auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: koelvloeistoftemperatuur te hoog, sensor probleem?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Gisteren tijdens een gewone snelwegrit kreeg ik plotseling een paar keer een korte storing:
- de wijzer van de koelvloeistoftemperatuurmeter viel terug, soms helemaal naar links, soms naar ongeveer 70 graden
- het STOP lampje ging heel eventjes knipperen/branden
- er klonken een paar piepjes
- het display gaf aan "koelvloeistoftemp. te hoog"
Binnen 2 seconden ofzo pakte de koelvloeistoftemperatuurmeter weer op tot 90 graden (waar ie altijd op staat bij warme motor) en ging het STOP lampje weer uit.

De storing trad gisteren 5 of 6 keer op. Totaal ca 250km gereden. Deze storing is niet eerder opgetreden, en vandaag ook niet (30 km gereden).
De laatste 2x dat de storing optrad waren op momenten dat ik even gas terugnam, maar ik weet niet of dat toeval is.

Ik heb het vermoeden dat de koelvloeistoftemperatuur, i.t.t. wat de display aan gaf, niet te hoog is, maar dat er een sensor van slag is.
Wie kent dit probleem?

Auto loopt prima op LPG. Alleen de eerste 100m (op benzine) hapert hij altijd wat.

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt op slecht contact van de sensor of van de connector van de motor computer (EBE).

pieterp9094 0
badge

15 jaar

[quote=pieterp9094]Lijkt op slecht contact van de sensor of van de connector van de motor computer (EBE).[/quote]
Dank voor je bericht.
Kan je me ook vertellen waar ik deze sensor en connector kan vinden?

kjdkraker 0

15 jaar

[quote=TrafficBandit]Hier zit je temperatuursensor:

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/engine.j...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/sensor.j...[/img]

Controleer eens of de stekker goed vast zit en of de bekabeling ok is.[/quote]

TrafficBandit 0

15 jaar

Zeer bedankt.
De connector van de temperatuursensor zat gewoon vast en zag er netjes uit. Ik heb er maar wat contactspray in gespoten en zie het wel even aan.

kjdkraker 0

15 jaar

Beste Klaas Jan,

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn Citroen C5. Dealer komt er (nog) niet uit. Ben benieuwd hoe het probleem zich uiteindlijk bij jouw Peugeot heeft opgelost.

Joopk60 0

15 jaar

Ik heb er destijds verder niets aan gedaan, en het probleem is ook niet meer teruggekeerd.
Succes.

kjdkraker 0

15 jaar

Kan ook lucht in je koelsysteem zijn.

gerhard007 0

15 jaar

Ik heb zelf dit probleem ook gehad, oplossing via problemcar gevonden ;)
Wanneer je de grille eruit haalt, zie je rechts van de radiateur 2 weerstanden, ze kosten uit mijn hoofd iets van 10 euro per stuk.
1 van deze 2 is kapot, maar het beste is om ze tegelijk te vervangen.
Weerstand is om de fan lager in toeren te laten draaien, hij veroorzaakt echter kortsluiting, hierdoor denkt de computer dat de temperatuur te hoog is.
Werkje van 5 minuten.

peer79 0

14 jaar

Het probleem trad eerder deze week voor het eerst weer op.

N.a.v. bovenstaand bericht heb ik gekeken naar de 2 weerstanden. Bij mij zitten er naast de radiateur in een langwerpige behuizing 3 blokjes met meerdere pootjes: 2 groene en 1 blauwe. In de groene blokjes zit o.a. een weerstand. De weerstand was bij beide ongeveer 65ohm. Is dit de normale waarde?

kjdkraker 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.