veel gezien heb)

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum