Beste Forumleden,
Ik zit met het volgende probleem. De koelvloeistof ziet er erg vervuild uit(olieachtig) en ik wil dat gaan verversen/vervangen. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik dat precies moet doen bij mijn Peugeot 306 xr 1.4
Waar moet ik hm precies leeg laten lopen, hoe kan ik hm het beste doorspoelen, hoeveel liter koelvloeistof moet er weer in en zitten er ergens ontluchtingsnippels waar ik iets mee moet doen....
En maakt het nog uit wat voor koelvloeistof ik er in doe?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg, Robbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
onderste radiateurslang losmaken. Kijk in je instructieboek, welke koelvloeistof erin moet. Je mag niet elke koelvloeistof erin gooien.
Robbert,
aftappen kan door de onderste slang van de radiateur los te nemen. Bij het terugplaatsen van deze slang een klein beetje siliconenspray in het gat spuiten of op de slang, anders gaat hij moeilijk terug in de radiateur. Vervolgens koelvloeistof vullen (ik denk ongeveer 5 liter). Daarna op drie punten ontluchten: als eerste bij de kachelradiateur, twee slangen die het schutbord ingaan, op eentje zit een ontluchtingsdopje die je eraf moet draaien. Toerental van de motor verhogen totdat de vloeistof eruit spuit, dan dopje erop draaien. Tweede punt: op het motorblok bij het thermostaathuis, een koperkleurig inbusboutje, een stukje eruit draaien (dus niet helemaal) totdat een klein gaatje in de schroefdraad zichtbaar is, vervolgens toerental van de motor verhogen (geeft meer vloeistofstroom) totdat de vloeistof eruit spuit, dan weer dichtdraaien. Laatste punt is op de radiateur (als motor warm is en thermostaat geopend is. Op de radiateur zit aan de bovenzijde (aan bestuurskant) een draaiknopje die je een klein stukje los kan draaien en voorzichtig omhoog kan trekken. Let op: vloeistof is heet en staat onder druk dus draag een rubberen handschoen en ga niet met je gezicht er recht boven hangen. Door het dopje los te draaien en iets omhoog te trekken kan de lucht (en daarna vloeistof) eruit. Niet moeilijk maar wel op alle drie de punten ontluchten, succes!
12 jaar
Het is NIET de bedoeling om het koelsysteem op deze 3 punten te onluchten met lopende motor. Kans bestaat dat er op die manier weer lucht in het systeem wordt gezogen. De 3 ontluchtpunten dienen open te staan tijdens het vullen van het circuit zonder lopende motor. Hierbij dient er een speciale vultrechter op de radiateur of reservoir (afhankelijk van uitvoering) geplaatst te worden met hierin ca. 1 ltr. extra koelvloeistof. Deze extra hoge kolom dient om ervoor te zorgen dat dit (tijdelijk) het hoogste punt in het circuit is. Met deze speciale vultrechter erop dient de motor warmgedraait te worden tot en met inslaan koel-fan. Nadien deze vultrechter verwijderen en het teveel in radiateur of reservoir afzuigen tot max. niveau-streepje
Bedankt voor jullie reacties. Een beetje laat maar ik had na de eerste reactie eigenlijk niet meer gekeken.
Dit moet wel gaan lukken.
groet, Robbert
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar